"Irissss!" Jerit Biela, Fika dan Jane serentak. Mereka berlari mendapatkan Iris sambil memeluk Iris dengan ketatnya. Tak bernafas Iris dibuatnya.
"Okay gais, thanks sebab seronok tengok aku da balik but, aku belum ready nak mati untuk kali kedua tau" kata Iris berseloroh.
"Hehe sorry sorry" kata Biela seraya menganggkat tangan tanda menyerah kalah. Masing masing tergelak.
Disuatu sudut lain ada mata yang sarat dengan dendam memandang Iris tajam seperti mahu menerkam tubuh kecil itu.
"Kau tunggu Iris. Aku akan balas balik semua penghinaan kau kat aku" kata Jasmine perlahan sambil membuat muka yang menakutkan sehingga kawan kawannya yang memandang turut menelan ludah.
****************
Mereka bertujuh berjalan beriringan menuju ke tempat tempat yang terlibat untuk hari kantin pada hari khamis nanti untuk membuat pemantauan.
Tiba dibahagian untuk gerai gerai, mereka merasa tidak selesa kerana diperhatikan oleh junior junior yang ada disekeliling mereka. Ada yang terhenti daripada memasang langsir di gerai mereka semata untuk melihat mereka bertujuh.
Kemudian ramai yang jadi teruja sambil bertepuk tampar dengan rakan disebelah, Iris yang asalnya tidak memberikan reaksi kini menjadi geli dengan gelagat mereka.
"Abang abang ku yang hensem... ahhh" kata salah seorang dari mereka sambil memeluk tiang.
'Amboi! Angau tahap cipan da ni' bisik hati Iris. Iris membuat muka geli. Acap dan yang lain mula la kemain tayang muka macho dia😒
"Woiii! Bila kerja nak siap kalau macam ni perangai!" Jerit Iris tiba tiba. Disebabkan terkejut, budak yang tengah berangan tadi tersentak sampai tersembam atas tanah. Malu bhai jatuh depan abang crush! 😹Masing masing tahan gelak termasuk Iris. Pelajar lain da bantai gelak.
"Korang ni kan. Aku toreh muka abang abang hensem korang ni bagi jd macam labu baru korang tau la! Berangan tak sudah. Kerjanya tak jadi jadi jugak" bebel Iris. Semua lintang pukang menyiapkan kerja mereka. Iris memandang Acap lalu menarik muka dan mengangkat kaki dari tempat itu dengan lajunya. Iris dikejar oleh Biela, Fika dan Jane.
"Aik! Ape salah kita?" Tanya Raof sambil menggaru kepalanya yang tak gatal. Acap ketawa.
"Salah kita sebab jadi hensem kot" balas James pula kemudian berlalu pergi mengikut jejak Iris diikuti oleh Raof.
"Hati tu yg ada masalah" kata Acap perlahan sambil tersenyum.
***************
Iris masuk kedalam bilik ketua pelajar sambil menghentakkan fail yang ada ditangan diatas meja dengan ganasnya.
"Wow! Kau dah asal doh" tanya Fika hairan . Iris tersentak dengan soalan rakannya itu.
"Hah? Ouh ni haa panas. Haih asal panas sangat ni" kata Iris sambil menggibas ngibas dirinya. Mereka bertiga berpandangan sesama sendiri sebelum sama sama menoleh memandang dinding.
Aircond on!
Kipas on!
'Buang tebiat gamaknye pompuan ni, takde ribut takde petir tibe ii nak baran. Da kenapa?' Soal mereka bertiga dalam hati masing masing.
"Haa ni Iris, untuk hari kantin tu kan semua junior da buat. Kitaorg nak kne buat ape?" Soal Fika mengubah suasana. Iris membuat muka seolah memikirkan sesuatu.
"Hm. Selain gerai ape je aktiviti yg ade?" Soal Iris pula.
"Eh kau, kau ketua pelajar, kau la patutnye tau. Kitaorg tnggu arahan je" balas Jane dgn pelatnya.
"Hehe. Betul jugak kan. Oklah aku rasakan aku nak buat rumah hantu, camne? Okay? Onxon?"
"Hahahaha sejak sejak baru hidup semula dari mati ni, makin pandai pulak kau kan?" Kata Biela seraya tertawa
"Choii.. mulut baik sikit ea, ada yang kena libas ni kang. Hahahaha" balas Iris sambil mengangkat tinggi fail nipis kepunyaannya.
"Okay jgk tpkn sape nak jadi hantunye? Sume bdk junior yang buat tak aci la kan" kata Jane.
"Haah kan, kesian doh budak budak tu" balas Fika pula
"Em kalau macam tu kita la jd hantu. Okay?" Cadang Iris.
"Ehhhhh. Aku out awal ii ea.. korg pon tahu aku lemah semangat kan. Aku jaga pintu masuk jela kayy" kata Jane.
"Hahahahaha yelah. Tapi hantu takkan tiga orang je, tak syok la nanti." Kata Biela pula.
Iris diam sejenak sebelum memandang mereka dengan pandangan yang penuh makna. Mereka seperti dapat tangkap maksud tersirat Iris dan turut tersenyum.
"Setuju!" Jerit mereka serentak😂
YOU ARE READING
IDENTITI AKU?!!
De TodoHidup dia? Siapa dia? Tiada siapa yang tahu. Hidup sebagai seorang yang misteri menyimpan seribu satu kisah suka dan duka yang hanya dia sendiri tahu. Dia seorang gadis yang lebih suka mendiamkan diri dan seorang yang tenang dalam menjalani kehidup...