Bab 5

2.9K 146 0
                                    

"Assalamualaikum and hai.." lelaki itu memulakan Kata sambil memandang semua manusia yang sedang berdiri dihadapannya. Dia tersenyum kecil menerima pandangan pelik dari pelajar pelajarnya. Dia membenarkan semua pelajar untuk duduk sebelum dia memulakan kata dengan lebih lanjut.

"Okay, Saya akan perkenalkan diri Saya. Nama Saya Muhammad Ikbar bin Dato Mustafa. Umur saya 23 tahun. Saya asal Terengganu. Saya da berkhidmat dalam bidang perguruan ni sejak 2 tahun lepas dan ini merupakan hari pertama saya berkhidmat di sekolah ni and jugak merupakan kali pertama ditugaskan sebagai guru tingkatan. Sila beri kerjasama ya.." Kata Ikbar dengan tenang dan lancar sambil tersenyum. Bayangkan bila anak kacukan tu senyum boleh cair hati semua perempuan dibuatnya. Hahaha.!

"Erm, boleh panggil Saya cikgu Ik saja. Saya akan mengajar subjek Add Math." Sambungnya lagi selepas melihat tiada respon dari pelajarnya.

"Erk ada soalan tak..?" tanya ikbar sambil menyingai kekok.

"nak tanya apa kalau kau da bgtau sume bende." kata seorang budak lelaki yang duduk dalam kumpulannya yang sedang ketawa mengejek. Biadab!

Ikbar hanya menggeleng kecil dengan jawapan yang agak kurang sopan dari pelajarnya.

"Cikgu Ik ! " panggil seorang pelajar perempuan yang duduk dalam kumpulannya. Maklumlah dalam kelas ni semua berpuak. Hahaha!

"Ye Saya" Balas Ikbar. Sekumpulan pelajar itu ketawa dengan penuh gediknya. Jane membuat mata tanda meluat.

"Ermm, cikgu dah berpunya or single?" Balas perempuan tadi. Ikbar hanya tersenyum. Terdengar suara pelajar pelajar lain mem'boo'kn pelajar itu kerana menanyakan soalan macam tu.

"hahaha, okay. Sekarang giliran awak semua pula yang memperkenalkan diri. Bermula dari bahagian kanan saya." kata Ikbar menukar topik sekaligus meredakan keadaan yang riuh itu. Pelajar perempuan tadi mencebik kerana pertanyaannya tidak dilayan. Seorang lelaki bercermin mata bangun untuk memperkenalkn diri.

Baris pertama.

"Nama saya Mizan pnggil saya Jan je"

"Nama saya Jaafar pnggil saya Jafe"

Baris kedua

"Nama saya Fuad"

"Nama saya Faizul pnggil Zul je"

Baris ketiga.

"Nama aku Muzamil pnggil aku Otai" katanya dengan angkuh.

"Aku Hafiz pnggil aku Along"

Baris keempat.

"Aku John pnggil aku John" erk..!

"Aku pulak Haram pnggil Har" nama memasing. Hahahaha !

Bahagian tengah

Baris pertama

"Nama saya Juninah pnggil Jun"

"Nama saya Tengku Zulaikha pnggil Kaka" katanya manis smbil tersenyum.

Baris kedua

"My name is Nurul Jannah, you can call me Jane" kata Jane bersemangat sambil membuat muka tidak puas hati. Ik pula sudah tergelak kecil dengan reaksi muka Jane yg seperti singa kelaparan tapi masih comel. Comel ? What the ! Ik menggeleng kepala. 'Its not over yet!' Mata Jane terjegil. Seperti faham akan maksud pndgan Jane itu, Ik menelan air liur yg tiba tiba terasa pahit.

"Nama saya Hafikah pnggil Fika je" kata Fika sambil tersenyum ayu.

Baris ketiga.

"Nama Iris" kata Iris pendek terus duduk. Tercengang Biela disebelah. Just simple like that ? Woww !

"Erkk, nama saya Nur Nabila nama samaran saya Biela ke ai" kata Biela dgn bangga.

"Hah ? Ke ai ? Ape tu ?" Balas Ik dgn tanda tanya. Riak wajah Biela berubah. Kecewa !

"Alaaa cikgu ni, ke ai tu dlm bahasa cina mksd die comel. Macammm saya. Hahahahaha!" Balas Biela dgn gembira. Ik pun ikut tergelak sama dengan telatah anak anak muridnya. Pelajar yg lain juga ikut bersuara membookn Biela yg seperti masuk bakul angkat sendiri. Hahahaha !

Baris keempat

"Nama saya Tengku Asyraf blh pnggil saya Acap" kata Asyraf selamba tanpa reaksi. Iris terbeliak mendengar nama itu. 'Dia !'

"Nama saya Tengku Abdul Raof just call me Raof"

"Nama saya Jamiey pnggil saya James" selesai mereka bertiga memperkenalkan diri, Iris mengeluh keras.

Sesi bersuai kenal berjalan sehingga orang terakhir yg ddk di barisan paling belakang memperkenalkan diri. Sesi itu agak mengambil masa kerana jumlah pelajar adalah 32 orang semuanya. Iris pula sudah mula panas punggung kerana merasa ada mata yg sedang memerhati dirinya sedari tadi. Dia ingin cepat cepat keluar dari kelas itu !





IDENTITI AKU?!! Where stories live. Discover now