Ae Min berjalan masuk ke dalam dewan sambil memegang jambangan bunga hydragea berwarna biru dan putih dengan erat. Matanya tak henti melirik ke arah Hoseok yang berada di hadapan. Sangat kacak dan cukup menggoda.
Sayup-sayup kedengaran lagu I need u versi piano dimainkan. Cukup merdu dan romantik. Perlahan-lahan dia mendekati Hoseok.
Jungkook, Jimin dan Seokjin yang berdiri di sisi Hoseok terlihat tidak senang. Kerap kali wajah tenang Hoseok menjadi tatapannya mereka.
"Hyung yakin ke dengan pilihan hyung ni?" Jungkook sempat menyoal. Hoseok tersenyum ke arah mereka.
"Jungkook, kita dah bincang kan tentang ni? Jangan risau." Hoseok cuba menyakinkan adiknya itu. Jungkook mengigit bawah bibirnya. Dia tahu Hoseok sedang bersandiwara.
Hoseok menghulurkan tangan pada Ae Min. Huluran Hoseok disambut mesra. Mereka berdiri di hadapan paderi tua. Paderi itu kelihatan tidak sabar untuk memulakan majlis.
Sedikt sebanyak Hoseok cuba memujuk hatinya sendiri. Gugup kian terasa.
"Min Hee awak akan datang ke?"
✾✾✾✾✾✾✾
Kereta hitam yang dipandu Jinyoung itu meluncur laju masuk ke perkarangan sebuah dewah mewah. Tempat dimana majlis perkahwinan Hoseok bakal berlangsung. Stereng dicengkam kemas.
"Banyak pula kereta. Jihoon, Min Hee korang masuk dulu. Saya nak cari tempat parking." beritahu Jinyoung. Mereka berdua mengangguk laju.
Pantas pintu kereta dibuka lalu mereka lekas keluar dari perut kereta. Agak sesak suasana di sekitar dewan. Jihoon dan Min Hee pantas berlari ke pintu utama dewan itu.
"Hari ini kita akan menyaksikan penyatuan hati dua jiwa antara Jung Hoseok dan Park Ae Min. Sebelum saya teruskan, ada sebarang bantahan?" paderi tua itu memulakan bicaranya.
Senyap sepi seluruh dewan. Paderi itu mengangguk faham.
"Jung Hoseok dan Park Ae Min—"
"Hoseok!!!" jeritan lantang seseorang menghentikan bicara paderi itu. Lantas semua mata mula tertumpu pada pintu dewan.
Min Hee tercunggap-cunggap mengawal nafas. Melihat Min Hee sebegitu membuatkan airmata Hoseok bergenang di tubir matanya. Namun dia terus menoleh semula ke hadapan. Majlis perlu diteruskan.
"Hoseok tunggu!!" Min Hee mengangkat gaun labuh yang dipakainya hingga ke paras betis. Tergesa-gesa dia berlari ke arah Hoseok.
Panggilan dari Min Hee menyebabkan Hoseok berpaling. Hatinya tidak boleh menipu lagi. Dia segera berlari mendapatkan Min Hee. Tangannya didepakan lalu dia mendakap Min Hee.
Ae Min yang menjadi pemerhati hanya tersenyum sayu.
"Saya ingat awak tak datang." teresak-esak Hoseok menangis. Begitu juga Min Hee. Pelukan kali ini terasa cukup berbeza. Hangat dan menenangkan.
"Takkan saya nak biarkan suami saya dikebas orang?" perkataan 'suami' yang meluncur keluar dari mulut Min Hee membuatkan Hoseok tergamam.
Pantas wajah Min Hee dipandang kehairanan. Muka Hoseok yang lencun dibasahi airmata itu disentuh dengan senyuman yang menguntum di bibir mungil Min Hee.
"Awak masih cengeng kan? Tak pernah berubah. Saya dah ingat Hoseok. Saya dah ingat siapa awak." terus Min Hee dipeluk buat kesekian kalinya. Tak putus kata-kata syukur diucapkan.
Tetamu yang berada di sana langsung tidak terperanjat. Bahkan mereka sudah tahu tentang hubungan Min Hee dan Hoseok. Mana taknya, semua yang hadir ialah ahli keluarga terdekat.
