"Cinta ni, orang cakap dia tak nak dengar tau. Awak tau kan esok kita nak masuk ke bilik cyclotron Professor Robert Halley tu, kenapa la awak degil sangat? Kita perlukan awak sebab awak je pakar menyelinap. Kalau tangan awak dah patah macam ni, macam mana nak lari? Kam, macam mana dia boleh patah tangan ni?" Eleena cekak pinggang membebel depan Nizam.
"Dalam gig tu, dia panjat stage. Lepas tu dia slam, lepas tu takde sape sambut. Jatuh gedebuk, apa pulak orang pakai Doc Mart pijak tangan dia, terjatuh atas tangan dia."
"Sorry, cinta. Tapi kalau pergi gig tak slam, tak best la. Cuma saya tak sangka orang tak sambut saya," kata Nizam.
"Kau ingat kau comel sangat ke orang nak sambut kau slam?" kata Adli yang berdiri tepi.
"Macam mana?" tanya Eleena pada Ray yang baru ke kaunter pembayaran.
Ray tunjuk bil klinik yang perlu dibayar oleh Eleena.
"Awak tau tak, nak sakit kat Amerika ni mahal? Tengok saya kena bayar $700 sebab awak sakit. Awak tak nampak ke saya ni risau dengan awak?" Eleena terus membebel. Keluar duit tak pasal-pasal, mana la tak tension.
"Sorry..."
"Aku tampar kau gak karang, Nizam. Buat muka kesian pulak," kata Adli.
"Mahalnya," Kamelia terkejut.
"Dekat Amerika memang mahal. Ni kira murah sebenarnya," kata Ray.
"Kat Amerika ni kalau kau miskin kau dilarang sakit, kau faham tak, Nizam?" Adli angkat Nizam yang kesakitan.
"Ni macam mana nak lari kalau tangan patah macam ni? Kalau kita kena tangkap esok, memang saya salahkan awak," kata Eleena.
"Ala, benda dah jadi la, janganlah marah-marah," Kamelia pujuk Eleena.
Eleena sarungkan spek mata Nizam, kemudian cium bibir Nizam.
"Saya sayangkan awak. Sebab tu saya bebel kat awak. Janganlah ingat saya bebel tu sebab saya bengang. Marah memang marah, tapi sayang."
"Saya faham," kata Nizam.
"Jom lah, balik. Tanty dengan Laura kat rumah tu," Ray terus ajak naik kereta untuk balik.
"Nizam duduk depan sebab dia patah tangan," kata Eleena.
"Kam, awak duduk tengah."
Kamelia duduk sebelah Adli. Adli hanya pandang tepi cermin, masih lagi tak nak bercakap dengan Kamelia.
--
Kamelia termenung sambil memerhatikan kapal terbang dari Lapangan Terbang Oakland di sebelah Teluk San Leandro, serta cahaya neon dari San Mateo dan San Francisco.
Radio imaginasinya bermain lagu California Daze dari kumpulan Peace, sambil mengenangkan keindahan memori berjalan-jalan di The Haights bersama Ray.
Tiba-tiba ada orang menutup matanya dari belakang.
"Cak, cuba teka, siapa?"
"Entah, Sweet Qismina kot?" kata Kamelia, ketawa kecil. Dia tahu siapa kat belakang dia tadi.
"Amboi, senyum sorang-sorang je sahabat dunia akhirat saya ni, ya?" kata Eleena.
Rambut mereka berdua berkibaran saat angin bayu Teluk San Leandro bertiupan kuat.
"Nizam dah tido?" tanya Kamelia.
"Budak tu makan ubat je terus tido, geram betul saya. Lahabau betul, selalu patah tangan la, patah kaki la, demam denggi la, telinga koyak la..."
"Telinga koyak tu pun kerja awak jugak, Eleena," kata Kamelia. Eleena ketawa kecil.
"Awak macam seronok je keluar dengan Ray?" tanya Eleena.
YOU ARE READING
Adli Margera: Mencari Si Jongos
Science FictionSewaktu petang di cuti sekolah Sukan SEA, sedang duduk santai, Adli tenang menonton televisyen. Tiba-tiba datang saudaranya ke rumah. Tujuannya untuk menyuruh Adli jaga anak saudaranya yang bernama Rayyan Aqish Danial Hakim, whatever nama budak zama...