Het was de laatste zondag voor school weer begon en ik vond mezelf voor de deur van een of andere oude Cd-zaak.
Het belletje rinkelde toen we naar binnen liepen en de enige persoon in de ruimte, de man achter de kassa, keek even op en ging door met het oppoetsen van Cd's.
Ik wist niet wat Iwan van plan was maar was er wel nieuwsgierig naar. Hij had me vanmorgen een berichtje gestuurd met een tijd en daar achter alleen het woord: 'date'. Ik had me klaargemaakt voor die tijd en inderdaad, om drie uur 's middags stond hij voor mijn deur. Hij vertelde mijn ouders dat ik voor elf uur thuis was.
Ik wist niet of we ons zo lang in een Cd zaak konden vermaken maar Iwan wist vast waar hij mee bezig was.
"Je hebt me ooit verteld dat je niet van lezen houdt," begon hij terwijl hij me langs de rekken met Cd's sleurde, duidelijk opzoek naar iets. Hij ging met zijn vingers langs de stoffige Cd's en trok me naar het volgende rek toen hij blijkbaar niet vond wat hij zocht, "dus ik dacht dat je misschien wel van muziek hield. Wilde gok, hou je van muziek?"
Ik glimlachte en knikte. Ik hield wel van muziek, maar als hij een specifiek liedje zocht kon hij dat me toch ook op YouTube laten luisteren? Een Spotify lijst voor me maken?
Iwan glimlachte en toen de Cd ook niet in deze rekken te vinden was, ging hij naar de dozen met Cd's die verderop in de winkel stonden en begon daar in te rammelen.
Hij liet mijn hand los en ik stopte mijn handen snel in mijn zakken, het voelde altijd een beetje vreemd als hij mijn hand vast had gehouden en het toen weer los liet. Ik moest er iets mee. Dus ging ik met de voering van mijn zakken spelen.
"Wie is je favoriete zanger?" vroeg Iwan met zijn neus diep in een nieuwe doos gestoken. Ik nieste door het opdwarrelende stof voor ik antwoord gaf.
"Santana."
Iwan haalde zijn schouders op, als in, 'geen idee wie dat is' en sprong toen triomfantelijk omhoog met een Cd in zijn hand.
Het was een rode hoes met een vrouw in een leren jas erop, die omhoog keek. Boven haar bevonden zich zwarte letters met 'Melissa Etheridge' erop.
"Gevonden," zei hij trots en keek naar mij, "nu gaan we een Cd van Santana vinden."
Ik keek hem even schuin aan en lachte, geen idee wat zijn plan was. "Oké."
Santana zoeken bijna net zo lang als het zoeken van zijn Melissa Etheridge Cd en de gast achter kassa werd duidelijk ongeduldig.
Hij plukte aan zijn lange baard en ook al stonden we aan de andere kant van de kamer, ik wist zeker dat hij naar sigarettenrook zou ruiken.
"Dit was het plan," zei Iwan en hij hield beiden Cd-hoesjes vast in een hand. De Cd van Santana was grotendeels blauw en druk, er stonden muziekinstrumenten op en een zeemeermin. Het heette 'Supernatural' en was rijkelijk versierd met allerlei andere kleuren. "We kopen allebei onze favoriete Cd, geven het aan de ander en laten die het luisteren."
Ik viel even stil en glimlachte toen breed, voor een date was dit zeer acceptabel en heel Iwan. Hij duwde de Cd in mijn handen en liep naar de kassa.
"Jouw Cd betaal ik ook, trouwens," zei Iwan en hij griste het plastic uit mijn handen, maar ik snaaide het al snel terug.
"Nope."
Zonder tegenstribbelend legde Iwan zijn Cd op de toonbank en de man met de baard smeet het achteloos in een vormloos plastic tasje voor Iwan betaalde. Toen ik de mijne ook wilde betaalde sloeg Iwan, denk ik onbewust, een arm over mijn schouders en de man lachte even door zijn baard heen maar zei niks. Afgeleid door het gebaar had ik niet doorgehad dat Iwan de man al het geld voor mijn Cd had toegeschoven en vervolgens loosde hij me met een zelfvoldane grijns de winkel uit.
JE LEEST
Chaos [BxB] #Netties2017
Teen FictionAls Finn op een avond zijn beste vriend Bubbel meesleept naar een club in Amsterdam, ontmoet hij Iwan. Iwan is vreemd, ondoorgrondelijk en altijd opzoek naar gedoe, maar Finn kan hem niet loslaten. Want deze jongen is Anders. Anders met een hoofd...