"California?" kata Eleena.
Tanty mengangguk.
"Masalah ni," Eleena terus duduk, dan ketuk-ketuk pen di bibirnya. Dia fikir banyak perkara.
"Kalau nak flight pergi sana, berapa Eleena?" tanya Adli.
"Singapore-San Francisco, seribu tujuh ratus..."
"Gila mahal..."
"Dolar."
"Mak datuk!" terduduk Adli dibuatnya.
"Tapi itu bukan isu. Masalah untuk ke sana ialah faktor imigresen dia yang sangat ketat, tambah pulak ini zaman Donald Trump," kata Eleena.
"Ketat macam mana tu?" tanya Adli.
"Pertama, awak kena isi borang DS-160 beserta gambar berukuran visa untuk buat visa ke sana."
"Macam kita pergi UK dulu tu, macam mana, cinta?" tanya Nizam.
"Kita takde masalah untuk ke UK sebab hubungan diplomatik di antara negara Komanwel, dan kita tak perlu visa untuk ke UK. Tapi untuk ke US, kita perlu. Itu satu hal, lagi satu, kita kena pergi interview sebelum visa diluluskan," terang Eleena.
"Nak buat visa tu macam mana?" tanya Adli.
"Kejap ya, saya buka laman web US Embassy kejap, sebab kali terakhir saya ke sana, tiga tahun lepas. Kalau Encik Osman, dia biasa pergi, dia kenal orang dalam ni."
Eleena baca dengan teliti syarat-syarat serta prosedur untuk memohon visa Amerika Syarikat.
"Awak kena bayar $160 untuk visa dan bank in ke Bank Standard Chartered, tapi sebelum tu, Berkeley dekat dengan Bay Area. San Francisco. Saya tak ada kenalan di San Francisco. Kam, Ray duduk San Francisco kan?"
Berderau jantung Kamelia bila sebut nama Ray. Dia masih ingat peristiwa tempoh hari.
"Tak payah la contact dia."
"Mana boleh, Kam. Kalau kita nak ke sana, kita mesti ada contact alamat di sana, kalau tak, visa tak diluluskan," kata Eleena.
"Tolonglah aku, Kam. Mampos makcik aku marah aku ni," Adli merayu.
Ini yang Kamelia lemah ni. Dia dah la malas nak contact Ray sejak dia nampak Ray dengan Sarah hari tu.
"Kalau tak involve Ray, tak boleh? Awak takde sesiapa ke kat US?" tanya Kamelia.
"Saya ada kenalan di Massachusetts, sepupu saya di Washington DC, dan ayah saudara saya di New York. Kalau California, saya tanya Encik Osman sebentar, Encik Osman..."
"Ya Cik Eleena?"
"Supplier herba kita tu California di sebelah mana ya?"
"San Diego, sangat jauh dengan San Fran. Macam sini ke Thailand," kata Encik Osman.
"Mak datuk, jauhnya."
"Nak buat apa pergi San Francisco?" tanya Encik Osman.
"Panjang ceritanya, Encik Osman," kata Adli.
"Kena ada alamat rumah di bandar yang kita nak pergi tu. Nak pergi San Francisco, kena ada alamat yang bandar yang nak pergi tu. Lagipun perjalanan dari San Diego ke San Francisco tu jauh betul."
"Kalau Los Angeles?" tanya Eleena.
"Contact saya di LA, sebab tu dari LA drive je pergi San Diego, ada la dalam tiga jam. Kalau drive ke San Fran dari LA, lima jam."
Eleena diam.
"Kena sewa kereta lagi. Lagipun, siapa di antara kita ni boleh drive right side of the road? Naik bas is no go," kata Eleena. Eleena pandang je Kamelia.
YOU ARE READING
Adli Margera: Mencari Si Jongos
Science FictionSewaktu petang di cuti sekolah Sukan SEA, sedang duduk santai, Adli tenang menonton televisyen. Tiba-tiba datang saudaranya ke rumah. Tujuannya untuk menyuruh Adli jaga anak saudaranya yang bernama Rayyan Aqish Danial Hakim, whatever nama budak zama...