Suasana riuh rendah didalam kelas dimana aku berada. Bukak pasar agaknya. Aku cuma sekadar memerhati dari tempat duduk. Boring betul. Dari luar aku nampak cikgu Yoon tengah on the way ke kelas.
"Morning." sapa cikgu Yoon dengan mesra setelah kami sekelas menunduk hormat padanya.
"Kelas, saya ada sesuatu yang nak disampaikan. Esok akan diadakan pesta pakaian beragam. Macam tahun lepas, tapi kali ni lagi meriah." ujar cikgu Yoon.
Kelas yang tadinya mendiam kini riuh kembali. Menjerit sana sini.
"Jadi esok kamu boleh pakai costume bebas. Nak jadi putera katak ke, nak jadi Didi ke. Terpulang." sambung cikgu Yoon.
Semua dah sibuk menyoal sesama sendiri tentang baju apa yang diaorang nak pakai esok. Tapi aku? Menyepi.
"Kyung! Esok kau pakai baju apa?" soal kawan aku Hae Soo. Aku mengeluh kecil.
"Tah lah. Aku tak tahu." balas aku.
Jujur, aku memang suka acara camni. Tapi... papa mesti tak dapat hadir.
Aku cemburu! Kawan-kawan aku semuanya eomma appa diaorang pakaikan baju, hiaskan. Aku? Hurm tengok jelah orang. Papa busy dengan kerjayanya. Kalaulah mama masih ada.. tentu mama hiaskan. Tentu mama pilihkan baju untuk aku.
Haihh.. aku nak sangat papa datang esok. Papa tak datang pun tahun lepas walaupun dia janji nak datang. Ah! Makin aku fikir makin kusut otak aku!
❊❊❊❊❊❊❊
"Mana budak ni?" aku merungut sendiri. Haih ni Hoseok punya pasal lah! Katanya..
"Sebagai denda sebab awak cuai semalam, awak pergi ambik Kyung kat tadika japgi." kata Hoseok dengan kening kirinya diangkat bangga. Hehh.
"Mana dia ni? Lamanya haih cikgu pun." aku merungut lagi.
Mata aku kembali bersinar. Yes! Dah keluar pun. Lama aku tunggu. Tapi kenapa monyok je mukanya? Kenapa dey?
"Hai takde gula langsung kat muka tu kenapa?" soal aku.
Krik. Krik.
"Dah lah jom balik." ujarnya lalu masuk kedalam kereta.
Eheh budak ni.
Aku memandu kereta keluar dari perkarangan tadika. Sambil drive, aku curi pandang tepi. Senyap je budak ni dah kenapa? Muka pun. Sepuluh sen tak laku. Haa! Nampak tak ada mentol bercahaya keluar? Buat-buat nampak jelah. 💡
Aku terus memandu kereta kearah taman. Kyung menoleh.
"Kenapa kita pergi sini? Kan dah cakap nak balik." dia merengus. Aku membuat muka.
"Kau yang nak balik. Bukan makcik. Temanlah makcik jejalan jap." aku tersengih. Sanggup aku gelarkan diri sendiri makcik.
Selesai parking, aku mencari tempat duduk paling terbaik. Nasib ada satu. Betul-betul depan playground. Aku mengerling Kyung.
"Budak. Kamu pergi lah main sana." aku menunding jari kearah playground tersebut. Kyung memandangku dengan poker face.
"Fikir Kyung ni budak ke?" katanya.
"Eleh tak sedar diri. Dah lah pendek." aku menjelir lidah.
"Makcik pun pendek! Lagi pendek dari papa!" bentak dia tak puas hati.
"Eh mana ada pendek. Kurang berapa cm ja." aku pun menambah api. Seronok aku gaduh dengan dia ni.
"Dah lah malas layan." dia meninggalkan aku lalu pergi kearah playground.
YOU ARE READING
[C] Mama || 정호석
Hayran KurguKisah kita tersimpan rahsia dan terkandung segala serpihan duka. Kisah kita bagaikan suatu jampi, yang cukup memukau. Sayang, dapatkah kita bersatu? p/s: Untuk sayangku yang comel, Jung Hoseok❤