Aku memandang siling bilik asramaku. Sekolah ni hampir sama besar dan lengkap macam sekolah aku dulu. Cuma ada tambahan di belakang sekolah, iaitu asrama. Kira besarlah kan? Dan setiap bilik dihuni oleh seorang pelajar. Haaa, kau bayangkan. Tapi, untuk yang ada rumah di sini, tinggal dengan family dioranglah, betebiat apa nak duduk asrama. Biasanya yang duduk asrama yatim piatu.
Ketukan di pintu mematikan lamunanku. Sweater aku pakai. Sekarang suhu semakin menurun, sejukk. Terpampang wajah Sufiana di hadapan pintu bilikku. Bilik kak Ana di sebelah kanan bilikku sahaja. Aku tersenyum tawar. Sufiana adalah satu-satunya orang yang memahami ku kini. Deala? Kurang rapat tetapi masih sihat macam biasa. Danish, koma dan Deala selalu melawatnya di klinik sekolah ini. Yuni? Menurut Deala, dia dan tunangnya, Rish menawarkan diri untuk menjadi orang hadapan ketika perang.
Yuni...
Aku? Menyesal.. Bersalah..
Kenapa aku tiada masa mereka susah? Aku sudah hilang Qisha dan kini hilang Yuni? Oleh itu, aku akan jaga ahli kumpulan mafidos. Selalu bersama mereka! Iqbal sahaja buat masa ini hilang. Entah mati atau belum.
Aku mengeluh perlahan. Sufiana memeluk bahuku. "Kita semua ada." Sedikit sebanyak aku okey, tengok? Kak Ana juga yang boleh tenangkan aku.
"Jom. Yang lain dah tunggu di taman." ajaknya. Aku akur.
*****
Aku mengunyah biskut bulat lembut bak bantal. Pehhh dalam dia ada coklat yang dicampurkan dengan vanila dan stawberry. Bila kau makan, mulut kau rasa macam ada sungai di dalamnya. Sedapppp!
Aku memandang Zuddin dan Sufiana yang bergurau manja seperti biasa. Fasya pula dari tadi tergelak sakan dengan lawak Syafiqie. Yeyed yang duduk disebelah Habib termenung panjang mengingatkan mendiang isterinya yang mati di hadapan matanya. Nasiblah terdapat darah Yeyed di dalam badan Kalisya, jika tidak tentu sahaja mayat akhirnya. Yang membuatkan Yeyed sedih adalah anak dalam kandungan Kalisya turut mati. Habib asyik mengeluh dengan sikap dan perangai Yeyed yang mula mendiamkan diri. Yeyed dan Habib memang rapat. Maslan dan Wansyah pula baring di paha Syahira dan Husna memandang langit dan berborak. Aku memandang Sufian pula. Sedang termenung ke arah tasik. Sufian.
Alahai. Kau siapa sebenarnya.
Aku berdiri untuk berlalu. "Nak kemana?" soal Husna. Semua sedang memandangku. Kemungkinan pelik dengan sikap ku yang makin pendiam dan menjauh.
Aku tersenyum, "Tandas."
Sufiana bangun. "Akak teman eh." Aku tersenyum lagi dan mengangguk.
Tangan Sufiana menyapa bahuku. Manja bukan? Dengan kak Ana je, dengan yang lain mana manja camni. Aku dah anggap macam kakak sendiri tahu! She's mine ;3
*****
"Kenapa menjauh?" soalan daripada Sufiana mematikan pergerakan Aifah yang sedang mencuci tangan.
Nafas aku tarik agar jawapan yang bukan 100% dari hati keluar tidak gagap.
"Mana ada." aku senyum lagi. Senyum, senyum, senyum.
"Kakak boleh tafsir tahu maksud senyuman Aifah tu." deep, aku memandangnya lama.
Tanpa membuang masa aku memeluk kak Ana. "Maaf, Ai.. Aifah masih trauma.." ujarku dan esakan. Sufiana menepuk perlahan belakangku. "Sokey, kitorang kan ada. Kakak kan ada."
Tetiba terasa ada sesuatu benda melekit yang aku pegang di bahagian lengan kak Ana.
Aku meregangkan sedikit pelukan dan memandang lengannya. Dari riak wajah Sufiana, menunjukkan bahawa dia sedang menahan kesakitan.
