Adli tertidur di sofa sepanjang malam itu, dan Adli terbangun apabila terbau sesuatu yang hangit.
"Bau apa ni, doh? Rumah aku terbakar ke?" Adli terus bangkit dari sofa dan dia nampak api menjulang-julang di dapur.
"Lahanat!"
Adli terus lari meluru ke dapur dan melihat Jongos sedang cuba memadamkan api.
"Pantek, kau dah kenapa ni! Aaahhh!"
Dengan kebijaksanaan serta latihan intensif yang dia ambil ketika di kadet bomba, Adli memadamkan api dengan menggunakan kain buruk yang basah.
"Habis berkecah dapur aku! Kau nak masak apa ni, lahanat?" Adli mencekak pinggang melihat dapurnya bagai dilanggar garuda.
"Rayyan nak masak macam kat TV tu, siap ada api besar tu," kata Adli.
"Kepala hotak kau masak ikan macam ni? Ni stok lauk aku la Jongos! Habis aku nak makan apa ni?"
Adli terus kemas dapur.
"Kau keluar dari dapur la, kacau hidup aku la kau ni," Adli capai beg plastik hitam untuk mengemas sampah yang dilakukan oleh Jongos.
"Nak masak macam kat TV konon, wei, ni apa pukimak dah masak telur, kulit campak kat lantai?"
Sakit kepala Adli dibuatnya. Tengah sedap-sedap tidur tiba-tiba Jongos bakar dapur.
"Assalamualaikum!"
"Alamak, ustazah pulak datang rumah. Dia ni pesen tak warning dulu la kalau datang," Adli berhenti mengemas seketika.
"Eh, nama awak siapa?" Ustazah Mardihah terus menyapa Jongos yang sedang duduk di sofa.
"Nama saya Rayyan Aqish Danial Nur Hakim, tapi orang panggil saya Ray Misterio," si Jongos menghulur salam.
"Oh, abang Adli mana?"
"Ada kat dapur."
Ustazah terus meluru ke arah dapur untuk mendapatkan Adli.
"Oh, Ustazah. Saya tengah kemas dapur ni."
"Adli duduk tepi dulu, biar saya yang kemas dapur," kata Ustazah.
"Eh, tak payah lah. Ustazah pergi borak dengan Jongos tu," kata Adli.
"Ala, ustazah tolong Adli lah."
Ustazah Mardihah terus susun barang di dapur saat Adli dah malas nak kata apa-apa lagi.
"Rayyan tu siapa, Adli?"
"Anak saudara. Mak Su tinggalkan dia kat sini sebab nak ajak mak abah saya pergi melancong kat Medan. Ni dapur berkecah ni, si Jongos punya kerja la ni. Nak masak satu benda, habis terbakar satu dapur. Nasib baik tak meletup dapur ni."
"Ustazah bawak awak berdua makan, nak?"
Adli faham sangat dengan Ustazah ni. Ni macam taktik memancing undi. Mula la nak payung makan la apa la.
Tapi memandangkan stok lauk seminggu Adli telah dibakar oleh si Jongos, Adli dah tak ada jalan lain kecuali terima je.
"Jongos, kau pergi siap, lekas! Ustazah ajak keluar makan."
--
Macam biasa, Ustazah Mardihah bawa Adli bersama si Jongos ke KFC Kajang untuk makan.
"Nama kakak siapa? Kakak ni cantik la."
"Nama kakak, Mardihah. Kakak ajar agama kat sekolah."
"Oh, ustazah. Assalamualaikum ustazah! Bismillahirahmanirahim. Allahumaftah alaina hikmatakawan sur alaina min khoza inirob matikahya arahman rohimin. Robbih sodri..."
YOU ARE READING
Adli Margera: Mencari Si Jongos
Science FictionSewaktu petang di cuti sekolah Sukan SEA, sedang duduk santai, Adli tenang menonton televisyen. Tiba-tiba datang saudaranya ke rumah. Tujuannya untuk menyuruh Adli jaga anak saudaranya yang bernama Rayyan Aqish Danial Hakim, whatever nama budak zama...