19

157 38 18
                                    

{p/s: sambil baca tu, sambil dengar lagu 😀}

Tok tok tok!!

Pintu bilik Hoseok diketuk buat kali ke-20.

"Hoseok! Did you wanna build a snowman?"

"Bangun la dah pukul 9 pagi ni!!"

"Saya baling bom nuklear nak? Eh takleh nanti bukan takat Korea, sampai Malaysia pun kena kesan dia." gumam Min Hee sendirian di hadapan bilik Hoseok.

Pintu bilik perlahan dibuka. Terpancul muka Hoseok yang baru bangun tidur dengan rambut serabai dia tahap hantu mak limah.

"Kenapa bising-bising sangat? Saya nak tidur pun tak senang la." bebelnya sambil mengeliat kecil. Dengan baju bercorak kuda tu. Comel.

"Seok~" panggil Min Hee dengan penuh manja gedik dan sewaktu dengannya.

Hoseok menaikkan kening kirinya. Dah kenapa la dengan Min Hee ni. Buang tebiat ke pagi-pagi gini nak bermanja. Selalunya swag ala-ala Yoongi.

"Awak tak ingat ke harini awak dah janji nak bawak Kyung jalan-jalan?" Min Hee mencebik. Tak ingat la tu.

Hoseok menggaru kepalanya yang tidak gatal. Ada ke dia janji ek? Bila ya?

"Anak awak tu awal-awal dah bangun. Cepatla siap." beritahu Min Hee.

"Saya letih la. Esok tak boleh ke?" ujar Hoseok. Sumpah badan dia rasa letih sangat-sangat. Practice banyak sangat mungkin.

Senyuman diwajah Min Hee hilang.

"Kalau tak boleh janji, janganla bagi fake hope. Kesian kat Kyung. Dia dah siap cuma tunggu awak je. Tapi awak tak larat pulak kan? Nak jawab apa dengan dia? Takpe la, harini saya bawak dia jalan-jalan. Awak rehatla kat rumah. Jangan bagi fake hope lagi."

Min Hee segera turun ke tingkat bawah meninggalkan Hoseok yang terpinga-pinga.

Fake hope?

Umpama pita rakaman perkataan itu berulang kali dimainkan dalam benak fikirannya. Salahkah dia?

✿❀✿❀✿❀✿

"Papa dah siap ke makcik?" Kyung yang sedang menyisir rambut menyoal.

"Emm papa kau tu tak larat la Kyung. Penat katanya." kata Min Hee sambil berharap agar anak kecil itu faham.

"Alaa maksudnya tak jadi ke nak pergi jalan-jalan harini?" riak wajah Kyung sedikit berubah.

"Haih." Min Hee duduk mencangkung agar parasnya sama tinggi dengan Kyung. Kedua bahu Kyung dipegang lembut.

"Kita pergi jalan-jalan berdua jelah? Alah jalan-jalan dengan makcik best apa. Kita boleh gi macam-macam tempat tau. Bulan? Zuhal? Marikh? Semua pun boleh." kepala Kyung diusap lembut.

Kyung mengangguk walaupun dalam hatinya masih berharap yang papanya dapat luangkan masa bersama mereka. Dua hari lepas bukan main berjanji, tapi sekarang? Hanya tinggal janji. Fake hope.

"Kau tunggu kejap makcik ambil kun-"

"Kejap kejap!!" jerit Hoseok yang bergegas menuruni tangga.

"Papa?" Kyung mendapatkan Hoseok.

"Awalnya anak papa bangun. Dah siap mandi pulak tu." pipi Kyung digigit geram.

[C] Mama || 정호석Where stories live. Discover now