"Dari tadi lagi makcik suruh kau mandi. Tak bergerak pun. Pergi mandi Kyung." Min Hee bercekak pinggang. Rasanya ini sudah kali ke 4 dia suruh Kyung mandi.
"Ala makcik kejap. Kyung tak habis lukis lagi ni." rengek anak kecil itu.
"Lepas mandi boleh sambung kan? Pergi mandi dulu. Masam je bau!" arah Min Hee, masih cuba bersabar.
"Suruh la Yuki mandi dulu. Lepas Yuki mandi, Kyung pulak." pujuknya bersungguh-sungguh.
"Yuki awal-awal lagi dah mandi. Kau tu je. Sibuk dengan lukisan. Bukan lawa pun." sempat Min Hee menyindir. Min Hee ni pun, dengan budak pun nak gaduh.
"Alah makcik.." rengek Kyung lagi. Cebikkan sengaja dibuat-buat.
"Ishh! Jung Hoseok!! Tengok anak awak ni!! Tak reti-reti nak mandi!" jerit Min Hee.
"Apa dia kecoh-kecoh ni? Orang nak masak pun tak senang." Hoseok muncul dengan muka serious lalu menyoal.
"Anak awak la. Taknak mandi. Sibuk sangat nak lukis itu ini." adu Min Hee.
"Kyung pergi mandi." arah Hoseok.
"Baik papa." Kyung segera mengambil tualanya lalu menuju ke bilik mandi.
Min Hee tercengang. Hamboi dengan bapak dia turut pulak kan. Heol.
Hoseok tertawa kecil. Min Hee melihatnya dengan wajah dingin.
"Apa yang lawak?" tanya Min Hee acuh tak acuh.
"Awakla. Muka tak puas hati kenapa?" soal Hoseok seraya melabuhkan duduk diatas meja tempat Kyung melukis tadi. Tak ke roboh nanti?
"Kyung tu la. Ish geramnya! Dengan awak, nak pulak dia menurut." Min Hee mencebik lalu mengalihkan pandangannya dari asyik bertentang mata dengan Hoseok.
Hoseok tertawa lagi. Geram betul dengar Hoseok ketawa, rasa macam menyindir je.
"Haih. Dah saya papa dia. Mestila ikut cakap saya." balas Hoseok sambil melihat Min Hee.
"Hmm." sepatah saja yang keluar dari mulut Min Hee.
"Dan Park Min Hee—"
"Ap—?"
Dagu Min Hee dipegang membuatkan Min Hee memandang Hoseok.
"Lain kali kalau bercakap, pandangla muka saya. Tahula hensem sampai awak tak sanggup tengok lama-lama." wajah Hoseok didekatkan dengan wajah Min Hee. Hanya beberapa jarak saja memisahkan mereka.
Muka Min Hee terasa membahang. Tangan Hoseok dipegang untuk mengalihkannya tapi tiba-tiba terbau benda hangus.
"Awak bau tak?" soal Hoseok. Min Hee mengangguk.
"Seok, awak masak apa?"
"Telur goreng—"
"Dah hangus!" jerit mereka berdua. Lantas kedua-dua berlari turun ke tingkat bawah.
"Awakla ni! Panggil saya sampai saya terlupa pasal ni!" Hoseok mula menyalahkan Min Hee.
"Eheh dia! Manada! Awak yang ralit sangat!" balas Min Hee tak berpuas hati.
Maka bermula perang mulut diantara mereka.
❃❃❃❃❃❃❃
"Mana Yuki ya?" Hoseok mengumpan.
Mereka tengah mencari Yuki yang bersembunyi. Main hide and seek. Yuki yang bersembunyi dibalik pokok di taman mini belakang rumah Min Hee mengekek ketawa. Namun ketawanya hilang tatkala rasa pedih menyerang jantungnya.
YOU ARE READING
[C] Mama || 정호석
FanfictionKisah kita tersimpan rahsia dan terkandung segala serpihan duka. Kisah kita bagaikan suatu jampi, yang cukup memukau. Sayang, dapatkah kita bersatu? p/s: Untuk sayangku yang comel, Jung Hoseok❤