Bab26

657 36 2
                                    

Tink!✨

Aifah Hanani mengangkat kepalanya pantas. Dengan serta merta dahinya bertembung dengan dahi Sufian.

Sufian merengus kasar diikuti dahinya berlipat-lipat pepatah lain, berkerut. Sakitlah tue HAHAHA.

Aku berdiri dan berlalu pergi. Dahiku aku usap. Mustahil tidak sakit. Mamat tu mengerang kesakitan apatah lagi aku? Heshh, nasib badan. Idea bodoh tu juga yang keluar.

Tetiba,

GEDEBUKK!

"Aduhhh, sakitnya punggung aku. Dah berapa kali aku jatuh ni. Nasib malang betullah." bebelan halus Aifah didengari seseorang dari sebelah dinding.

Pantas gadis tersebut memeluk Aifah. Aifah tersentak dan mengurut dada. Ingatkan hantu mana tadi.

Gadis tersebut meraung dan menangis di bahuku. Tersedu-sedu dah. Alahai kesiannya. Aku mengusap belakangnya.

"Ke.. kenapa ni?" soalku ramah. "Banyak.. banyak pe.. pelajar dan.. gu.. ru.. MATI.. uwahhh!" balas gadis tersebut.

Dahek? Asal aku tak tahu? Aku memandang kembali apa benda yang buat aku tergelincir tadi tu?

Eh, darah? Ouh.

Jap! Darah? Aku mengintai sedikit persekitaran tengah sekolah. Manusia? Apa pasal banyak sangat manusia masuk sekolah ni?

"Apa jadi ni akak?" soalku gugup. "Di.. diorang dapat tembus pelindung.. Lep.. lepas tu, Airif tahu dimana kami bersembunyi... Dia.. dia bom. Separuh yang selamat ada dekat belakang sekolah.. de.. dekat taman haiwan.. tapi akak takut nak pergi.. akak belum.. nak.. nak mati.. Semua ni darah ahli sihir yang asalnya manusia..." terangnya dengan keadaannya yang masih belum tenang akibat tangisannya. Dia menyapu hingus yang meleleh. Nope, takde masa nak geli-geliman. Mohon terkejut. Demn, shit Airif Hannan!!!! Tunggu apa kakak balas dekat kau.

Tangan ku mengepal kuat. Sufian menyentuh tanganku yang telah sempurna tergenggam. Aku menoleh. Toleh sikit pun jadilah sebab kakak ni peluk aku macam taknak lepas. Takut bunyinya. Huh.

Aku melepaskan pegangan Sufian lalu menarik rambutnya kasar. "Jom." Aku meraih pula tangan gadis tersebut. Kakak? Sebab aku baru tahun pertama, adiklah kan? Sopan sikit eh.

Sepanjang perjalanan ke belakang sekolah, dapat dikira dari pandangan terdapat hampir lima belas lebih orang juga manusia mati. Huh, Airifff!!! Ahli sihir? Tak tahu macam banyak, yela sebab lepas mati jadi kupu-kupu mana sempat nampak hm.

Sesampai dibelakang sekolah,

Omg! Sikit bapak yang tinggal. Ni tak tengok lagi yang mana ahli sihir betul.

Akmal mendekatiku dan.

PAP!

Kepalaku sedikit tertoleh ke tepi. Ak.. Akmal tampar aku? Pipi terasa lenguh. Darah keluar dari bibirku yang telah pecah.

Saifatul menarik Akmal. Dan sekali lagi Akmal bertindak ganas. Disikunya perut kak Sai. Aku tercengang, what happen to my lovely brother? (broken sia) Seorang gadis membantu Saifatul.

"Kau!! Ibu mati sebab kau!!!" dan tak semena-menanya tangki air mataku pecah. Kaki terasa lemah dan aku terduduk menangis. Baru sahaja Sufian ingin menyapa belakangku Akmal bertindak menumbuk pipi Sufian kuat. Watahell? Sufian pasrah, tidak melawan dan tidak berbicara. "Air mata palsu! Mana kau pergi sial? Masa ibu perlu, kami semua perlu? Kau, kau bukan yang dulu walaupun sekarang kau jauh lebih baik! Kau buat apa dengan mamat ni ha?!" tengking Akmal.

