" Abang! Seriouslah kau nak kahwin?" Zain bertanya tak sabar. Zaquan pun satu, dalam kereta pun nak cerita. Tunggulah sampai kat rumah dulu.
Aku dan Zaquan ambil Zain Zafran dari sekolah. Ambik cuti sehari awal.
Aku hanya diam melihat ke luar tingkap.
Sejujurnya aku rindu dengan pasangan kembar ini. Rindu nak main monopoly sampai malam. Open table cerita pasal scandal Zafran. Kutuk taste Zain memilih perempuan.
Cakap pasal Zain dan Zafran, oh ya aku sudah mula pandai membezakan antara mereka berdua.
Satu tentang Zain yang aku perasan, ialah dia kidal. Menulis, cara pegang handphone, cara pakai jam tangan, semuanya dengan tangan kiri. Kadang kadang nak makan pun kena jeling baru nak ubah pakai tangan kanan.
Zafran pula lebih dengan perangai macam setan. Berbeza dengan Zain, Zafran ni athletic sikit. Semua nak jaga badan. Parut luka akibat main rugby pada dagunya juga antara tanda paling jelas untuk membezakan Zafran.
"Aah lah, ada macam main main ke?" Zaquan jawab laju. Ada riak gembira di wajahnya. Aku hanya diam.
" Weh gilalah. Abang kau biar betul? Ni nak kahwin as in nak kahwin betul betul ke? Nikah bagai? " Zafran menyampuk.
" IYELAH hanat. Ada kahwin tipu tipu ke pundek?"
"GILA! Laku sia kau bang. Btw Kak Mell setuju ke? Pastu Kak Mell sedia ke? Kira dah confirm? "
Kini soalan itu ditujukan pula kepada aku. Aku dapat rasa pandangan Zaquan memandang aku.
Lama aku berfikir apa untuk menjawab. Zaquan sudah tak senang duduk. Dari awal dia merayu kepada aku, untuk merahsiakan segalanya dari adik beradiknya. Aku sendiri tidak sampai hati andai apa yang berlaku semalam terulang lagi. Aku tau, Zaquan terlampau sayang keluarganya. Dan untuk hilang kepercayaan mereka terhadapnya adalah perkara paling besar yang dia takutkan.
" Hm.. Akak.. akak okay je." aku menjawab perlahan. Aku jeling reaksi Zaquan yang tersenyum lega.
" Kira tak menyesal eh?" Zain menduga laju.
" Asal kena menyesal ke?" Aku tanya kembali.
" Abang ni ada masalah sikit. Dah ramai dah mengadu tak tahan. Kami adik beradik bukan lah nak menyibuk hal abang. Tapi kami cuma concern je" Zain buat cerita. Suaranya dibuat buat serious.
Aku tahan gelak. Ada jelah. Otak budak tu nak auta.
" Masalah apa babi. Kau jangan nak buat cerita." Laju Zaquan memotong. Kotak tisu diatas dashboard dibaling kebelakang, namun sempat ditepis ke tepi.
" Abang ni ehem.. cepat pancit kak. Paling lama boleh tahan 2 minit." senafas Zain menjawab.
Kali ini aku yang gelak besar. Macam aku cakap, bab bab melucah macam ni otak adik beradik ni paling laju.
" BABI LAH KO! Yang cepat pancit tu kau hanat. Tengok porn je, cakap orang hahahaha. "
Aku tengok muka Zaquan yang memerah malu. Merah telinganya, panas.
" Mana ada selalu tengok. Aku nak spm en, aku kena buat amal banyak banyak, lain lah Zain, dia kalau kat toilet lama tu, hah paham paham lah" bahu Zain ditolak dengan siku.
" Hah buat cerita, buat cerita. Nanti tak gerak tangan tu nak jawab spm tahulah ko" Zain laju membela diri.
Aku cuma bantai gelak bila masing masing mula menyalahkan satu sama lain. One thing about them is, diorang open gila bila cakap pasal benda benda ni dengan adik beradik,tapi bila depan ummi, masing masing kalah imam muda.
YOU ARE READING
Redrose
Teen FictionMellisa, 23 Sebetulnya, dia hanya ingin lari dari realiti kehidupan. Realiti hidup yang baginya hanya menyempitkan keadaan. Dia tak punya sesiapa dalam hidupnya. Tuhan? Dia tidak kenal siapa tuhannya. Apa yang dia tahu, setiap perkara, dia yang cora...