19

653 22 2
                                    

{Hermione}

Jag svalde ner en hård klump i halsen som stoppade min normala talförmåga. När jag blinkat några gånger så slog jag mig tillslut ner framför Ginny igen och harklade mig nervöst.
-Hermione? frågade Ginny oroligt och granskade mitt ansikte. Jag svalde hårt igen och tittade bort med hastigt blinkande ögon.
-Förolämpade han dig?! utbrast Ginny och försökte fånga min avvikande blick.
-Nej, nej, faktiskt inte, jag är bara förvirrad... mumlade jag och mötte tillslut Ginnys oroliga blick som vacklade från mitt ena öga till det andra. Hon rynkade pannan.
-Varför det? undrade Ginny med samma oroliga stämma. Jag vände på huvudet mot Stora Salens huvudingång. Draco fanns inte i sikte. Tänk om det var jag som hade förolämpat honom? Ett sting av dåligt samvete strömmade igenom min kropp innan jag vände mig mot Ginny igen.
-Kan vi gå? frågade jag i ett indraget andetag och placerade handflatorna på bordet. Hon nickade kort och började resa sig upp hon med.

-Du måste berätta för mig förr eller senare ändå, Mione, sade Ginny när vi kommit upp i Gryffintortornet och satte oss framför brasan för att värma våra fötter. Jag harklade mig och tittade in i brasan.
-Jag ska, bara inte nu, är det okej? frågade jag och märkte direkt att man kunde höra det dåliga samvetet på min röst. Draco hade bokstavligt talat blottat sina känslor för mig vilket var ytterst chockerande, och jag hade nästan förnedrat honom som svar. Frågan var om han verkligen menade allvar eller om detta bara var en av hans patetiska lilla lekar. Förmodligen var det det andra alternativet. Varför skulle han visa det minsta intresset för en smutsskalle från Gryffindor? Det är alldeles för otrovärdigt för att vara sanning. Mina tankar fick mig att ge ifrån mig en kort fnysning, men med ens kom jag på att Ginny fortfarande satt bredvid mig.
-Ska vi fråga Professor McGonagall om vi får ta en kort sväng till Hogsmeade för typ....julklappar då? frågade Ginny och lystes direkt upp av hennes egen ide. Det hade dock varit ganska mysigt.
-Själva? undrade jag och vände mig mot Ginny. Hon ryckte på axlarna.
-Vi kan väl ta med oss ett gäng som också behöver handla? sade hon och log stort.
-Javisst, men det finns ju ett problem. Dem kommer lägga skyddsbesvärjelsen över Hogwarts ikväll, så det blir ju verkligen en kort sväng, sade jag och skrynklade ihop mitt ansikte.
-Bara vi får ihop ett gäng elever så löser det sig säkert! kvittrade Ginny och reste sig hastigt upp ur soffan.
-Okej....?
-Vet du vad? Stanna här så kommer jag snart! sade Ginny och började gå bortåt med ett stort leende.
-Vart ska du? Vad ska du göra?! ropade jag efter henne.
-Jag ska fixa det bara! utropade hon utifrån och försvann sedan bort i trappan ner till trapphuset.

{Draco}

Jag satt med mitt huvudet lutat mot handflatan och tittade upp mot taket när jag plötsligt lade märke till att Ginny Weasley kom in i salen springandes med ett stort leende på
läpparna. Med förvåning släppte sorgen mitt ansikte och jag tittade runt på mina vänner som inte hade lagt märke till hennes muntra ankomst. Direkt småsprang hon fram mot Ravenclaws bord och sa någonting med ett leende men svarades av några huvuden som skakade på sig. Hon rätade på pappret hon hade i handen och sa någonting mer med huvudet lutat på sned innan hon släppte dem med en liten besviken blick. Men leendet fann återigen hennes ansikte när hon rusade fram till vårt bord.
-Hej, försöker samla ihop lite elever som kan följa med till Hogsmeade så vi kan övertala lärarna, är det någon här som vill följa med? frågade hon glatt och riktade upp sin fjäderpenna. Jag började sakta skaka på huvudet innan Goyle plötsligt sparkade till mig hårt på benet.
-Vi följer med, jag och Malfoy har några ärenden där ändå! sade Goyle snabbt och hans kinder täcktes av en rödrosa färg.
-Okej...? sa Ginny lite förvirrat och blinkade några gånger.
-Ehm... julklappar alltså, lade Goyle till och hans röst lät en aning nervös.
-Jaha okej! Perfekt, sade Ginny glatt och skrev ner våra namn på sitt pergament. Hon försvann sedan bort mot Hufflepuffs bord.
-Varför skulle just jag vara tvungen att följa med? fräste jag åt Goyle som inte hade släppt blicken från Weasley.
-Men... jag var tvungen att säga någonting, och du satt ändå bredvid mig så.... mumlade Goyle och hans rodnande kinder fick tillbaka sin vanliga färg. Jag stönade irriterat och vände mig framåt igen. Ginny Weasley stod nu med samma muntra ansiks- uttryck framför Gryffindorbordet.

