Bab 10

2.8K 149 1
                                    

"We need to talk" kata Acap lagi setelah melihat Iris seakan kaku disitu. Iris kembali ke keadaan asal. Dia mengangguk kecil dan meletakkan cawan kertas itu di atas meja dan berlalu keluar diikuti oleh Acap. James dan Raof hanya memerhati. Iris melabuhkan punggung di atas kerusi yang disediakan di taman berhampiran bilik wad itu.

"So, you found me" kata Iris memula bicara. Acap mengambil tempat disebelah Iris. Acap tersenyum.

"Ya, i found you. Finally" katanya lembut sambil memandang kehijauan taman yang dihiasi oleh bunga bunga itu.

"Ok, apa yang kau nak cakap?" Kata Iris straight to the point. Acap menarik nafas panjang.

"Kau ingat tak dulu, masa kita masuk hutan dekat jepun. Kau menangis sebab kau tak jumpa aku. Hahaha ingat tak? " kata Acap sambil tergelak mengenang kisah dulu. Wajah Iris berona merah apabila cerita tentang waktu kecilnya diimbas kembali. Malu, ya dia malu.

"Aku masih ingat lagi macam mana dulu kau tak boleh hidup kalau tak de aku. Hmm" sambung Acap lagi. Iris terkenang kembali saat mereka membesar bersama. Waktu dia masih lagi seorang kanak kanak yang inginkn perhatian dan belaian manja daripada seorang lelaki seusianya. Dia rindu saat itu, namun sekarang semuanya hanya lah kenangan dan mustahil untuk diputar semula.

"Mana kau hilang selama ni? Kenapa kau tinggalkan kitaorg macam tu je?" Kata Acap sambil memandang muka Iris, menilik setiap inci muka yang putih bersih itu . Iris tergelak kecil tapi nampak sangat tak ikhlas.

"Aku ada je, cuma aku rasa cam tak layak nak teruskn hidup dekat sana dengan korg. Aku ada benda berharga yang perlu aku jaga" balas Iris tenang.

"Benda berharga kau bukan dekat sini Iris. Benda berharga kau dengan kitaorg. Dengan aku, dengan Raof dengan James like we used to be before." Balas Acap yakin. Iris tergelak perlahan penuh sinis.

"Tak, kau salah. Aku da pernah hilang satu benda paling berharga dalam hidup, aku taknak hilang lagi. So better kau dan aku, kita anggap macam kita tak kenal. Kau uruskan hal kau dan aku uruskan hal aku." Kata Iris tegas. Acap kehilangan kata. Sikap tetap pendirian wanita yang berada dihadapannya tak pernah berubah dari dulu. Sikap yang dia sangat sanjung. Patut lah auntie Maya bagi 100 peratus kepercayaan pada Iris untuk mengambil alih tempatnya. Telefon bimbit Iris berbunyi. Iris mengeluarkan iphone 7+ miliknya dan berdiri lalu berjalan pergi meninggalkan Acap. Acap hanya memandang. Hatinya remuk.

"Aku rindu kau Iris. Aku minta maaf. Aku janji aku akan bawa kau balik dekat tempat kita sepatutnya berada." katanya perlahan hanya untuk dia seorang yang dengar sambil tangan menekup mukanya. Kusut!




***********

Asal bab 10 ni cm tak best je😭😭😭 sis tak de idea laaa huaaa😭😭  bagi idea pliss😭 nanti sis masukkan dalam cite ni.. plisss😭❤️

IDENTITI AKU?!! Where stories live. Discover now