Adli tersedar dari tidur. Dia nampak Kamelia asyik pandang di tepi tingkap.
"Weh, Kam? Kau tak tidur lagi ke?"
"Aku terbangun. Tadi langgar awan agaknya, terus tak boleh tidur."
"Ooo. Eh, kau agak-agak tu pulau mana tu? Filipina ke, Taiwan ke?" tanya Adli.
"Entah, kau tanya Ail la. Dia kan pakar Geografi. Aku pernah dengar cerita dari Rafi dulu, dia boleh tidur dalam kelas Geografi, dan cikgu bagi lesen dia tidur sebab tahu dia boleh jawab," kata Kamelia.
"Betul weh, mamat tu terror gila Geografi. Kau tanya la negara celah mana pun, dia mesti tahu kat mana," kata Adli.
"Sekarang pukul berapa doh?" tanya Adli lagi.
"Entah, aku tak tahu. Tapi jam aku ni waktu Malaysia, jadi dah lima jam dah aku rasa ni," kata Kamelia.
"Aku rasa pulau tu China kot, takpun Korea," kata Adli.
"China lah, kot. China kan besar gila," Kamelia mengagak.
"Hmm, sebenarnya ni first time aku naik kapal terbang," kata Adli.
"Aku pun. Ni first time. Kau takut ke?" tanya Kamelia.
"Ye lah, aku generasi yang membesar lepas September 11, lepas tu generasi MH370, MH17, lepas tu dengan konflik dunia sekarang ni, China rebut pulau, Korea Utara sibuk uji nuklear, kau fikir aku tak fikir semua ni ke?" kata Adli.
"Rajin betul kau tengok CNN."
"Kau tak takut?" tanya Adli.
"Aku hampir mati dua kali dah, Adli. Satu bila aku hampir jadi mangsa rogol, lagi satu masa aku kena kanser ovari dulu. Eh, tiga. Aku ada hampir mati lemas masa aku kecik dulu. Jadi, mati tu bukan sesuatu yang patut ditakutkan pun. Cuma yelah, bila kita mati, orang yang rapat dengan kita tu lah, macam mana nanti. Kita dah tak peduli dah semua bila dah mati," Kamelia terus pandang cahaya lampu neon dari bawah.
"Tu bandar mana tu? Terang gila?" Adli tunjuk di tingkap.
"Haah, besar semacam. Shanghai? Xiamen? Beijing? Tianjin?" Kamelia mengagak.
"Lepas ni flight Tokyo-San Francisco mesti bosan gila. Laut je memanjang," Kamelia kata lagi.
"Kau rasa, kat airport ada kedai komik Jepun tak? Aku nak beli satu," kata Adli.
"Kau ada yen tak?"
"Takde, aku ada USD je. Tapi tukar je la sikit, bukan nak pakai banyak pun," kata Adli.
"Kau nak beli apa?"
"Komik la. One Punch Man ke, One Piece ke, Naruto ke, Fullmetal Alchemist ke," Adli penuh bersemangat.
"Tapi kau faham ke tulisan Jepun?"
"Aku suruh Eleena tolong translate," kata Adli, ketawa kecil.
Tiba-tiba Eleena pusing ke belakang.
"Fuh, terkejut aku! Kus semangat!" Adli urut dada.
"Saya tahu mana kedai komik yang bagus, Adli. Tapi kita ada tiga jam je, jadi kita kena cepat," kata Eleena.
"Kenapa, jauh ke? Kalau jauh, takpelah," Adli macam tak berapa berharap sangat.
"Bukan, saya kalau dalam kedai komik, mau lama saya nak keluar," Eleena ketawa kecil sambil tutup mulutnya.
"Ohh, jap. Kau pernah shopping kat sana ke, Eleena?"
"Awak sedang bercakap dengan seorang otaku tegar, Adli," kata Eleena.
YOU ARE READING
Adli Margera: Mencari Si Jongos
Science FictionSewaktu petang di cuti sekolah Sukan SEA, sedang duduk santai, Adli tenang menonton televisyen. Tiba-tiba datang saudaranya ke rumah. Tujuannya untuk menyuruh Adli jaga anak saudaranya yang bernama Rayyan Aqish Danial Hakim, whatever nama budak zama...