{Hermione}

-Tro det eller ej, så har jag faktiskt samlat ihop några elever, sade Ginny glatt när hon kom upp i uppehålls- rummet igen. Det tog kortare tid en vad jag trodde.
-Okej, vilka har vi? frågade jag nyfiket.
-Låt se... Vi har... Ja, Hermione Granger, Ginny Weasley, Lavender Brown, Dean Thomas, Parvati Patil, Gregory Goyle och Draco Malfoy! kvittade Ginny och log stort. Mitt eget leende försvann direkt.
-Frågade du slytherinbordet? väste jag och gav henne en aggressiv blick.
-Just det... jag glömde förlåt, mumlade Ginny osäkert.
-Jaja, glöm det, fick du godkännande av Professor McGonagall? frågade jag direkt och skämdes för min otrevliga ton.
-Japp, men vi har bara tills klockan sex på oss, och det är Hagrid som har ansvaret! fortsatte Ginny och såg glad ut igen.
-Vi hinner.

{Draco}

Jag drog kammen en sista gång genom mitt blonda tunna hår och rättade till den svarta polotröjan jag hade innanför kavajen.
-Kommer du snart? stönade jag till Goyle som stod och bet sig i läppen.
-Ja...ja, kom vi går, mumlade han med samma nervösa ton som han hade innan och jag fattade förstås direkt att det var på grund av Weasley. Direkt när vi kom närmre varandra drabbades mina näsborrar av en skarp blom- doftade lukt.
-Har du parfym på dig? hånades jag och flinade retsamt. Han tyckte sanner- liten om den här Weasley mer än vad jag trodde.
-Vad spelar det för roll..., mumlade Goyle utan att titta på mig. Jag skrattade bara till lite innan vi begav oss ut i trapphuset.
-Vad behöver du köpa på Hogsmeade en dag innan julafton ändå? frågade jag Goyle när vi strax var nere i hallen.
-Det finns väl alltid saker man kan behöva, sade Goyle och log snett.
-Som vadå? flinade jag och himlade med ögonen.
-Men, som.... he, bakelser, svarade Goyle och tyckte han själv var rolig. Jag log retsamt innan vi svängde in i huvudkorridoren. Där stod Rubeus Hagrids stora figur och talade med Sir Nicholas. Det spöket jag gillade minst på slottet. När Hagrid hörde våra steg vände han sig glatt om.
-Malfoy, Goyle, ni är först, log han och slog ihop händerna.
-Vi kommer dela in er i två grupper så kommer...ehm... Umbridge... snart! fortsatte Hagrid och vände sig återigen mot trapphusets ingång med ett stort leende.
-Hermione, Ginny, perfekt, resten av er grupp är redan här, sade Hagrid varmt och gestikulerade mot mig och Goyle. Jag kände hur jag stelnade till innan jag vände mig om och mötte Hermiones oroliga blick. Jag såg hur hon stannade upp och viskade något i Ginnys öra. Ginny lade huvudet på sned och sa någonting till svar medan hon skakade på huvudet. Hermione gav henne en osäker blick innan de fortsatte gå mot oss. Jag drog ifrån mig Hermiones blick och tittade ner i marken innan tystnaden överröstades med ett annat antal elever rusade in i huvudkorridoren.
-Så alla är här? ropade Hagrid och försökte räkna oss.
-Okej, som jag sa så kommer jag dela upp er i två grupper, ena är med mig och andra är med Umbridge. Grupp 1 med Umbridge är då... låt se... Lavender Brown, Parvati Patil och Deam Thomas..... och grupp 2 med mig då har vi... Hermione Granger, Draco Malfoy, Ginny Weasley och Gregory Goyle, sådär... ni kan väl ställa er bakom mig..., mumlade Hagrid och vinkade mot oss. Hermione tittade kallt på mig en sista gång innan vi samlade oss bakom Hagrid.

GLÖM INTE ATT RÖSTA! ;)
Förlåt om det var förvirrande med så mycket perspektivsbyten, men tack för att ni läste!  Gott nytt år!

Dramione | Det där emellanWhere stories live. Discover now