Empat [ Tak Tahan ]

46K 953 34
                                    

Photo of Zaquan, dayumm

(Zaquan point.of.view)

Kotak-kotak yang berselerak di luar rumah aku susun menegak di penjuru bilik. Peluh yang mengalir di hujung dagu, aku lap dengan belakang tapak tangan. Hidung yang gatal aku tenyeh. Sensitif betul dengan habuk. Rumah baru ni kena kemas betul-betul.

Lantainya berhabuk gila kut. Kak Anne cakap rumah ni dah kena tinggal setengah tahun. Esok kena mop, lap tingkap lagi. Mengeluh lagi. Asalnya, aku bercadang nak cat rumah hari ni, tapi pindah masuk barang je dah makan masa sehari. Sudahlah lif rosak, angkut meja, komputer bagai, penat woi!

Malam ni, aku kemas bilik tidur dulu. Esok baru setel yang lain. Sampah yang aku baru sapu gitu-gitu tadi aku kumpul sebelum aku ikat dalam plastik hitam untuk aku campak ke tong sampah besar sebelah blok kondominium ni. Jam di pergelangan aku jeling. 11:01 pm. Harap bawah tak gelap sangatlah. Sweater coklat aku sarung.

Shit, lif kan rosak. Satu hal, aku kena guna tangga pulak. Aku lihat tangga di hujung blok sudahlah gelap semacam.
Perlahan, langkah aku atur juga menuju tangga.

Pergh, memang gelap siot. Meremang terus belakang tengkuk aku. Laju mulut aku tibai semua doa-doa penghalau setan yang aku hafal.

'Isk..Isk..' entah tiba-tiba telinga aku menangkap suara orang menangis.

Siyei, sapa pula nangis malam-malam ni kat tangga. Jantung berdegup macam nak pecah. Perghh, meremang jangan cakap lah, semua bulu aku dah naik tegak sekarang ni. Bulu mata, bulu ketiak, bulu k*** , bulu segala bulu aku terus tegak.

Kaki time ini lah, nak lemah lutut bagai. Suara menangis tu pulak entah kenapa memang tengah kuat sekarang. Semangat yang senipis kulit bawang ni aku kutip untuk mengintai punca suara itu.

'Tak dak teloq lah kalau nampak hantu pun goyang!' Suara Zain pula menyampuk time-time macam ni.
Siyei hang Zen!

Dari jauh aku nampak seorang perempuan sedang duduk memeluk lutut, kepalanya disembam ke lutut sambil menahan tangis. Tubuh perempuan itu sampai menggigil kerana tersedu-sedu menangis. Suaranya kedengaran pilu hingga aku yang mendengarnya turut terasa sedih.

Perempuan itu masih menangis, dan aku pula masih berdiri dengan jarak lebih kurang 5 meter dari tempat perempuan itu duduk. Aku tak kenal siapa perempuan itu, namun aku tahu dia punya masalah yang aku ingin tahu apa.

Aku tak sedar berapa lama aku berdiri memerhati perempuan itu disitu sehinggalah kaki aku terasa lenguh. Plastik sampah aku letak ke tepi.

Pompuan ni kalau aku biarkan, mahu sampai tertidur menangis kat sini. Gelap kut, jam tangan aku pandang. 11:37 pm.
Langkah aku buka menghampiri perempuan yang masih menangis itu. Siyei, betul ke apa aku buat ni, hati masih berkira-kira membuat keputusan.

"Cik."- tiada sahutan

"Cik, naiklah bahaya duduk sini." Tangan aku teragak-agak menggoyangkan bahu perempuan dihadapan aku ini.

"Fuckin leave me alone!!" Sumpah, bahu aku terhenjut disergah perempuan itu. Lantak sana, dia nak marah ke apa. Ni, kalau aku biarkan konfem tertidur sampai pagi.

Hilang sabar, aku tarik tangan perempuan itu kuat, hingga dia terbangun menghadap aku.

Terasa jantung aku terlepas satu degupan apabila mata aku menangkap wajah gadis itu yang masih sembab dengan air mata. Tiga hari lepas, aku jumpa dia, sewaktu masa mula-mula ambil kunci rumah. Yes it's definitely her!

Aku tak tahu ingin bereaksi apa. Tapi apabila gadis itu, seakan ingin jatuh ke tangga, aku cekap menangkap tubuhnya, sebelum aku dukung rapat ke dada.

