1 - Petang Yang Damai

3.6K 110 22
                                    

Ah, best gila cuti sekolah. Inilah masa yang paling rileks untuk pelajar sekolah seperti Adli untuk menenangkan fikiran. Dia sedang rileks makan maruku dalam balang, sambil baring atas sofa menonton perlawanan bola jaring antara Malaysia menentang Thailand dalam Sukan SEA.

"Hah, kau passing kat GS tu! Ha, cantiklah! Dah 20-8," Adli begitu khusyuk menonton bola jaring sambil menggaru-garu ketiak di celah t-shirt Sex Pistols bundlenya.

"Aku rasa bola jaring Malaysia lagi sedap tengok dari bola sepak. Passing pun cantik, main pun sedap. Lain kali aku kena layan liga bola jaring pulak," Adli terus kunyah maruku.

Petang itu sungguh mendamaikan Adli. Kerja takde, apa pun takde. Cuti pulak.

Dia capai telefon bimbitnya. Dia terus teks Kamelia.

Adli: kam

Adli: ada mana?

"Pantek, blue tick je. Selalu tak pernah-pernah macam ni. Dah ada pakwe baru ke lahanat ni?" kata Adli bermonolog dalaman.

"Nak kacau siapa pulak ni? Ha, kacau Alim la."

Adli: lim

Alim: yo bro

Adli: ada mana?

Alim: rumah, mak aku suruh aku buat kuih nak niaga.

Adli: ala baru nak ajak lepak shell taman mesra

Alim: sorry bro, lain kali kita lepak

Adli: ye la

Adli: 👌

"Nak kacau Nizam ke?"

Adli: zam

Adli: apa cer

Nizam: yo man

Adli: ada mana?

Nizam: ikea cheras dgn mak aku

"Babi, semua ada hal ni dah kenapa? Sial la. Dah aku pishang sorang-sorang. Bapak aku tak bukak gerai la pulak hari ni."

Adli dah tongkat dagu.

"Ah, Malaysia menang la ni."

Adli terus tutup TV.

Dia dengar lagu dari Sex Pistols - album Never Mind The Bollocks sambil baring. Dia nampak kucingnya, Billie Joe tengah sedap tidur atas meja belajarnya. Dia terus belai-belai kucing kesayangannya.

Sambil tu dia laman web yang bertajuk "Adakah Anda Seorang Lelaki Romantis?", dari link yang dishare oleh Alif Zakwan dalam laman sosial Facebooknya.

"Entah mende-mende si Alif Zakwan ni main. Tampar berpusing kepala, baru tau," dalam mengomel, dia klik juga link tu.

Entah macam mana, Adli gatal tangan untuk menjawab soalan-soalan. Dia membaca satu per satu soalan.

"Pernahkah anda mencari sesuatu yang diidamkan oleh kekasih anda dengan penuh gigih tanpa mengenal jemu?"

"Aku mana ada makwe. Tak pernahlah."

Dia baru nak tekan butang "tidak" je, dia teringat dia pernah gigih mencari buah cempedak untuk Kamelia.

"Tapi dia bukan makwe aku doh."

"Tapi kalau dia makwe aku...ah, jawab ya je lah!"

Dia selesai menjawab soalan-soalan, dan laman web itu meminta untuk Adli share jawapan di Facebook.

Adli tekan dan terus mendapat jawapan.

"Wow, anda adalah lelaki romantis yang diidam-idamkan para wanita. Kesungguhan anda dalam cinta menjadikan para wanita tertarik dengan lelaki romantis seperti anda."

Adli Margera: Mencari Si JongosWhere stories live. Discover now