Yeyed dan Wansyah meleraikan pergaduhan tersebut. Mereka berdua menarik dan mengikat tangan Akmal kebelakang. Habib menenangkan Sufian.

"Kamu kemana?" soal Husna yang berdiri disebelah Syahira dan Maslan.

Sebenarnya banyak yang terselamat.

"Library." jawab Sufian yang sudah terduduk disisiku.

"What?! Library mujur kau orang dua selamat!" jerit cikgu Nurul.

"Cikgu, boleh cerita apa jadi tak?" pinta Sufiana. Diam. Sunyi.

"Semua boleh tidur. Mari masuk hutan. Kita tinggal dalam hutan buat sementara ni." arah puan Qalila. Mana Muaz dan Ellyna? Ouh itu, Muaz cedera. Alamak ada segelintir turut cedera dan muka ada juga yang calar dan berdarah.

Semua bergerak. Wansyah dan Habib membimbing Akmal. Cikgu-cikgu berada dihadapan. Aku menoleh memandang Akmal. Kelihatan muka Akmal basah. Ibu? Ibu dah tiada? Biar betul.

Air mataku jatuh kembali. Terlintas kenangan-kenangan dengan along dan ibu. Aku tak kuat. Aku tak kuat.

Seorang dan seorang lagi meninggalkan aku. Kenapa..

Aku menepuk dadaku kuat. Uhuk, uhuk. Hingus aku tarik(ewuh hahaha lol mcm x biasa hahaha), air mata aku sapu. Tabahkan hati mu Aifah!

Sufian menyapu belakangku perlahan. Aku menepis tangannya. Badmood pula aku tetiba. Hurm.

"Kenapa ni?" soalnya. Aku masih memandang depan meneruskan perjalanan, lama lagi kah masuk hutan ni hesh.

"Nothing."

"Mana boleh nothing." Sufian tetap dengan kata hatinya.

Aku menjongket dan menolak dahi Sufian kasar tetapi lembek, alahai takde energy.

"Sudah tahu buat-buat bodoh!" ujarku keras tapi hanya cukup Sufian yang dengari.

"Ya aku tahu aku bodoh."

Aku menjelingnya yang sedang berjalan seiring denganku. Merajuk? Blah laaaah! Aku malas nak pujuk. Buat apa pujuk orang macam kau? Heh, rampas kuasa.

Kepalaku sedikit berdenyut.

Apabila senja datang,(ayat apani?) Cikgu Qalila meminta semua berhenti dan berehat. Tidur didalam satu tempat yang hanya dibenarkan. Aku baring disisi Sufiana, kak Ana. Lama juga kami berjalan eh? Eh jap jap ni nak ke.. Blue City! Ajuh perjalanan!

Secara tetiba, Sufiana menoleh memandangku.

"Ada roh lain cuba masuk dalam dirikau."

Erk? "Apa maksud akak?"

"Aifah faham sendirilah. Selamat malam." Sufiana menutup matanya dan terlelap.

Aku bingkas bangun dan berjalan sedikit jauh dari tempat yang diarahkan. Apa kata orang? Ambil angin. Makan angin. Dehek.

Kepala aku semakin berdenyut kuat. "Arghhh."

Dan muncul satu figura yang cukup dikenali dihadapanku.

Glup. Darah terasa berhenti.

"Hai Aifah" senyumannya sinis dan bermakna.

Ka..KAU?!

*****

author mnta maaf sbb lmbt updte . author ucapkan slmt hri rya maaf zhir dn batin ~ maaf x best seyes bab nie hambar takde mood nk smbungla pulak -,,-"

Magic World [MALAY]✔Where stories live. Discover now