Aku bermain dengan Ippi. Kucing belaan aku yang tersangatlah berisi. Eomma bagi dia makan apa hah?
"Termenung jauh anak appa ni. Fikirkan apa tu?" tegur appa yang datang tah dari mana.
"Appa ni, mujur Min Hee takde sakit jantung. Kalau tak dah bye-bye dah." kata aku sambil berpura-pura sakit jantung.
"Ada-ada jelah kamu ni." appa mengusap rambut aku.
"Appa rasa okay ke Min keja babysitter tu? Takut jugaklah appa. Min takut tak mampu nak jaga anak orang." adu aku lalu meletakkan kepala diatas peha appa.
"Anak appa yang sorang ni apa je dia tak reti? Don't worry. Appa pasti kamu boleh." appa tersenyum seraya mengangkat pehanya.
"Appa!" rengek aku.
"Apa? Dah besar panjang pun nak manja-manja. Erh." ujar appa sambil berlalu pergi.
Aku mencebik. Nak manja pun tak boleh. Dengan malas aku menapak masuk kedalam bilik. Iron baju lah esok nak pakai. Tapi nak pakai baju apa ya?
Hurmm…
Pintu almari dibuka.
"Yang ni? Ke yang ni? Baju merah ni? Ke purple ni? Biru pun cantik. Tapi masalahnya orang yang nak pakai tu yang tak cantik. Huh." satu per satu baju aku lempar ke bawah.
"Mana-mana jelah." lantas aku capai baju kemeja hitam lalu disangkutkan pada pintu almari.
Mujur dah iron awal-awal. Kalau tak memang aku pakai je baju tu tanpa iron. Renyuk, kedut ke lantak dia. Aku memang bukan calon isteri pilihan.
Usai menutup lampu, aku membaringkan diri diatas katil. Uish sedap betul. Hanya beberapa minit saja aku sudah terlelap.
Namun deringan dari telefon bimbit membuatkan aku terjaga. Makhluk apa yang berani ganggu aku memalam ni hah?
"Hello.." aku sempat menenyeh mata aku.
"Hi, kau dah tidur ke?" soalnya.
"Tak lah aku tengah main bola sepak ni." kata aku sinis.
"Hehe mian. Aku call sebab nak suruh kau datang hospital sekarang. Boleh?" ujar Ae Min padaku.
Buang tebiat ke apa suruh aku gi hospital tu memalam.
"Kenapa pulak nak kena pergi sana?" soal aku balik.
"Ada patient. Doktor lain busy malam ni, kau tengokkan berita tadi ada kemalangan yang agak teruk. So memang semua pakat busy. Kau datanglah tolong eh?" Ae Min memberitahu aku.
"Aku tak tengok lah pulak berita. Tapi takpelah dah alang-alang aku terjaga disebabkan kau ni, aku pergi. Tunggu tau."
"Okay." segera aku mematikan talian. Aku tersenyum sendiri. Wah dah lama jugak tak jadi doktor ni.
Setelah bersiap, kelam kabut aku turun ke tingkat bawah. Sikit lagi je nak tersadung jatuh tergolek bagai nangka busuk. Uish patah gigi aku nanti tak pasal kena pakai gigi palsu.
"Eh tak tidur lagi ke Min? Ni nak pergi mana memalam camni?" eomma yang sedang menonton televisyen menyoal. Aku memberhentikan langkah.
"Nak pergi hospital. Tadi Ae Min call katanya ada patient, ramai lah rasanya. Dia mintak Min Hee tolong apa yang patut." kata aku seraya menyarungkan kasut converse hitam milikku.
"Ni mesti kes accident tadi. Teruk jugak eomma tengok berita tadi. Pergilah tapi baik-baik tau." eomma tersenyum kearahku. Aku mengangguk.
Tanpa membuang masa aku terus memandu ke hospital. Yelah sebagai doc, aku kena cepat atau mungkin ada nyawa yang bakal melayang. Erh ngeri.
YOU ARE READING
[C] Mama || 정호석
FanfictionKisah kita tersimpan rahsia dan terkandung segala serpihan duka. Kisah kita bagaikan suatu jampi, yang cukup memukau. Sayang, dapatkah kita bersatu? p/s: Untuk sayangku yang comel, Jung Hoseok❤