"Luka di bahu akak, jahitan dia terbuka. Jom pergi klinik." tanpa menunggu balasan dari Sufiana, aku pentas memautnya.
*****
Aku membuka balutan dan mengubatinya. Kemudian aku membalut lengan kak Ana semula. Kekadang Sufiana merengek kesakitan, kekadang mengerutkan dahinya dan kekadang hampir menumbukku kerana terlalu sakit.😂 Ni perempuan, biarpun brutal tetap jiwa perempuan. Bila lelaki terasa sakit, apatah lagi perempuan. Kan?
"Siap!"
"Thank you beybeh!" aku tersenyum lagi.
"Aifah pergi buang dulu balutan ni eh." pintaku dan berlalu pergi. Aku berlari anak menuju ke tong sampah yang disediakan. Fuh negeri ni bersih siak. Kau mana tahu? Orang dalam negeri ni pun kaya. Barangan dia pun murah. Biasanya anak yatim dapat duit dari ketua negeri a.k.a pengetua setiap bulan. Bertuah bukan?
Aku membuang kapas-kapas yang mempunyai darah Sufiana. Belum sempat aku melangkah, terdengar suara dari bilik sakit hadapanku. Haip? Ni bukan bilik untuk orang koma ke? Buat masa ni ada tiga orang koma. Kenapa suara dia familiar je?
Aku mengintai sedikit dari celah pintu. Det, tu suara Deala rupanya. Hm? Danish terbaring lemah. Masih koma la tu. Huh. Aku mengangkat bahu dan membuat muka blur.
Baik aku blah. Dan..
"Sufian!"
Erk? Apa sial jerit nama Sufian. Nak mati ke Deala ni? Aku mengundur semula. Dan jelas kelihatan Sufian di hadapan Deala. Deala yang perasan kehadiranku, pantas tersengeh. Tapi tidak pula Aifah menyedari bahawa kehadirannya diketahui Deala.
Deala memeluk Sufian. Erat. "Dea dah cakap. Hanya Pian dalam hati Dea. Dea nak cakap berapa kali lagi ni Pian? Dea sayang Pian. Dea tahu Pian pun sayang Dea. Pian nak apa tadi? Lamar Dea? Omg. Sayang U!" Deala menuturkan kata-kata dengan suara manjanya. Dipeluknya lagi erat.
"Wtf? Ehh perempuan. Bila masa sial aku lamar kau. Sayang? Kau eh bila masa aku sa....." belum sempat Sufian membalas, Deala menutup mulut Sufian kemas.
"Alah U ni malu ke? Tahulah ada Aifah. Janganlah malu dengan dia." ujar Deala yakin. Sufian pantas menoleh ke arahku. Pucat sahaja wajahnya.
Aku tersenyum tenang. Tenang? Dalam hati aku ada semua jenis perasaan! Aku rasa nak tampar, tendang, pukul, sekeh, pelempang, sepak dan tumbuk je minah sorang ni! Macam babi talam dua muka kimbek!
Sabar dia kawan kau.😇
What? Kawan? Dalam hati tersengeh. Kawan apa jenis tikam belakang? Selama ni, bila aku suka seorang lelaki. Why mesti dia?! Why mesti dia rampas? Aku? Tak sempat bahagia babi! Arghhhh!!! Kini aku kenal kau. Deala! Aku kenal siapa kau.
Aku berjalan ke arahnya lalu menampar pipinya. Bibirnya berdarah. "Ops! Sorry anjing. Tertampar. Bye, go die bodoh!" Aku tersengeh. Kuat juga aku tampar. Matah sangat kot.
Kaki ku pantas melangkah. Dari berjalan, kini berlari. Yeah!
Senyuman ku masih tak luntur.
Yeah, its hurt?
No, i'm oky.
Its hurt so much :')
VOTE AND COMMENT😘
YOU ARE READING
Magic World [MALAY]✔
FantasíaAifah Hanani dan Airif Hannan adalah kembar seiras. Hidup mereka bahagia bersama keluarga mereka. Hanya kerana tiga kuasa terkuat, mereka meletuskan pergaduhan dan menyebabkan Airif berubah. Negara terpecah kepada tiga negeri. Aifah kini bangkit dan...