Mellisa
Wajah kanak kanak yang masih kejap berada dalam pelukan Zaquan aku tatap. Berselang seli dengan wajah Zaquan yang macam nak mintak penyepak. Zu, masih berpusing mencari mak kepada budak itu.
" Wehh buat lah apa apa, tunggu sini dapat apa? "
Hesy dia ni kang. Harini dah banyak aku sabar dengan budak kurang akal ni. Budak tu pun sudah melentokkan kepalanya pada bahu Zaquan. Penat mungkin.
" Sofia!!"
Dari jauh aku nampak seorang wanita muda dalam lingkungan umur 20an datang bersama seorang lelaki berseragam pengawal laju bergerak ke arah kami. Ada cahaya gembira pada matanya melihat budak dalam dukungan Zaquan.Tak lama sebelum tubuh kanak kanak itu bertukar tangan.
Cekap wanita itu mendukung kanak kanak itu ke dalam pelukannya. Budak itu yang tadinya sudah senyap keletihan mulai menangis lagi. Biasalah budak budak. Ubun ubun kanak kanak itu dicium lama
" Terima kasih sangat ya . Puas akak pusing satu mall tak jumpa. Risaunya Allah je tahu. Haihh Sofia! Pergi mana?! "
Berkali kali pipi gebu itu dicium. Aku dengan Zaquan yang awkward. Pak guard di samping wanita itu sudah berlalu pergi.
" Oh dia sesat kut kak, Sofia ya namanya? "
"Aah, Sofia salam aunty." lambat lambat tangan itu menyapa lembut tangan aku.
"Alhamdulillah, terima kasih ya, akak tak tau nak cakap macam mana dah, terima kasih sangat! "
" Daddy.. " Jeda. Sofia yang tadinya terdiam mula bersuara. Tiga pasang mata memandangnya yang hanya diam memandang lantai.
" I thought he was daddy" perlahan jari telunjuk Sofia diangkat menunjuk wajah Zaquan.
Aku pandang Zaquan yang jelas terkejut.
" Sofia! "
" stop it! Stop! Please.. Sampai bila Sofia nak buat mama macam ni. He's dead Sofia. He's dead. " tubuh pegun Sofia digoncangkan. Tak lama sebelum tangan Zaquan meleraikan pegangan wanita itu. Dia kemudiannya melutut sehingga kepalanya separas dengan ketinggian milik Sofia.
" Shh.. Sofia, jangan buat macam ni lagi okay? Jangan lari lari lagi. Ikut je mama eh! Jangan ikut orang tak kenal tau, nanti mama sedih, nak mama sedih? "
Sofia perlahan menggeleng.
" Haa good girl! Semua orang suka good girl! Daddy Sofia pun suka good girl! Sofia nak jadi good girl tak? "
Sofia angguk sekali.
Aku hanya pandang Zaquan yang tersenyum. Tangannya laju mengusap kepala Sofia.
Zaquan, I never seen this side of him. Well,
He's not that bad after all.________________________________
Memandangkan esok aku akan berpindah keluar sementara dari bilik ni, jadi baik aku kemas sikit sikit kan. Ingatkan lepas balik beli barang tadi nak kemas terus, tapi asyik bertangguh sampai lupa. Ni tadi lepas makan malam terus aku lari masuk bilik. Haihh kalau bertangguh lagi memang taklah jawabnya.
Cadar dan sarung bantal yang sudah berganti kelabu aku pandang puas. Carpet yang awalnya senget benget aku letak cantik di penjuru bilik.
YOU ARE READING
Redrose
Teen FictionMellisa, 23 Sebetulnya, dia hanya ingin lari dari realiti kehidupan. Realiti hidup yang baginya hanya menyempitkan keadaan. Dia tak punya sesiapa dalam hidupnya. Tuhan? Dia tidak kenal siapa tuhannya. Apa yang dia tahu, setiap perkara, dia yang cora...