"Tak sangka kau dah ingat semua ni." Ae Min tersenyum sinis seraya menepuk-nepuk tangannya. Terhibur dia melihat drama sebentar tadi.
"Perampas! Sanggup kau nak rampas suami kawan baik kau sendiri?!" nada Min Hee begitu lantang. Laju dia menerpa ke arah Ae Min. Tangan kanan diangkat untuk menampar Ae Min namun Ae Min terlebih dahulu mencengkam kemas tangan Min Hee dari menamparnya.
Mata Ae Min merenung Min Hee tajam bercampur dengan rasa benci.
"Siapa yang kau panggil perampas hah perampas?!" jerit Ae Min. Min Hee terkesima.
"A-apa yang kau cakap ni?"
Ae Min ketawa. Dia sakit hati. Dia benci orang yang berada di hadapannya sekarang ini.
"Ouh kau boleh pula buat-buat lupa yang kau tu perampas! Kau yang rampas Hoseok daripada aku! Perempuan tak guna!" leher Min Hee dicekik Ae Min. Semua yang berada di situ terkejut. Hoseok segera berlari ke arah Min Hee dan Ae Min.
"Ae Min lepaskan Min Hee!" tangan Ae Min dipegang erat oleh Yoongi yang kebetulan berdiri berdekatan mereka. Dia tidak boleh berdiam diri saja.
Perlahan tangannya dilepaskan. Airmata Ae Min tumpah mengalir di pipi.
"Kau yang rampas dia dari aku.. kalau tak aku dah bahagia bersama Hoseok sekarang! Kau rampas dia tanpa sedikit pun rasa bersalah. Kau rampas dia sedangkan kau tahu Hoseok akan berkahwin dengan aku hari tu. Kau penghancur kebahagiaan aku!!" luah Ae Min. Biar! Biar semua yang terbuku di hatinya dilepaskan dari terus menghantui diri.
Min Hee terdiam seribu. Apakah ini semua?
"Kau.. tahu tak hari yang sepatutnya aku bahagia tapi bertukar tragis. Mak ayah aku mati sewaktu kemalangan pada hari di mana aku sepatutnya berkahwin. Dan kau! Dengan muka tak tahu malu, gantikan posisi aku sebagai pengantin hari tu." tambah Ae Min lagi.
Min Hee sudah jatuh terduduk. Dia menggelengkan kepala. Apakah benar dia sekejam itu?
"Sudahla mak ayah aku dah tiada. Aku cuma ada Hoseok. Tapi malangnya, Hoseok sudah berkahwin dengan kau. Pedihnya hati aku Min Hee. Kau tikam aku dari belakang. Kalau aku diberikan kuasa untuk mengundurkan masa, aku takkan kenalkan Hoseok pada kau. Dan korang takkan bercinta senyap-senyap di belakang aku!!"
Ppang!
Pipi Min Hee ditampar tanpa amaran. Lama dia pendam rasa sakit ini. Min Hee menyentuh pipi yang terasa pedih.
Akibat tamparan itu Min Hee teringat kisah 7 tahun yang lalu. Kenapa dan bagaimana dia boleh berkahwin dengan Hoseok sedangkan Hoseok dan Ae Min akan melangsungkan majlis perkahwinan mereka pada hari itu.
"Aku minta maaf Ae Min! Maafkan aku. Aku tak bermaksud untuk merampas Hoseok dari kau." tangan Ae Min diraih. Ae Min menatap Min Hee dengan sayu. Setinggi mana pun rasa benci dia pada Min Hee tetapi dia tetap tidak dapat menghapus rasa sayang pada Min Hee ibarat saudara sendiri.
"Aunty yang bersalah dalam soal ini, Ae Min." ibu Hoseok yang dari tadi sekadar menjadi pemerhati kini bersuara.
Kebenaran apa lagi yang akan terungkap?
———————————
Something you never should've known.
YOU ARE READING
[C] Mama || 정호석
FanfictionKisah kita tersimpan rahsia dan terkandung segala serpihan duka. Kisah kita bagaikan suatu jampi, yang cukup memukau. Sayang, dapatkah kita bersatu? p/s: Untuk sayangku yang comel, Jung Hoseok❤