Dah lama aku tak bertandang tempat ini. Lepas aku diambil sebagai anak angkat, aku terus jarang datang di sini. Namun begitu, aku selalu bagi sumbangan di rumah anak yatim ni. Aku sayang gila kot dengan rumah ni. Macam-macam kenangan yang ada. Aku memasuki rumah itu dan ternampak seorang wanita yang sedang melayan budak-budak. Dia menoleh memandang aku.
“ Taehyung-ah ! Dah lama tak jumpa kamu ! ” ucap makcik Lee. Dia terus mendekati aku dan memeluk aku dengan erat. Tangannya menggosok lembut belakang tubuh. Aku membalas pelukannya. Rindu rasanya dengan makcik Lee ni. Aku, dah anggap makcik Lee seperti ibu aku sendiri.
“ Hehehe, maafkan Taehyung sebab dah lama tak datang. Appa Tae cakap yang harini ada kerja bersihkan rumah ni. ” ucap aku yang teringat dengan apa yang appa katakan semalam. Makcik Lee melepaskan pelukan dan mengangguk.
“ Ah ah. Dah lama sangat tak buat kerja membersih ni. Kenapa tanya ? ”
“ Jadi macam ni, Taehyung dengan kawan Taehyung ni sukarela nak tolong makcik dengan budak-budak lain bersihkan rumah ni. Boleh kan ? ” tanya aku. Makcik Lee menngalihkan pandangan melihat Yeonni yang berdiri sebelah aku.
“ Wah ! Betul ke ? Cepatlah kerja kami siap hari ni. Terima kasih sangat-sangat. Nama kamu siapa ? ” tanya makcik Lee kepada Yeonni. Yeonni menunduk hormat dan memberikan senyuman.
“ Park Yeonni imnida. ”
“ Ouh, nama makcik Lee Sihyun. Panggil je makcik Lee. Makcik ni, penjaga kedua bagi budak-budak ni. Penjaga utama tak ada sebab ada urusan keluarga. Terima kasih, sebab sudi menolong kami. ” ucap makcik Lee dan mengenggam erat kedua tangan Yeonni.
“ Sama-sama. ”
“ Herm, baiklah makcik Lee, kitorang nak mulakan dari mana ni ? ” tanya aku dan membuka jaket blazer sekolah aku dan digantung di atas kerusi. Nak buat kerja membersih kan ? Aku tak nak baju sekolah aku kotor.
“ Taehyung, boleh tolong lap tingkap tak ? Yeonni pulak, tolong mop lantai ? Peralatan membersih semua makcik dah letak kat sana. " ucap makcik Lee dan menunjuk ke arah sebuah sudut yang mempunya banyak alatan membersih. Aku dan Yeonni menganggukkan kepala tanda mengerti.
Kitorang mendekati alat-alat membersih yang ada di atas meja. Aku mengambil kain lap yang kering dengan penyembur tingkap. Sebatang mop yang tersandar aku hulurkan kepada Yeonni. Bukan main muncung bibir dia. Nak kena cium dengan aku agaknya ? Nasib baiklah aku boleh sabar lagi tau.
YOU ARE READING
Your Choices [KTH]
Romance▷ YOUR CHOICE "Kau pilih lah mana yang terbaik untuk kau. Sama ada aku atau diorang berdua. Ingat cakap aku, pilihan yang kau buat tu biar lah berdasarkan hati kau. Kalau kau betul cintakan dia, pilihlah. Jangan pilih atas dasar terpaksa." edit: in...