4

105 2 0
                                    

Originally Posted by kakikukeko..#telegram (Post 13052677)

Tempat : Rumah sewa Kuala Dipang, Perak

Masa : Thn 1986 suatu malam

Ahli: Aku, mak dan adik

Suspek hantu : Langsuir

Salam .. Kisah seram nie betul2 terjadi pada kami sekeluarga.. Sebelum tu aku nak cerita pasal keadaan rumah sewa ni dan lokasinya..

Masa aku darjah 6, mak aku bawak kami pindah ke rumah sewa nie . Sebab sewa murah. Tapi rumah ni jauh dari jalan besar.. Kalau jalan kaki dalam 15 minit baru sampai. Kena lalu kebun kelapa orang dan lombong.

Rumah pulak jarang jarang. Rumah jiran aku yg paling dekat pun dalam 100 meter. Rumah jiran pulak tu ada 2 bijik aja. Sebelah depan satu dalam 200m dan sebelah kiri satu yg paling dekat. Sebelah kanan dan belakang kebun kelapa.

Rumah kami mengadap Banjaran Titiwangsa. Memang taraf mcm rumah dalam hutan. Burung puyuh pun boleh selamba lalu dpn rumah dgn anak2nya sekali. Sampai mcm tu sekali la keadaannya.

Rumah tu pulak sekerat batu sekerat papan. 1 bilik. Rumah pun takde air paip. Tapi nasib baik ada perigi dalam rumah. Laman depan rumah kami pulak banyak pokok nyior yg pelepahnya walaupun dah tua dan mati tapi tak mau luruh luruh . Berkumpul sampai merimbun kat atas.

Nak jadi cerita, satu malam tu kami semua pun masuk tido.. Kami 3 beranak tido dalam satu katil pakai kelambu.. Masa tengah tido malam tu tiba tiba aku dan mak terkejut dan terus terjaga bila ada dentuman kuat atas bumbung."BUM" Masa tu dah tengah malam. Mlm kat sini mmg sunyi sepi dan kat luar berkabus. Hutan kat banjaran la katakan.

Lepas je bunyi berdentum atas bumbung.. tiba tiba aku dengar anjing melolong kat luar rumah.. Bunyinya dekat sangat... Sebab... anjing tu betul2 ada kat depan pintu rumah aku. Sebelum ni ada jugak dengar anjing melolong tapi jauh.. tak de la dekat mcm ni. Tak pernah lagi aku rasa benda mcm ni

Masa tu rasa takut sangat2 sampai rasa nak menangis. Nasib baik adik aku tak terjaga. Dia kecik lagi dalam 4 tahun. Mak aku pun bisik pelan pelan suruh baca apa yg patut.. Diam.. tido je... bisik mak aku. Lolongan anjing tu masih lagi ada "Auuuuuu.... Auuuuu...." berulangkali.

Bulu roma masa tu dah tegak dah sebab rasa seram dan takut yg teramat. Anjing yg melolong balik pintu tu kadang2 menyalak mcm menyalak pada sesuatu. Ada la dalam 5 minit. Tapi lama sgt aku rasa. Aku pun pejam mata kuat2 sambil harap anjing tu pergi.

Cerita ni tak habis lagi.. elok je lolongan anjing tu berhenti tiba2 aku dengar betul2 atas pokok nyior depan rumah aku suara yg menyeramkan "UUUUUUUUUU.... UUUUUUUUU.... UUUUUUUUUU....". mendayu dayu. Berulang ulang ulang kali... sampai sekarang aku boleh ingat mcm mana suara. Bunyi Suara perempuan mendayu dayu dari atas pokok nyior.. lagi aku tambah takut. Mak aku peluk aku dan adik kuat2. Menggigil kami .

Abah aku tak de ada kerja kat ipoh. Aku pejam mata rapat2 harap bunyi tu hilang. Kenapa la benda tu kacau kami. Jgn la benda tu masuk dalam rumah kami. Kalau masuk tak tau la apa nak jadi dgn kami.Nasib baik tak berapa lama kemudian suara tu pun hilang...

Esoknya mak aku pun bercerita pada jiran aku pasal benda semalam. Jiran aku pun cakap atas bumbung rumah dia pun ada bunyi benda jatuh. Tapi tak de la anjing melolong depan rumah. Jiran aku ckp benda yg mendayu semalam tu langsuir . Mmg atas pokok nyior tu tempat tinggal dia. Takut betul aku.

Nasib baik abah aku dah balik hari tu. Kalau tak mak aku kata nak tido rumah opah aku kat ipoh. Aku pun tak lama kat rumah tu. Dalam 3 bulan kemudian kami pun pindah ke ipoh.

Sampai sekarang bila aku lalu area kuala dipang , mesti aku teringat kisah nie.. takutnya masih boleh rasa lagi... Ni pun ada rasa seram masa tulis cerita ni.

Cerita Seram Where stories live. Discover now