15

169 36 6
                                    


15

Aamu avautui pilvisenä, ja heti valon tultua, August ja Theo olivat jo matkalla. Hevoset oli nopeasti laitettu valmiiksi ja Harmonia lenteli lähettyvillä, mutta palasi aina välillä Augustin luo kuin tarkistamaan, että poika oli yhä matkassa. Tess-kissa viihtyi satulalaukussa Theon takana ja seurasi silmät kiiluen Augustia, jos poika jäi hiemankin jälkeen. August alkoi hiljalleen tottua ratsastamiseen, mistä kiittäminen oli hänen rauhallista ratsuaan. Kalypso ei hermostunut tai hermostuttanut häntä, vaikka August ei edelleenkään ollut täysin varautumaton näiden isojen otusten lähellä.

Theo kertoi tarkemmin selvittämistään huhuista ja kuulumisista, joita matkalaiset sekä kiertävät kauppiaat aina osasivat kertoa. Hän oli varta vasten viettänyt illan Hanamean kylällä johtolankoja etsien samalla, kun August oli levännyt heidän kotonaan luona. August arvosti elettä hurjasti. Hän itse ei olisi osannut nuuskia tietoa samalla tavoin. Hän osasi varastaa ja myydä jotakin muuta kuin huhupuheita. Ja tietysti, siinäkin hän oli ollut jäädä kiinni useampaan kertaan. Viimeksi silloin, kun Liam pelasti hänet ja hän oli ajautunut mukaan koko tähän sotkuun.

Laaksokaupunkeihin matkaaminen ei vienyt enää kauan. Päivä oli kuitenkin jo edennyt, ihmisiä alkoi näkyä enemmän. Heitä oli töissä jonkinlaisilla viljelmillä, samoin metsän lähettyvillä. August ei ollut käynyt Laaksokaupungeissa aiemmin, mutta oli kuullut seudusta. Useampi kylä oli kasvanut laaksoalueella melkein kiinni toisiinsa. Alueet alkoivat olla niin laajoja, että niitä kutsuttiin kaupungeiksi. Aluetta ympyröivät kukkulat, joilta sai ensikatsauksen asutukseen ja tienoon laajuuteen.

Matkalaiset ratsastivat eteenpäin ja August alkoi pelätä, että kaupungissa olisi sotilaita. Theo kuitenkin viisaasti muistutti häntä, että poika oli kulkenut hyvin kauas seuduilta, joilta oli paennut. Häntä kenties seuraavilla sotilailla ei ollut tietoa suunnasta, johon hän oli lähtenyt, saatika havaintoa siitä, mihin hän seuraavaksi olisi matkalla. Sotilaillakin olisi kestänyt matkustaa tänne asti, varsinkin jos seurue olisi suurempi. August rauhoittui hieman, mutta ei voinut olla silti pälyilemättä ympärilleen kaduilla ja rakennusten nurkilla.

Täällä asutusten ympärillä tuntui olevan paljon vihreämpää kuin Hanamean kylässä, josta August oli lähtenyt matkalleen Theo seuranaan. Vehreys oli tosin jo osittain muuttumassa kellertäväksi ja syksyisen ruskeaksi, mutta ehkä tässä kylässä lämmin aika oli vielä voimissaan ja kylmäaika jäljessä. Kadunvarsilla kasvoi puita, talojen ympärillä oli istutuksia ja laakson pohjalla hohteli pieni vesialue, johon virtasi joki yhdeltä kukkulalta.

Theo ehdotti, että he jättäisivät hevoset majatalon talliin. Se maksaisi, mutta Theo lupasi hoitaa kustannukset. Augustia nolotti, mutta hän ei mahtanut muutakaan. Hänellä ei ollut rahaa tai muutakaan varallisuutta, ei ainakaan enää, kun lähes kaikki hänen varustuksensa olivat peräisin Theolta ja Orlalta, jotka olivat ottaneet hänet hoiviinsa. Hän ei mielellään kertonut, että oli varastellut tai kaupitellut laitonta tavaraa. Theollekin hän oli kertonut menneestään vain vähän. Oikeastaan hyvin pitkälti vain sen, että oli räätälin lapsi.

Kaksikko tutki kaupunkia ja selvitteli paikkaa, jossa Liam oli ilmeisesti käynyt. Tess lähti omille teilleen, mutta Theo vakuutti Augustille, että kissa palaisi kyllä takaisin, joten kaksikko jatkoi kulkuaan. He hankkivat jotakin syötävää ja seurasivat ihmisiä kauppapaikoilla. Jossakin vaiheessa he päättivät erota toisistaan muutamaksi tunniksi saadakseen katettua etsinnöissään laajemman alueen.

Aluksi August oli pohtinut, ettei hänestä olisi paljonkaan apua etsimisessä. Hän ei tuntenut seutua, eikä mielellään pistäytynyt juttelemaan ihmisille ilman asiaa. Ennemminkin hän yritti pysytellä näkymättömissä ja asioida vain niiden kanssa, joista sattui hyötymään. Pojan tallustellessa katuja pitkin hän tajusi kuitenkin hakeutuvansa markkinapaikan edustalle torin laitamille, missä vilisi näinkin kiireisenä päivänä valtavasti ihmisiä. Tällaisissa paikoissa hänkin oli käynyt, liikkunut väenpaljoudessa ja kaupitellut hölmöjä juttuja vastaantuleville pikkurahaa vastaan.

Sielun kevyt kosketusTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang