Keadaan sekolah itu riuh dengan suara manusia. Ada yang berlari berkejaran, ada yang sibuk bergosip, ada yang tengah study. Itu lah suasana persekolahan. Semua orang tak lepas dari merasai suasa itu. Begitu juga manusia bernama Iris.
Iris, Jane dan Biela berjalan beriringan untuk masuk ke kelas manakala Fira pula masih lagi duduk di pondok belajar sambil menghadap handphone Applenya. Sedang leka berjalan tiba tiba......
Gedebukk..!
Iris jatuh terduduk akibat rempuhan itu. Iris memandang susuk tubuh manusia yang merempuhnya. Orang itu hanya membuat muka tidak bersalah sambil mengibas ngibas bajunya acah acah nenghilangkan kekotoran kemudian berlalu pergi begitu saja. Jane dan Biela membantu Iris untuk berdiri. Iris merenung lelaki itu dengan geram. Jane dan Biela memandang Iris. Mereka tahu walaupun muka Iris tak menunjukkan sebarang rasa namun mata dia tak boleh menutup segalanya. Iris sedang marah!
"Betulla apa yang orang semua cakap yang dia tu sombong err" kata Biela tiba tiba. Iris memandang Biela.
"Kau kenal ke mamat tu?" Soal Iris.
"Em, tak la kenal tapi ramai da budak cerita pasal dia." Terang Biela.
"Apa yang diorang cerita?" Sambung Iris lagi.
"Diorang kata nama mamat tu Syafiq orang panggil dia piq em dia budak kelas Elite. Hensem, cute tapi tu la dia tu playboy, anak orang berada pula tu," Jelas Jane pula. Terkejut Iris sambil memandang Jane.
"Wow, dah boleh dah tu" kata Iris sambil menepuk tangannya dan manyambung perjalanannya tadi. Mereka berdua terpinga pinga mendengar kata Iris itu.
**************
"
Yowww" jerit mereka sambil berjabat tangan gaya budak muda sekarang. Syafiq mengambil tempat disebelah kawannya, Airel.
"Amacam, aku dengar malam tadi kau break up dengan Tia" kata Kemal. Semua mata menghadap Syafiq. Syafiq hanya gelak.
"Memey ahh, so bak tang lima puluh, hahaha" kata Syafiq dengan bangga kerana dapat mematahkan hati perempuan. Kemal dan Airel mengeluarkan not 50 ringgit malaysia lalu diletakkan diatas telapak tangan Syafiq.
"So now sape pulak taruhan korang?" Kata Syafiq lagi dengan bangganya.
"Heh, belagak" kata Airel sinis namun kemudian mulutnya mengukir senyum penuh arti.
"Aku tahu sape, heh tapi aku sure kali ni kau takkan berjaya" sambung Airel lagi dengan senyum sengetnya. Keyakinan kawannya menjadi tanda tanya kepada Syafiq.
"Ha.. jangan meragui kemampuan aku" balas Syafiq mempertahankan kemegahannya sebagai kaki penakluk perempuan no 1 dekat sekolah itu. Airel tersenyum sebelum mengarahkan Kemal untuk memberitahu siapakah target mereka yang seterusnya. Kemal bingkas berdiri dan berjalan ke sebelah Syafiq sebelum membisikkan sesuatu ketelinga Syafiq.
*************
Kringgg!!
Loceng berbunyi menunjukkan habislah masa Bahasa Melayu dan kemudiannya ditukar dengan mata pelajaran matematik pula. Kelas riuh rendah dengan perangai kanak kanak ribena. Riuh! Masa yang ada itu digunakan oleh kebanyakkan pelajar untuk bersuka ria berinteraksi bersama rakan masing masing. Begitu juga Iris, Fira, Biela, dan Jane, mereka juga turut menhabiskan masa dengan berbual mengenai kisah masing masing namun Iris lebih banyak mendengar daripada bercakap. Dia hanya bercakap apabila disuruh atau ditanya soalan saja. Sedang seronok bergelak ketawa tiba tiba mereka didatangi oleh seseorang.
