Bola Tampar Malam

697 30 0
                                    

Okey..minggu ni aku tak balik.Saja ikut Wana.Dia pun tak balik gak.Malas katanya.Aku pun malas gak sebenarnya.Lagipun bosan kat rumah.Adik-adik aku ada je kat umah tuh.

Tapi menyampah lah nak tengok muka diorang jer.Sakit mata tengok.Sekali-sekala boleh lah.
Aku rasa diorang pun tak suka nak tengok muka aku kot.

Hari tuh,adik aku si Syazwan tanya

"Kak,asal ko balik umah..Ko takyah balik la kak.Aku tak suka la ko balik." Peh menyirap bhaii aku dengar.Nasib baik aku tak bertukar jadi mak lampir je lagi.

Hah..sebab tu la aku malas nak balik.Biarkan diorang berpesta kat rumah.

Aku dok sorang malam nih.Nasib baik malam Sabtu.Cuak jugak aku.Dahlah dua-dua orang balik minggu nih..

"Ro,Wana main bola tampar nak tak malam nih??"tanya Kak Pika.Kak Pika ni memang suka gila main bola tampar.Kat grup pun kecoh je nak main bola tampar.

"Kalau Wana main,kita main lah.Kalau Wana taknak.kita tak main kot."

"Saya main malam nih,jomlah Ro!" Ajak Wana.

"Hmm ok!" Aku setuju je.Kalau Wana ada semua ok.Nampak sangat aku terlampau bergantung pada Wana.Sori Wana.

Malam itu,Kak Pika kecoh lagi kat group Whatsapp.Ajak semua pompuan ngan lelaki turun sekali.Nih yang aku malas nih,lelaki pun ada sekali.

Masa on the way nak pergi court bola tampar di malam yang cukup indah nih.

"Kak..diorang okay ke??diorang tak gelak-gelak ke kalau kita salah main ker..marah ker?"tanya Wana.

"Diorang okay jer..takde pape..diorang baik." Kata Kak Pika.Aku pulak dengar je dari tadi.

"Akak,imam tu sape??Dia jenis yang alim-alim ker.tak kasi senseng lengan ke apa ke??"
Wana memang suka bertanya.Dan aku berterima kasih dengan pertanyaan dia.

"Takdelah dia okay jer.Dia tak kisah pun." Kak pika layan je Wana sebab Kak Pika ni pun peramah orangnya.

"Betul ke??mana tahu dia ceramah ke nanti time kita main bola tampar." Kak Pika senyum je dengar.

"Dia okay je..hah da sampai.Jap nak bukak api jap." Api maksudnya lampu.

Aku Wana Kak Pika main digging dulu malam tuh.Kak Emon pun ada.Then part yang aku tak suka.Lelaki bola tampar sekalian yang baru sampai.

'Mesti awkward nak main nanti'

Kitorang main bola tampar malam tu cara main sebenar la tapi tak cukup orang pun..so main saje-saje jer..

Dan tak lama lepas tuh,

"Imam..sini..sini" Kak Pika panggil.

Dan imam yang disebut-sebut tuh datang dekat.

'Laaa..ni ke imam??'
aku pikir imam masjid mana entah.rupanyer biasa je gaya dia.takdelah kopiah di kepala.Dan takde jugak kain pelikat.Dan paling penting sekali takde jubah di badannya.

Dia cuma lelaki remaja biasa dengan jersi,seluar tracksuit dan kasut sukan.Sempoi je rupanya.

Tapi apa yang imamnye dia nih??

Aku cuba pandang muka dia.Aku cuma cam gaya rambut jer.Muka aku tak cam.Lama-lama nanti cam la.

Side aku ada akak sorang tuh..nama dia Mai..Kak Mai namanya.Dan orang yang diorang kata Imam.Aku tak puas hatilah..apa yang imamnya???

Time nak main tuh.Bola da sampai kat aku.Aku baru je nak sambut tiba-tiba ade orang lari kat aku and sambut bola tuh.

Orang tuh tinggi dari aku.Dan aku tahu tu imam.Terkejut gila aku.Rasa nak maki pun ada.Bengang pulak aku nak main tapi tak dapat bola.

Okay aku mengaku,aku mengantuk sebenarnya time main.Siyes aku mengantuk!! Maybe sebab tu imam ni angkat bola kot.

Sebab bola yang sebelum ni pun aku takleh nak angkat sebab mengantuk yang terlampau.

Aku salahkan lampu court yang suram.Aku memang sentiasa kalah pada kegelapan.Ia buat aku mengantuk.Sangat mengantuk.

Tiba-tiba dalam keadaan aku macam mabuk sikit tuh.Encik imam suruh aku serve bola.

"Err..sape dia nih Mai?"

"Ni..Ro!!" Kak Mai panggil aku.

"Hah..pegi serve bola" kata imam bila aku memandangnya.

Hish dia nih..aku tak pandai serve bola la tenok!! Atau nama dia Faiz.
Start malam tuh aku tatau kenapa aku rasa nak pandang je si Imam aka Faiz nih.

Entahlah..rasa tenang je dowh pandang muka dia.Maybe tu la sebabnya orang panggil dia imam.Dan aku mula usya dia.

Putera FairytaleWhere stories live. Discover now