{Draco}
Tre timmar hade gått och Goyle hade fortfarande inte gett ifrån sig en enda meningsfull replik.
Irritationen hade börjat stiga och med den, mitt dåliga humör. Jag och Goyle rusade ner för trapporna påväg ner till fängelsehålorna, genom de mörka korridorerna och öppna dörrar.När vi tillslut kommit ner till Slytherins uppehållsrum så slog jag upp första sidan och låtsades oberört läsa, även fast jag bara fastnat med blicken på en sida, men jag visste inte exakt vad jag tittade på. Goyle harklade sig plötsligt lite nervöst.
-Ehm.... du gillar inte henne va? sade han med skakig nervös röst och medan jag svalde hårt.
-Goyle, jag faller inte för smutsskallar, mumlade jag och svalde tungt igen. Goyle rynkade ihop pannan.
-Nej, varför tror du att jag menar Granger hela tiden? Ginny Weasley såklart! svarade han och skakade förvånat på huvudet.
-Weasley, nej absolut inte! utbrast jag och vågade titta min vän i ögonen. Han tyckte om en Weasley...
-Så du tycker om Granger? fortsatte Goyle och pillade i sina naglar. Det märktes att han inte tyckte om att prata om detta, men han kunde inte dölja nyfikenheten i sin röst.
-Nej, inget snack om saken! sade jag och harklade mig medan jag vacklade med blicken runt i rummet.
-Inte? Du lät ganska ledsen förut när hon sa att hon inte gillade dig... och, du skyddade ju henne trots allt från Mörkrets Herre? mumlade Goyle och fortsatte pilla på sina naglar.
-Ledsen, är du helt skruvad? Bara att, hon kallar mig fiende, sade jag och andades irriterat in med näsan.
-Det är väl poängen? Vi ska ju vara deras fiender? svarade Goyle och tittade upp med ett frågande ansiktsuttryck.
-Inget snack om saken, väste jag igen mellan tänderna och vände bort blicken då jag såg Blaise komma ner från sovsalen till oss.
-Tja, ni ser lite intensa ut, vad snackar ni om? frågade Blaise och slog sig ner bredvid mig i soffan.
-Inget särskilt, mumlade jag utan att släppa blicken från utgången. Tänk om jag faktiskt visade intresse för Granger? Nej, usch. Inte få hjärnan på sånna tankar.
-Ser ni fram emot jul då? sade Blaise och tittade glatt på oss. Jag svarade inte utan fortsatte titta tomt mot utgången medan jag hörde ekot av Goyles samtal. Plötsligt kom jag på att jag skulle möta Dumbledore och McGonagall i rektorns kontor för att höra om deras beslut innan det togs offentligt. Fem minuter kvar tills jag skulle vara där.
-Jag måste gå på toa, kommer snart... mumlade jag och reste mig upp utan att möta mina vänners reaktioner.{Hermione}
Jag var påväg genom den folktomma huvudkorridoren för att prata med rektorn och professor McGonagall. Jag såg mycket fram emot att höra vad dem hade bestämt sig för, självklart ville jag att dem skulle lägga en skydds- besvärjelse över skolan, eftersom att det kändes som att Voldemort skulle komma efter mig, eller någon annan oskyldig elev.
Jag vände upp för en trappa och mötte den stora falken som täckte den dolda trappan upp till Dumbledores kontor, och framför den stod en förvirrad Draco Malfoy. Mina steg saktades ner innan jag hann fram. Jag tittade bara ner mot hans svarta skor då jag ställde mig bredvid honom och harklade mig.
-Ehm, Syrliga Jordgubbskolor, mumlade jag och såg hur trappan sakta visade sig bakom falken, och jag och Draco stegade in.
-Vi kanske borde tala? viskade jag högt och tittade tillslut upp mot Dracos gråa ögon som bara var vända framåt.
-Verkligen? Jag är ju bara fienden... mumlade han i en harkling medan trappan automatiskt började förflytta oss uppåt.
-Men vad skulle jag säga? väste jag och vände bort blicken jag med.
-Det är väl inte min ensak, fräste Draco och rusade upp för den sista delen av trappan med mig tyst bakom. Vi sa ingenting utan knackade bara nervöst på dörren och klev sedan in i Dumbledores kontor. Han och professor McGonagall log varmt mot oss och gav oss en gest att sätta oss ner. Jag förblev ståendes.
-Så vi tog ett beslut, sade Dumbledore lugnt och slog ihop händerna. Jag rätade på mig.
-Vi kommer lägga en skyddsbesvärjelse över skolan, för elevernas egen säkerhet, fortsatte han medan McGonagall nickade. Glädjen inuti mig spreds från topp till tå.
-På ett villkor! tog McGonagall över och vacklade med blicken från mig till Draco. Jag nickade hastigt och drog mina läppar mot varandra som om jag just tagit läppsyl.
-Att ni går med på att vårterminens start kommer dröjas, och att sommar-lovet då också kommer börja senare, fortsatte McGonagall och jag hörde ett litet stön från Draco som lät missnöjd.
-Absolut, allt för skolans säkerhet, Professorn, sade jag tydligt och gav sedan Draco en aggressiv blick för stoppa honom från att protestera. Han nickade då bara och log stelt.
-Bra, vi tänkte det, sade Dumbledore varmt. Jag log tillbaka och lade sedan märke till att Draco också såg nöjd och rätt glad ut.
-Nåväl, tack för hjälpen. Malfoy, miss Granger. Gå till era sovsalar nu, det är snart läggdags, McGonagall log stort mot oss med huvudet på sned medan vi började bege oss mot utgången.
-Så det gick bra? mumlade Draco när vi återigen stod i Dumbledores trappa och väntade på att få komma ut. Jag nickade tomt och tog ett trappsteg ner. Kände mig lite obekväm. Sedan tog jag ett nervöst andetag som jag höll inne i ett fåtal sekunder.
-Tack för att du upptäckte mig igår natt, Draco, men... bara för att jag är tacksam så betyder det inte att jag kommer föröka dra mig efter dig, vi är fortfarande inte vänner, så snälla gå inte runt och var sur på mig när jag fortfarande borde vara den sura, sade jag plötsligt och mötte Dracos ihopsjunkna ansiktsuttryck.
-Om du talar om Ron Weasley... började Draco men avbröts av mig igen.
-Jag talar inte bara om Ron... bara det att.. alltså vi borde inte vara "vänner", vi borde vara som vanligt, mumlade jag och stegade ut från Dumbledores spiraltrappa ut i det vanliga trapphuset.
-Så allt kommer förändras, eller hur? fnyste Draco och kollade upp mot mig som stod några trappsteg upp. Hans uttryck utbyttes mot en aning besvikelse. Jag gav honom bara en osäker gest innan jag vände mig om och stegade upp för trapporna.GLÖM INTE ATT RÖSTA!
VIKTIGT: Jag är lite osäker på om jag ska fortsätta skriva.. Så ni får gärna kommentera om ni vill det, om ni tycker om berättelsen.
YOU ARE READING
Dramione | Det där emellan
Fanfiction{Under femte året på Hogwarts så förändras mycket. Vad händer när Voldemort återvänder, när Ron blir utsatt för en tragisk olycka och när Hermione blir attackerad? Vad ska Draco göra när hans föräldrar vill att han ska bli en dödsätare, när han känd...