Lagu Iris dari Goo Goo Dolls berkumandang sayup-sayup perlahan sangat telefon Eleena berbunyi pada jam 12 malam.
"Cinta..." Eleena tersenyum sambil memandang telefon.
"Hai, rumah sakit jiwa di sini, nak cari siapa?" Eleena jawab telefon dengan nada mengusik manja.
"Saya cari Dr Eleena Mahathir, dia ada tak? Sebab nampaknya dia je yang mampu merawat jiwa saya."
Eleena dah blushing. Sebenarnya budak Nizam ni sembang-sembang dengar lagu underground la, alternative la, tapi jiwang jugak sebenarnya ni.
"Dr Eleena Mahathir sibuk hari ni. Nak Dr Michelle Branch? Dr Fiona Apple? Dr Cornflake Girl..." Eleena usik nakal.
Nizam dah terkejut macam tergigit telur lipas. Ya, dia pernah tergigit telur lipas.
Nizam termenung panjang memikirkan perkara paling musibat itu.
"Cinta, kenapa?"
"Tak, tiba-tiba teringat pasal kisah darjah lima."
"Ceritalah, saya nak dengar."
--
Darjah 5
Adli pergi ke sebuah sarang lipas berhampiran dengan bilik air sekolah. Di situ banyak telur lipas, anak lipas dan segala bapak lipas kat situ. Orang kata, setiap kali kau kencing kat toilet tu, toilet tu bunyi air dia macam lagu Papa Roach.
Kau pernah tengok filem Joe's Apartment? Macam tu lah.
Korang yang bawah 25 tahun sangat rare tahu filem ni.
Apa lagi, Google lah!
Antara filem gred D Hollywood yang entah macam mana boleh terlepas ke rumah Encik Yasin.
Adli sedang mengambil minyak gorengan di tepi longkang dari kantin sekolah. Dengan minyak itu dia balutkan telur lipas tadi, kemudian dia panjat pagar sekolah, dari Taman Cuepacs, dia terus naik bas balik ke Cheras Perdana.
Dia kemudian pergi ke rumah Nizam, sebab dari dorang kecik lagi, port ponteng sekolah Adli adalah rumah Nizam.
Kecuali masa zaman dia pindah randah sekolah, sebab tiap dua minggu, dia margera guru besar sekolah barunya.
Masuk Maahad Tahfiz, dia bakar bilik stor. Nasib baik takde siapa mati.
Tu yang kes Maahad Tahfiz terbakar dulu Adli macam terkedu sikit.
"Makcik," kata Adli sambil ketuk cermin tingkap.
"La, Nizam sekolah. Kau datang ni apasal?"
"Saja, nak lepak!"
Minyak gorengan kat longkang kantin sekolah bersama telur lipas disimpan dalam tupperware aiskrim Magnolia.
"Makcik beli aiskrim coklat, ha, makan lah. Kejap lagi makcik goreng cekodok," Puan Latifah letakkan tupperware aiskrim Magnolia depan mata Adli.
Lepas sedap makan sambil tengok SpongeBob Squarepants, Adli tertidur. Entah macam mana, Puan Latifah masukkan kedua-duanya sekali.
Mamai pasal apa entah Puan Latifah ni.
Nizam balik ke sekolah dan nampak TV terbuka, dan nampak Adli tidur.
"Babi, ponteng rumah aku. Aku pun tak ponteng kat rumah aku. Celaka betul biawak ni," kata Nizam, menyumpah sambil tukar channel, menonton music video alternatif.
"Weh, Zam! Dah balik kau dah?" tanya Adli yang tersedar dari tidur.
"Haah. Kau ingat ni rumah kau ke? Dah la berdengkur, ponteng sekolah tak ajak. Paling musibat, ponteng kat rumah aku!"
YOU ARE READING
Operasi Bocor
Novela JuvenilEleena, Nizam, Adli dan Kamelia bermain spirit of the coin. Muncul Hamid MD, dan mengembalikan mereka berempat ke Tingkatan Lima. Mereka cuma ada satu cara untuk kembali ke zaman dewasa; mereka semua wajib lulus straight A dalam SPM. "Macam cerita B...