26 - Operasi Bocor

1.2K 78 10
                                    

Keesokan harinya mereka berempat bersarapan di Masthan Maju, atau secara colloquialnya di Cheras Perdana dipanggil, mapley belakang.

"Eleena, kau nak tau tak, kat sini lah dulu, Ail, Rafi, Azlam, semua usha kau," kata Adli sambil hirup teh o suam.

"Tapi masa tu jugak la saya usha Nizam," kata Eleena.

"Tau. Tu yang buat-buat diam tak pandang tu. Baru macho macam Eddie Vedder," kata Nizam, tersenyum.

"Tak cayalah, awak tu mat blur. Orang dah bagi signal banyak ni pun tak nampak," Eleena peluk tubuh, merajuk.

"Saja je, nak menguji sejauh mana awak cuba flirt saya," kata Nizam.

"Eh, kau toksah nak acah-acah la," kata Adli. Menyampah pulak tengok Nizam ni.

Tiba-tiba Kamelia berkerut dahi dan pandang telefon.

"Holy shit! Kak Rina miss call aku sampai tujuh kali ni, apahal?"

"Kak Rina ni siapa pulak, Kam?" tanya Adli.

"Dia ni crush dengan Wak Ramlan. Tapi Wak Ramlan friendzoned dia. Ala, akak yang kerja kat Speedmart tu."

"Wow," Eleena naik kening, teruja dengar Wak Ramlan ada crush.

"Abah kat mana sekarang? Kat rumah? Macam mana Kak Rina tau? Oh, Kak Rina gayut dengan abah, lepas tu tiba-tiba abah kata dia sesak dada?"

Adli, Eleena dan Nizam mendengar berita ini dengan terkejut dan ambil tahu.

"Okay, doktor kata takde apa la? Sikit je? Okay, Kam balik sekarang."

--

"Abah ni, sental lagi kari. Sental la lagi rojak la, KFC la. Lepas tu, hisap lagi rokok macam orang gila. Lepas tu sakit jantung camni. Abah ni tak sayang nyawa lah," Kamelia mengomel sambil ambil ubat dan segelas air suam.

"Kalori tu, bah. Ha, lepas tu, beli ketam, beli sotong. Gout tu nanti, bah. Degil la, tak nak ikut cakap Kam."

"Kau juga suka makan sup ketam," kata Wak Ramlan dengan suara lemah.

"Suka pun, tak elok makan hari-hari macam tu, bah."

Eleena dengar perbualan Kamelia dan Wak Ramlan.

Eleena jenguk Kamelia di dapur.

"Kam, ada suhun, peria, tauhu pucuk tak?" tanya Eleena.

"Peria petik belakang rumah. Suhun tauhu pucuk kat dalam almari dry kitchen."

"Bawang? Bawang putih?"

"Bawang putih ada separuh ulas je kot?" kata Kamelia.

"Saya masakkan ayah awak *Jangan Bening," kata Eleena sambil punggah dapur Kamelia.

"Ooohhh tahu! Tahu! Nyaiyi saya pun masak tu. Letak tauhu petak tu pun sedap!" Kamelia mengangguk kepala.

"Peria tu boleh kurangkan risiko sakit jantung," Eleena terus ke belakang dapur dan memetik buah peria.

*Jangan Bening adalah masakan sup sayur orang Jawa. Biasanya diletak sayur bayam, bersama-sama tauhu pucuk dan suhun. Boleh juga diletakkan sayur lain seperti peria, lobak merah, jagung, sawi, atau tauhu.

--

"Korang semua ni, tak sekolah ke?" tanya Wak Ramlan.

"Ni, Adli kena buang sekolah. Kitorang tengah nak tolong dia ni. Tu yang kitorang ponteng tu," kata Kamelia pada ayahnya.

Wak Ramlan tepuk bahu anaknya.

"Macam tu lah, kawan. Carilah kawan yang sanggup lakukan apa saja demi persahabatan. Bukan sekadar hanya mengikut peraturan," Wak Ramlan memandang bangga pada Kamelia dan kawan-kawan anaknya.

Operasi Bocor Where stories live. Discover now