Adli melabuhkan bontotnya ke kerusi sebaik tiba di Aliff Bistro. Kamelia pergi beli topup kat 7 Eleven.
Sambil tu Adli menonton channel Roman Atwood untuk mempelajari teknik margera yang sempurna.
"Hoi!" tiba-tiba Alif Zakwan tepuk meja.
"Kau ni umat Islam ke tak? Mana pergi akhlak kau ni? Bagi salam la, macibai kanina," kata Adli sambil hulur salam.
"Sejak jadi anak ikan ustazah ni, bukan main sembang akhlak," Alif Zakwan ketawa.
"Kau apa cerita?"
"Aku niaga roti john, burger, ada la fries, ala macam burger bakar tu. Aku niaga kat Damai Perdana. Ha, Kam mana? Aku ada benda nak mintak tolong dia ni."
Kamelia datang dan nampak Alif Zakwan sedang berbual dengan Adli.
"Ha, tu dia Kam," Adli menjuihkan bibirnya.
"Kau rupanya," kata Kamelia. Alif Zakwan ni dulu satu kelas dengan Kamelia masa dia 5 Amanah kat sekolah CP dulu.
"Bapak kau masih on studio jamming lagi?" tanya Alif Zakwan.
"Macam tu la."
"Kental gila abah kau. Sekarang ni, susah gila nak cari studio jamming. Sejak Suresh tutup, budak Kajang menggagau nak cari studio jamming. Sampai ke Ampang dorang cari. Tapi dorang tak tahu bapak kau punya studio jamming," kata Alif Zakwan.
"Eh ada lagi la. Kajang banyak lagi apa. Tu, sedara Nami Cob Nobbler pun abang sedara dia punya studio jamming kat Kajang," kata Kamelia.
"Ha, sedara Nami Cob Nobbler pun ada studio jamming? Yang mana?"
"Eddie," kata Kamelia.
"Oh, bro tu. Eh, Kam, ni, aku nak mintak tolong sikit ni, sebelum tu, order air dulu."
Pekerja Aliff Bistro datang meja untuk order air.
"Kasi teh o suam satu," kata Alif Zakwan.
"Nescafe tarik," kata Adli.
"Horlicks ais," kata Kamelia.
"Makan?"
"Tak kot. Tadi dah makan laksa Johor kat rumah Eleena," kata Kamelia.
"Eleena makwe Nizam tu? Yang cun lagi genius tu? Eh, serius doh, Nizam tu untung gila babi. Kau dah tengok cerita Siam, Bad Genius?" Alif Zakwan buka cerita.
"Ha, aku belum tengok, tapi dengar kata, cerita tu gempak," kata Adli.
"Kau ingat tak masa Eleena plan share jawapan masa SPM dulu? Ha, macam tu la cerita dia, cuma lagi gempak!" kata Alif Zakwan.
"Weh, lek lek la. Nanti Nami Cob Nobbler nak tulis apa kalau kau dah cerita Operasi Bocor?" kata Kamelia.
"Aku tanya Nami, dia kata dia nak cerita kita yang lain pulak. Ala, yang gaya-gaya macam Are You Afraid of the Dark tu. Pasaran cerita hantu ni laku," kata Adli.
"Oh yang tu, diam-diam. Shhh! Tak sabarnya!"
*Eh, excited pulak Kamelia ni. Kau sabar je la, nanti aku yang tulis.* - Nami Cob Nobbler
"Tu la, cerita Siam, gempak gila. Cerita Indonesia pun gempak. Kau tengok, Siam buat filem, Indonesia buat filem, semua tiptop. Kita, balik-balik cerita sendu. Balik-balik Ahmad Idham. Buat cerita macam zaman 90an. Fakof," kata Alif Zakwan sambil light rokok.
"Cerita Abang Long Fadil tak gempak ke?" tanya Adli.
"Pundek, tiru Kingsmen. Nak tayang Wak Doyok. Fak la," Alif Zakwan keluarkan phone.
YOU ARE READING
Adli Margera: Mencari Si Jongos
Science FictionSewaktu petang di cuti sekolah Sukan SEA, sedang duduk santai, Adli tenang menonton televisyen. Tiba-tiba datang saudaranya ke rumah. Tujuannya untuk menyuruh Adli jaga anak saudaranya yang bernama Rayyan Aqish Danial Hakim, whatever nama budak zama...