Del 21

1.1K 7 1
                                    

Jag och Astrid satt i köket. Vi satt och pratade precis som förr, som vanligt, det kändes bra. Pappa var på jobbet, Rickard var på volleyboll och Maxan sov. Då kom Kajsa in till oss. Hon stod först och kollade på oss, jag la knappt märke till henne. "Jag är gravid" sa hon sen. Jag bara såg hur Astrid stelnade till. "Vad säger du Kajsa?" fick Astrid fram efter ett tag. "Jag är gravid" upprepade Kajsa. "Är du säker?" Undrade Astrid och Kajsa nickade till svar. "Men herregud!" utbrast Astrid och la händerna för munnen. "Inte du också!.."


Astrid gjorde allt i sin makt för att få Kajsa att göra abort i flera dagar. När Kajsa började gråta fick pappa nog. "Astrid! Ta det lugnt! Vill hon inte göra abort så behöver hon inte, det är hennes kropp och hennes barn!" "Förlåt!" Suckade Astrid. "Vad känner du för adoption då Kajsa?" undrade pappa och vände sig mot Kajsa. "Maja och Rickard fick behålla Maximilian!" "Det är svårt att ha barn, det är jobbigare än vad man tror! Du kan inte fortsätta i skolan, du kan inte träffa dina vänner när du vill! Det är en stor förändring" försökte jag. "Du om någon borde ju vara på min sida" Kajsa såg besviken ut på mig. "Kajsa... Vem är pappan?" Astrid avbröt Kajsas besvikna min. Kajsa gick ifrån oss innan hon ens svarade på Astrids obesvarade fråga.


"Jag och Rickard ska kolla på dagiset här i närheten, vill du hänga med? Med tanke på att du är gravid och så... tänkte bara att..." Jag kom inte fram till någon anledning om varför jag ens erbjöd Kajsa att följa med egentligen men det kändes rätt. Kajsa nickade försikitgt. "Hade varit kul"

Inte som planeratWhere stories live. Discover now