30 - CumiX

1.2K 77 10
                                    

Jam 6 pagi, Adli, Alif Zakwan, Azlam dan Edry sedang melepak di McDonald's Bandar Tun Hussein Onn untuk sarapan pagi untuk ke PPD. Tujuan mereka cuma satu, untuk memasang bug pada sistem komputer bangunan sekolah.

Edry sedang menaip coding cecacing (worm) CumiX yang direkanya.

"Tapi, kenapa kau letak nama macam tu? Kau minat lagu Pematah Hati ke? Cumi cumi cumi cumi cumi cumi cumi cumi cumi!" nyanyi Alif Zakwan.

"Kau jangan nyanyi lagu macam setan tu, boleh tak?" tanya Azlam.

"Saya letak macam tu supaya ia jadi tragik komedi," kata Edry, tenang dengan laptopnya yang ada sticker gambar Naruto.

"Woo, tragik komedi tu perkara sedih yang kelakar ke?" tanya Alif Zakwan.

"Haah, macam pegawai pendidikan yang makan tahi tu. Sedih, tapi kelakar."

Adli tergelak kecil. Syirik khafi pulak dia bila prank dia menjadi legend.

"Weh, jom la turun. Makan dulu, apa lagi," kata Adli, buka pintu van.

Mereka berempat memerhati menu sarapan McD.

"Kak, kalau Breakfast Set ni, kalau nak upgrade ke Milo ais, berapa biji peluru Yahudi yang harus saya sumbangkan?" tanya Adli dengan nada selamba.

Akak kaunter McD tu macam nak bagi backhand je kat Adli ni.

"Oh, adik kena tambah seringgit. Maknanya satu peluru, seposen. Sepuluh peluru Yahudi semuanya," akak kaunter McD melayan karenah Adli.

Adli pun membayar set Breakfast dengan tambahan Milo ais.

Mereka berempat duduk sambil menonton TV yang memasang ulasan UEFA Champions League malam semalam.

"Cantiklah Salah gol! Penyerang paling power, hilang rindu aku kat Suarez!" kata Adli sambil kunyah muffin. Adli memang penyokong hardcore Liverpool sejak zaman Steve McManaman dia kata. Dia la yang kata.

"Liverpool ni team sandarkan pada kenangan je. Tengok aku, glory glory Man United!" kata Alif Zakwan pula.

"Kau, Lam? Bola sokong mana?"

"Kejor Yop Kejor."

"Kau pulak, Edry?"

"Saya? Persija Jakarta."

Adli rasa macam nak matikan je topik bola ni. Saja pilih team macam ni, memang tak boleh borak mende lah.

"Kau tau tak, masa aku pergi Perancis dulu, orang sana panggil cheeseburger apa?" tiba-tiba Azlam bersuara buka topik lain.

"Entah, dorang panggil apa?" tanya Alif Zakwan.

"Le Cheese Royale."

"Oooo...kalau Spicy McDeluxe?"

"Le Deluxe Spicy!" kata Azlam, selamba.

"Kalau Big Mac?"

"Le Big Mac."

"Bukan ni dialog filem Pulp Fiction ke?" kata Edry, sambil minum kopi.

Azlam senyap. Dia tahu dia dah kantoi temberang.

"Kat Perancis, patin tempoyak dorang panggil apa? La Patin de fremente durianne?" Adli tanya dengan nada menganjing.

Azlam usha panas je. Dia tahu dia dah kantoi. Baru nak acah-acah traveller macam Uchan Fauzan yang tulis Travelog Faghuzi.

"Baik, apa yang saya perlukan ialah gangguan internet selama setengah jam, untuk saya masukkan worm CumiX ke dalam sistem. Worm ini akan merekod segala data keluar masuk, dan akan 'tidur' hingga bila saya activate. Sekarang ni, CumiX akan target PLC, dan saya target, pada hari sebelum SPM nanti, adalah Day Zero untuk awak semua pecah masuk bilik besi tu nanti," kata Edry sambil menunjukkan laptopnya. Sambil tu dia pandang kiri kanan kalau-kalau ada orang lain. Nada suara pun berbisik.

Operasi Bocor Where stories live. Discover now