Sampai hari yang dinanti nanti oleh semua pelajar. Hari tanpa buku, hari makan sedunia dan hari bebas untuk mereka
********************
"Eh ape ni korang? Ish taknak lah makeup makeup sume ni" kata James sambil menepis nepis kecil tangan Biela. Biela yang geram terus merentap rambut James dgn ganas.
"Eh kau ni. Diam je blh tak? Kata member kena lah tlg member" kata Biela lgi.
"Ah ah ah ! Sakit bodoh. Iris tngk die ni" balas James sambil mengadu kepada Iris. Iris yang sedang mempersiapkn Acap hanya tersenyum melihat gelagat mereka berdua.
Fika dan Raof pula hanya diam meneliti muka masing masing.
Jane? Hilang entah kemana.
"Baik kau diam sebelum aku cium kau" kata Biela geram. Terbeliak biji mata James mendengar amaran Biela itu. Dengan pantas dia menekup mulutnya dengan telapak tangannya sendiri. Semua tergelak.
"Tau pon takut" kata Acap sambil tergelak kecil. James menjeling Acap tajam.
Iris mendekatkan mukanya dengan muka Acap untuk meletakkn eyeliner pada tempat yang sepatutnya. Iris hanya beriak selamba walau sebenarnya hatinya sedang berdegup laju macam nak kena sawan. Begitu juga dengan Acap yang memandang setiap inci muka Iris sambil meneguk liur.
Hembusan nafas terasa panas dikulit masing ii namun mereka bijak dalam menutup rasa.
*********************
"Eh hai, awak buat apa kat sini?" Sapa satu suara garau kepada Jane yang sedang duduk di hadapan kolam ikan hasil kreativiti para pekerja di sekolah itu yang menjadikannya sebagai salah satu kolam tercantik disitu.
"Eh hai, takde buat apa. Saja duduk ii" balas Jane lembut sambil tersenyum manis kepada sang jejaka teruna itu.
'Haih, senyuman tu' kata cikgu ik yang kemudian tersedar dari lamunan sambil menggeleng gelengkan kepala nya.
"Blh saya duduk?" Tanya Ik. Jane memandang cikgunya itu lantas bergerak memberi ruang untuknya duduk.
"Awak macam mane? Da sihat?" Ik memulakan bicara.
"Saya da okay dan alhamdulillah sangat ii sihat, cuma masih trauma sikit dgn apa yang jd" balas Jane yang tersenyum kelat. Walaupun semua yang jadi tak meninggalkan tanda pada fizikalnya namun tragedi itu meninggalkan tanda dalam memorinya. Selepas tragedi itu, Jane berjanji akan sayang kawan iinya sampai mati kerana dia tahu pengorbanan kawan seperti mereka bertiga itu takkan dia dapat pada org lain.
"Bagus lah, tapi saya rasa saya yang tak okay" balas Ik pula
"Eh knp pula cikgu? Cikgu tak sihat ke?" Soal Jane lantas meletakkan tangannya keatas dahi Ik. 'Aik, tak panas pon' kata Jane sendiri. Ik melihat tangan gebu Jane yang sedang melekat diatas kepalanya. Jane yang sedar dia telah melakukan perkara yang tak sepatutnya terus menarik tangannya laju.
"Maaf" kata Jane sepatah.
"Takpe" balas Ik pula.
"Em takpa lah saya tengok diorang dulu la, rasanya diorang tengah cari saya tu" kata Jane sambil bergerak bangun. Belum sempat dia melangkah jauh namanya sekali lg dipanggil oleh suara garau itu lagi.
"Lepas SPM saya nak jumpa family awak" kata Ik sebelum berlalu pergi meninggalkan Jane yang tergamam memikirkan maksud dari kata kata gurunya itu.
'What the?' Pening Jane memikirkannya.
YOU ARE READING
IDENTITI AKU?!!
AcakHidup dia? Siapa dia? Tiada siapa yang tahu. Hidup sebagai seorang yang misteri menyimpan seribu satu kisah suka dan duka yang hanya dia sendiri tahu. Dia seorang gadis yang lebih suka mendiamkan diri dan seorang yang tenang dalam menjalani kehidup...