GILA! Aku tak tahu apa aku buat sekarang. Sumpah spontan! Aku dapat rasa gadis itu mengemaskan kedudukannya dengan memeluk tubuh aku. Wajah kami sangat rapat hingga aku dapat rasa deruan nafasnya dileher aku. Entah kenapa, aku jadi seakan khayal. Bauan harum dari rambut gadis itu jelas membuai aku tika ini.

Hilang terus aturan nafas aku apabila, aku rasa bibirnya melekap ke leher aku. Aku ketap bibir, menghalang darah yang berpusu-pusu turun ke bahagian burung itu. Siyei hang.

Aku cepatkan langkah, mendaki tangga. Aku tak tahu kemana hendak menghantar gadis ini. Aku pandang gadis di dalam pelukan aku itu dengan nafas separuh tertahan. Aku tangkap mata gadis itu yang sedang leka memandang aku. Those damn cute eyes, they really melt my heart.

"Mana rumah awak?" Aku tanya perlahan, seakan membisik. Aku larikan pandangan. -

- Pergh, Bibir itu, kalau aku jilat mesti- Damn!

"Huh?" Jelas perempuan itu, tidak menangkap pertanyaan aku tadi. Hesy, perempuan ni kang. Chill Zaquan. Inhale.. exhale.

"Mana. rumah. awak?" Satu-satu aku ucap.

" Nombor.. nombor, 153." Teragak-agak perempuan itu menjawabnya.

Hesy payah sangat ke nak jawab? Nombor rumah je kut. Aku melangkah laju melepasi beberapa rumah. Satu saat, aku berhenti melangkah. Wait..what?

"153 ?" Aku tanya senafas. Are you dead serious?

Aku gigit bibir, apabila gadis itu mengangguk laju. Demmit. Maknanya, dia jiran aku!

Langkah aku lemah membawa aku ke hadapan pintu rumah gadis itu yang bercat merah. Bersebelahan dengan rumah aku yang berpintu biru. Mengeluh lagi.

"Kunci bawah mat."

"Hah?" Aku kerutkan dahi apabila gagal menangkap butir gadis itu tadi.

"Kunci rumah saya bawah mat." Ujar gadis itu perlahan.

Gila ke tinggal kunci bawah lapik kaki? Aku pandang lapik kaki bersulam perkataan home sweet home di bawah kaki. Dengan bersusah payah, aku bengkokkan kaki dengan berhati-hati agar gadis ini tidak terjatuh dari dukungan aku.

Dammnnnnnn. Aku yang naik seksa apabila aku dapat rasa buah dada milik gadis itu melekap rapat dengan dada bidang aku bila aku melutut. Memang aku dapat rasa sangat, sudahlah dia hanya memakai sehelai blouse labuh nipis. Habis berterabur nafas aku. Aku dapat rasa wajah yang memang aku kawal macho dari awal, sudah panas.

Kunci pun entah dari tadi aku tak jumpa. Aku perasan gadis itu memandang aku . Tapi aku sengaja tak mahu ambik pusing.

-Kalau ikut hati, dah lama aku baringkan budak ni atas katil lepastu aku tarik baju dia, aku- Fuck, diamlah babi!

Entah siapa yang aku carutkan, tapi aku memang dah tak tahan. Kalau lama lagi, aku macam ni, mampuih.

Sebaik sahaja aku capai kunci, aku terus cucuk ke dalam lubang kunci. Pintu berbunyi bila aku buka. Suis lampu ditepi pintu aku tekan. Terang.

Tipikal rumah perempuan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tipikal rumah perempuan. Bersih dan wangi. Ruang tamu bertema merah putih itu aku jeling sahaja, tak mampu berlama.

"Letak saya dekat sofa je"- aku sekadar angguk. Sofa warna merah di ruang tamu itu aku dekati, sebelum tubuh itu aku turunkan perlahan disitu. Kunci rumah aku campak diatas meja kopi.

Aku pusing ingin keluar. Dalam hati, terasa lega gila. Aku sudah sarung selipar sebelum-

"Awak,"- suara itu lagi.

"Thanks a lot"

*I really need to know your opinions about my story. Pls comment! And of course, vote too. tau.tau.tau.

#RedRose



Redrose Where stories live. Discover now