#35

71.2K 3.2K 289
                                    

Sebulan berlalu. Tiada apa yang istimewa tentang hubungan dia dan Harris. Masih kekal dingin sejak hari Harris membawanya ke rumah 'berhantu'. Harris juga sering pulang lewat sekarang. Setiap minggu, tak ada kat rumah. Husna malas nak bertanya. Sebab setiap kali dia tanya, dia takkan dapat jawapan.

Nak jumpa Harris pun susah. Haih. Kenapalah dengan Harris ni? Husna mengelap meja sambil mendengar lagu daripada Radio Era Fm. Itu memang kebiasaannya. Hari ini hari Sabtu. Selalunya hari Sabtu je Harris duduk rumah tapi ini tidak. Harris keluar pula.

Sudahlah keluar tanpa bicara lepastu tinggalkan diri dia keseorangan dalam rumah besar ni pula. Heh. Memang suami penyayang betul. Bunyi gari yang bergeseran ke sana dan ke sini menjadi peneman Husna. Dah sebulan dia kena gari dan sudah sebulan jugalah dia kena kurung. Harris memang gila.

Ini belum cerita pasal benda lain lagi. Benda yang Harris lakukan terhadap dia, semua di luar jangkaan. Contohnya, sewaktu diaorang berdua ada dekat rumah, Husna kena layan dia macam orang lain layan dia. Panggil tuan mudalah, duduk sebelah dia lepastu manja-manjalah. Heh. Menyampah. Paling menyampah bila Harris tinggalkan dia keseorangan. Ha. Macam inilah!

Ting tong. Ting tong. Ting ting ting tong.

Bunyi loceng yang nyaring menghentikan omelan Husna. Husna segera memandang ke arah pintu. Ha. Siapa yang biadap sangat tekan loceng rumah orang ni? Husna mengecilkan matanya lalu memulakan omelan. Entah sejak bila dia suka mengomel.

Husna mengintai di tepi tingkap. Eh. Baru kutuk dah datang? Ha. Ni mesti kes tinggal barang ni. Husna segera membuka pintu dan figura Harris menyapa pandangannya. "Selamat pulang tuan muda," ucap Husna lalu dia menyalam tangan Harris. Ya. Inilah Husna yang Harris sudah tukarkan. Inilah rutin Husna selama ini. Menyambut Harris seperti putera raja baru pulang heh.

Kunci kereta Harris diambil oleh Husna dan Husna segera memimpin tangan Harris ke sofa. Harris tak sakit tapi bak kata aku tadi, Harris memang harus dilayani oleh Husna seperti raja tujuh negara puih. "Tuan muda nak makan apa? Nak minum apa?" Soalan kegemaran para pelayan di restoran atau warung diajukan. Memang banyak betul bahan masakan rumah mereka kan sampai boleh tanya macam tu?

"Aku nak kau." Tiga patah perkataan je?! Kau jangan main-main. Tiga patah perkataan inilah yang selalunya memberi banyak maksud. Contohnya macam ni. "Tuan muda nak saya apa?" Husna sengaja buat-buat tak faham. Dia bukan apa, dia cuma tak nak heh. "Nak kau lah esy. Sejak bila kau jadi lembab ni," kedengaran Harris mengeluh di hujung percakapannya.

"Dah lah. Dalam setengah jam, kau naik atas. Aku nak kau wangi-wangi sangat hari ni k." Lalu, Harris pun berlalu naik ke atas. Husna terkedu melihat Harris. Dia masih lagi tercongok di situ walaupun Harris sudah selamat sampai ke bilik mereka. "Menyesal aku panggil dia tadi haih," omel Husna lagi. Namun, dia masih Husna. Isteri yang baik. Dia tetap buat apa yang Harris suruh.

Sampai sahaja di bilik mereka, Husna masuk dan duduk di atas katil. Nampaknya Harris masih belum lagi keluar daripada bilik air. Husna mengeluh lega. Alhamdulillah. Nampaknya dia masih ada masa untuk melegakan diri. Almari dibuka dan tada. Ada banyaaaaakk baju Harris. Daripada baju tidur sehinggalah baju tidur hari esok heh. Husna mencapai salah satu baju tidur yang dia suka bila Harris pakai.

Well, actually dia suka je kalau Harris pakai apa-apa pun sebab Harris masih nampak menggoda. HAHAHAHAHAHAHA. Otak biru betul aku ni. Keh. "Kau memang suka aku pakai baju ni eh?" Kedengaran suara yang garau-garau lembut itu menyapa pendengaran Husna. Lingkaran erat di pinggang Husna menyebabkan Husna tahu siapa gerangan orang itu. Aduhai, siapa lagi kalau bukan Harris.

Husna hanya tersengih mendengar soalan Harris. Well, the answer is yes. "Nah, tuan muda pakai dulu. Lepastu makan eh. Dah solat ke belum ni?" Pakaian tadi dihulurkan kepada Harris namun Harris tidak menyambutnya. Harris memandang wajah Husna dengan pandangan yang sukar ditafsirkan. Tiada siapa faham walaupun Husna sendiri.

Psycho Of LoveWhere stories live. Discover now