6 - Kamelia Dan Segala Syak Wasangkanya

1.3K 69 12
                                    

"Ish, menyibuk betul la si mat kentut ni, mengacau pemandangan aku je pagi-pagi ni," Kamelia mengomel di waktu rehat. Dia masih tak berpuas hati dengan awek yang bersama Nizam tempoh hari. Entah macam mana tiba-tiba awek ni bukan main rapat lagi dengan Nizam.

Kamelia nampak awek yang dengan Nizam tu seorang diri. Nampak macam down.

"Entah-entah dah clash kot, hahaha, jahatnya aku," detik hati Kamelia.

"Tapi, mana perginya Nizam ni? Tak nampak pun dia dari tadi?"

--

"Maaaaaakkk, sakit maaaaaakkk!" kata Nizam dalam keadaan berselubung.

"Dah tau kau tu alergik durian, yang kau pergi join makan dengan pakcik kau tu, siapa suruh?" kata mak Nizam sambil sapu tepung beras pada kulit Nizam.

"Mana Nizam tau maaaakkk!"

"Hish, kau ni dah Tingkatan Lima, kau tau tak? Dah Tingkatan Lima pun masih manja macam ni. Apa la kau ni. Nah, ambik tepung ni, sapu kat anu kau tu sendiri," mak Nizam terus bangun dan tengok TV.

"Assalamualaikum, Nizaaaaaamm!"

Adli, Ail dan Rafi berada di depan pintu gate rumah Nizam, dengan menjinjing satu plastik KFC.

--

"Weh, Adli, kau rasa makwe yang tegur kita, yang tanya pasal Nizam tadi tu, dia syok dengan Nizam ke," tanya Rafi sambil minum air Coca-Cola.

"Manalah aku tau. Yang kau bimbang sangat, kenapa?" tanya Adli.

"Payahlah camni. Dari mula-mula aku kenal sampai sekarang, asyik makwe lawa asyik lekat ke dia je, geram pulak aku," kata Rafi. Ail diam saja, sambil dok perhati kot-kot budak sebelah dah habis main Daytona.

"Ala, dah rezeki dia, Rafi. Cuba kau bersyukur sikit. Alin Jerawat tu punyalah syok kat kau, kau memilih. Nak gadis yang hot-hot je. Lepas tu bila semua makwe tu pergi ke Nizam, timbul perasaan iri hati, cemburu. Butoh mende nak jeles dengan member?" kata Adli sambil kunyah donat coklat.

"Kalau tiba-tiba awek kau syok kat Nizam, kau rasa apa?" tanya Rafi.

"Persoalan tu memang tak la Rafi. Aku malas nak ada awek ni. Katakan pada dunia, lonely soldier boy!" kata Adli sambil mendabik dada.

"Lonely soldier boy konon, macam aku tak tau kau dok usha anak Wak Ramlan tu kan?" kata Ail, tiba-tiba menyelit.

"Tapi nampak macam anak Wak Ramlan tu pun syok kat Nizam jugak. Haih, bertuahnya badan jadi Nizam."

Adli hanya geleng kepala je melihat karenah si Rafi ni. Fikir nak awek je keje dia.

--

Kring! Kring!

Wak Ramlan menoleh ke kiri, dia nampak Kamelia dengan muka keletihan baru balik dari sekolah di depan studio jamming.

"Kau sihat ke tak ni, Kam?" tanya Wak Ramlan.

"Okay je, bah. Sorry bah, Kam tak sempat masak. Dari sekolah terus je datang ke sini. Kam balik lambat."

"Kenapa?"

"Kam gaduh dengan cikgu Ekonomi. Tak puas hati kenapa dia suka-suka je salahkan kertas orang tak tentu pasal," kata Kamelia.

"La, kau ingat cikgu kau tu, robot ke? Mintak la elok-elok, kau ni pun."

"Tak, bah. Cerita dia sekarang, cikgu tu dari dulu lagi tak puas hati dengan Kam. Ada je benda dia nak salahkan Kam, benci lah."

"Dah la tu Kam. Nasib baik la kau tak bawak makanan. Ni, Sarah belikan McD untuk abah tadi. Kau makan la sikit. Abah bukannya reti makan fast food ni sangat."

Operasi Bocor Where stories live. Discover now