Mereka berenam berada di depan bangunan Lawrence Berkeley Laboratory UC Berkeley, sambil Eleena buka pelan bangunan yang dirembat dari bilik Laura, oleh Nizam. Celaka mamat ni, dalam tangan patah pun dia boleh menyelinap dan menyelongkar tanpa dikesan.
Tapi Ray la tolong cover, kononnya nak cari buku.
Ray pandang arah sekeliling bangunan, dan memerhati di mana pak guard atau polis bantuan yang menjaga bangunan. Kamelia, juga memerhatikan bangunan, pura-pura menjadi awek yang berjogging di sekitar kawasan kampus.
Semua agak nervous, kecuali Adli. Dia boleh tenang makan waffle chocolate yang dia beli di kafeteria. Memandangkan kat sini takde jual karipap sardin kegemarannya, waffle pun jadi lah.
Semua menanti isyarat Ray dan Kamelia yang sedang pusing sekitar bangunan.
Eleena dan Tanty sedang menanti isyarat, sementara Nizam, akan berlakon sebagai seorang OKU yang memerlukan bantuan untuk naik tangga. Sempat lagi pinjam tongkat Ray masa dia jatuh motor dulu.
Kamelia bagi signal, semua dah clear. Ray bawa masuk laptop dan menggunakan skil hackingnya untuk mengawal sistem penggera keselamatan.
"Cinta, go!" Eleena tepuk bontot Nizam.
"Aww," Nizam jeling manja.
"Au hemhang hang," kata Adli sambil mengunyah waffle.
"Adli, makan kasi habis la dulu baru cakap, dari dulu aku dah cakap," kata Nizam.
"Pergi la cepat, gila. Kang kau tempang betul-betul karang," kata Adli.
Dengan tangan patah dan kaki terjungkit, Nizam berjalan menuju ke tangga.
Tiba-tiba Nizam pura-pura jatuh depan pak guard yang sedang makan donat. Pak guard tu buat bodoh je.
"Shit, rancangan kita gagal!" kata Adli yang usha dari jauh.
Tiba-tiba ada seorang gadis SJW datang dan bagi syarahan kesamarataan warna kulit pada pak guard tadi.
"Why you didn't help him, you racist jerk! He need your help and you're abandoned him. What kind of citizen you are, you are against humanity value!"
Nizam buat selamba masuk masa pak guard tu membebel.
Ray terus hack sistem keselamatan. Masa kecoh-kecoh itulah, orang merakam video pakai telefon.
"Kam, masuk, now," kata Ray melalui voice message.
"Korang, now!"
Eleena, Tanty, dan Adli terus masuk menuju ke dalam bangunan. Tanty tengok jam, pukul 9:28 pagi. Bermakna nanti bila dia nak balik ke sini semula, dia akan set masa jam 9:30 pagi untuk mengelakkan pertembungan.
"Tingkat 3, sayap kanan, bilik nombor 24 go go go!" kata Tanty sambil berlari.
Nizam terus campak tongkat tadi sebaik sahaja nampak Eleena, Adli dan Tanty berlari.
Adli berhenti, tunggu Kam.
"Tunggu apa lagi cibai, Kam cover Ray, gila!" kata Nizam yang mula berlari.
Ray sudah matikan penggera yang pertama, dia mula bergerak.
"Kam, let's go!" Ray pegang tangan Kamelia. Terasa bahagia kejap Kamelia.
Nizam dan Adli mula menyelinap menuju ke tingkat 3.
"Korang, line clear kat sini," kata Nizam, sambil menunggu Eleena dan Tanty.
"Hey, you're not authorized to go there," kata seorang pak guard yang nampak mereka berlari di koridor.
Adli pergi tunjuk jari tengah. Panas la pak guard tu, kejar bawak cota.
YOU ARE READING
Adli Margera: Mencari Si Jongos
Science FictionSewaktu petang di cuti sekolah Sukan SEA, sedang duduk santai, Adli tenang menonton televisyen. Tiba-tiba datang saudaranya ke rumah. Tujuannya untuk menyuruh Adli jaga anak saudaranya yang bernama Rayyan Aqish Danial Hakim, whatever nama budak zama...