"Iris" panggil suara itu lembut. Iris hanya memandang. Pandangan yang penuh makna.
"Guys boleh tak korg tinggalkan kitaorg kejap, ada benda aku nak cakap dengan Iris" kata Acap meminta belas kasihan mereka. Biela, Jane dan Fira hanya memandang dengan serba salah..
"Emmmm." Balas mereka panjang sambil memerhati Iris yang memandang Acap tak lepas sambil bersilang tangan."Okay" sambung Jane lagi sebelum berura ura untuk bangkit dari tempat duduknya diikuti oleh Biela dan Fira.
"Duduk!" Arah Iris kepada kawan kawannya tanpa seinci pon matanya beralih daripada memandang Acap. Dengan kelam kabut mereka duduk kembali. Risau, ya risau Iris menjerit. Acap memandang Iris dengan perasaan yang. Arghh dia sendiri tak tahu, sama ada geram atau kesal.
"Apa yang kau nak cakap, just go on" kata Iris dingin.
"Are you sure?" Balas Acap minta kepastian. Iris tersenyum sinis dan memandang ketempat lain. Sesaat kemudian matanya bertaut kembali kepada susuk tubuh sasa itu.
"Ya, im really sure, thanks for asking. Btw thanks to you again sbb kau diowg tahu semua pasal aku" kata Iris sambil membuat senyuman semanis madu. Mereka bertiga berdeham sebelum memusingkan badan berpaling daripada melihat Iris dan Acap. Acap memandang mereka bertiga sebelum menepuk lembut mulutnya. Hal kat hospital! 😧
"Em, sorry about that, aku tak tahu yang diowg akn dengar. Hmm kali ni aku salah, sorry" kata Acap lembut. Iris memandang Acap lama, kata kata yang dituturkannya itu membuatkan hati Iris berdebar. Sifat kelakiannya yang sering kelihatan sado selalu saja dipatahkan oleh wanita bernama Iris Irdina Natasya.
"Ekhem, ok. Apa kau nak cakap tadi" lanjut Iris berbalik pada topik asal.
"Aku.. aku nak kita kawan cm dulu balik, aku nak minta maaf penah lukakan kau dulu. Aku betul betul tak da niat. Aku da tak boleh la hari hari kena act like kita tak kenal padahal....." bunyi riuh yang terlampau kuat itu menyebabkan kata kata Acap tadi terhenti. Acap memandang budak budak yang membuat bising itu dengan geram.
"Weyh diam le sikit, aku tengah bercakap la" jerit Acap. Senyap!
"Kau nak dating gi tempat lain la, bukan dalam kelas. Lagi nak mekak" balas seorg budak lelaki dalam kelas itu.
"What???" Balas Acap. 'Dia cakap dengan aku mcm tu?? Hoho srsly?' Iris menepuk meja dengan kuat sebelum menendang kerusi yang ada didepannya tepat kearah budak lelaki itu, membuatkan budak lelaki itu tidak dapat berdiri dgn stabil kemudian terduduk diatas kerusi itu tadi. Kali ini tiada yang berani bersuara. Terbeliak biji mata masing masing. Bukan beshe beshe hahaha.
"Go on" balas Iris selamba. Acap menggaru kepalanya yang tidak gatal. Tak berubah.
"Haa, ye la kita da lama kenal since kita kecik lagi kan. Aku taknak la kalau everytime kita jumpa kita kena act like we dont even know each other sedangkan dari luar sampai dalam kau aku tahu."kata Acap lembut. Terbuntang biji mata Iris. Tersedar yang dia tersalah cakap, Acap cepat cepat membetulkan katanya tadi. Mujur la semua budak masih lagi dengan aktiviti mereka walaupun tak seriuh tadi sekurang kurangnya mereka tak fokus pada diowg berdua.
YOU ARE READING
IDENTITI AKU?!!
РазноеHidup dia? Siapa dia? Tiada siapa yang tahu. Hidup sebagai seorang yang misteri menyimpan seribu satu kisah suka dan duka yang hanya dia sendiri tahu. Dia seorang gadis yang lebih suka mendiamkan diri dan seorang yang tenang dalam menjalani kehidup...