8 - Butterscotch Cookies

1.3K 69 26
                                    

Ting!

"Oh, dah siap dah butterscotch cookies ayah awak, Kam!" kata Eleena sambil tersenyum.

Nizam hanya mengekor dari belakang, tersengih-sengih.

Saat Eleena keluarkan dari ketuhar je, tangan Nizam dah nak mencapai ke arah butterscotch cookies. Eleena lepuk tangan Nizam.

"Awak ni, ni Wak Ramlan punya lah!" kata Eleena.

"Ala, nak butterscotch cookies."

"Mengadalah awak ni, kan dah ada kat tepi meja awak tu, satu balang lagi. Nak kacau orang punya dah kenapa?"

"Sebab yang ni baru punya, masih panas."

"Banyak songeh awak. Dah, jangan kacau saya, saya nak susun dalam balang ni," kata Eleena sambil tolak Nizam ke tepi.

Kamelia datang ke arah dapur saat melihat Nizam punyalah gedik peluk Eleena dari belakang.

"Oh, sorry. Tak nampak apa-apa," kata Kamelia.

"Kam, balang kat rumah awak tu, boleh bawak balik bila awak datang sini? Balang kat sini dah tinggal satu." kata Eleena, menyusun biskut dalam balang.

"Kejap, saya tengah mesej ayah saya suruh bawak balang awak. Kejap lagi dia sampai," Kamelia teks ayahnya.

Tanty pulak masuk dapur sebab terbau butterscotch cookies.

"Sedapnya bau! Eh, cookies, ada lagi tak?" tanya Tanty.

Eleena jeling Nizam.

"Ala, butterscotch cookies awak dah la sedap gila, tak nak la!"

"Bagi la Tanty satu," Eleena pujuk.

Nizam buat muka duckface. Rasa macam nak minta penampar mamat ni.

"Awak bagi la satu, yang ayah saya punya. Nanti saya kata saya yang makan," kata Kamelia.

"Awak ni janganlah kedekut saya, cinta."

"Oklah, kejap, ambik balang jap."

"Kejap, kejap, kejap!" tiba-tiba Tanty mendekati Eleena.

"Ini biskut Melur ke?"

"Hah?" Eleena terkejut.

"Ya, ini biskut Melur! Saya tahu ni! Biskut ni popular di kalangan stoner!" kata Tanty, excited.

"Nah, biskut," kata Nizam, menghulurkan balang biskut butterscotch cookies extra virgin yang dibuat oleh Eleena.

"Ha'ah! Yang ni lah, biskut Melur! Melur kata ini resipi turun temurun!" kata Tanty.

"Orang zaman akan datang memang cepat high ke?" tanya Kamelia.

"Siapa Melur?" tanya Nizam.

"Err, saya suka nama Melur tu. Mungkin nama anak saya di masa depan. Resipi ni cuma saya, Encik Osman, Edry, Nizam dan Kam je tahu," kata Eleena.

"Professor saya suka biskut ni. Bila saya tanya resipi kat Melur, dia bertegas tak nak bagi. Pesan ibu katanya," kata Tanty.

"Anak ibu," Eleena tersenyum bangga.

"Rasa dia sama lah! Tapi yang ni lagi sedap!" Tanty dah melompat-lompat kegembiraan.

"Saya....beradaaaaaa....di....syurgaaaaaaaaaa..."

Ketiga-tiga melihat pelik dengan reaksi Tanty yang dah terguling-guling di dapur.

"Tak sangkanyaaaaaaaa!"

"Kan saya dah kata, saya tak nak bagi, nanti awak kata kedekut pulak," kata Nizam, memeluk tubuh sambil memerhatikan Tanty mula berenang-renang di lantai dapur.

Adli Margera: Mencari Si JongosWhere stories live. Discover now