Hoofdstuk 33
'Je hulp in nood is er, hoor!' zei Naomi, toen ze samen met Joël binnenstapte.
'Ik vind het onwijs fijn dat jullie er zijn. Ik heb geen idee hoe ik anders de hele avond mijn mond moet gaan houden.' Dat laatste zei ik op fluistertoon.
'Hoe gaat het met de kleine?' Joël wees richting mijn buik.
'Niet zo hard, Jo. Ze staat in de keuken,' Naomi keek haar vriend waarschuwend aan.
'Voor zover ik weet goed.'
'Dat is mooi,' reageerde Joël.
'Goed, willen jullie een wijntje?'
Beiden stemden Naomi en Joël al knikkend in.
'Het ruikt al lekker hier,' was Naomi van mening.
'Wat schaft de pot?' vroeg Joël.
'Bami,' zei Rosa.
'Roos, mag ik er even bij? En wil jij wijn?' vroeg ik aan Rosa.
'Ja graag,' ze stapte opzij, zodat ik bij de koelkast kon, 'klinkt goed.'
Ik pakte de fles wijn uit de koelkast, waarna drie wijnglazen volgden.
'Kijk eens,' ik gaf Rosa, Naomi en Joël hun wijn aan. Voor mezelf had ik een colaatje ingeschonken.
'Op een gezellige avond!' riep Joël. 'Proost.'
'Neem jij geen wijntje, Sky?' Fronsend staarde Rosa me aan.
Shit, hoe moest ik me hieruit redden? Ik voelde mezelf rood aanlopen en begon lichtelijk in paniek te raken.
Zeg iets, verzin iets, Sky, sprak ik mezelf toe in mijn hoofd, maar het leek alsof mijn lippen aan elkaar waren vastgeplakt.
'Sky drinkt zolang mogelijk niet. Ze kijkt hoelang ze het volhoudt zonder alcohol en wat de positieve gevolgen daarvan zijn,' verzon Joël.
'Hmm, misschien ga ik dat ook wel proberen. Klinkt goed. Heb je al goede gevolgen?'
'Van een kater heb ik geen last en voor de rest moet ik het nog ontdekken. Ik ben niet lang bezig,' antwoordde ik. 'Af en toe mis ik het, maar ik weet nu dat ik het ook leuk kan hebben zonder alcohol.'
'Ik heb respect voor je, Sky,' Naomi gaf me een knipoog.
'Hoe gaat het met de bami?' vroeg ik aan Rosa.
'Ik ga nu kijken,' giechelde ze nadat ze een slok van haar wijn had genomen.
'Bedankt voor de smoes, Jo. Het liegen gaat me tegen Rosa niet zo goed af,' fluisterde ik in zijn oor.
Zonder een woord te zeggen, knikte hij naar me en liet hij me op die manier weten dat het oké was.
'Is het weer helemaal goed tussen jou en Daley?' Joël richtte zich op Rosa, zodat Naomi en ik rustig konden praten.
'Sky en ik gaan even naar buiten. Ik heb wat frisse lucht nodig,' deelde Naomi mee, terwijl ze me mee naar buiten trok.
Na een simpele 'oké' sloeg ik de deur achter Naomi en mij dicht.
'Ik wilde op een "normale manier" praten en dat lukt niet zolang Rosa erbij is,' zei Naomi, terwijl we door de Amsterdamse straten liepen. 'Ook zag ik dat jij gered moest worden van Rosa.'
'Het duurt niet lang voordat ik haar de waarheid vertel als Daley het niet doet. Ik word er gek van, Naoom,' verzuchtte ik. 'Zoals je weet, haat ik het om te liegen. Door Daley doe ik de afgelopen weken niet anders. Zola, Rosa en mijn ouders. Een zwangerschap zou leuker dan dit moeten zijn.'
'Zeg, wanneer gaat Daley jou een keer uit deze leugen halen? Het wordt nu écht tijd.'
'Ik hoop snel, maar de afgelopen weken hoopte ik daar ook al op, maar toen heeft hij het haar niet verteld.'
Ik beet op mijn lip om de tranen tegen te gaan, maar het lukte me niet.
'Kom hier, Sky! Je mag best huilen,' Naomi omhelsde me. 'Je gaat door een moeilijke periode en gaat nog moeilijker worden.'
'Ik denk zelfs dat het voor jou het lastigste zal gaan worden nadat Daley eerlijk is geweest. Dan breekt de tijd aan dat jullie eindelijk voor elkaar willen gaan, of is dat niet wat jij wilt?'
'Jawel, ik zou graag willen om met Daley opnieuw te beginnen, maar ik weet niet of ik het kan. Ik heb geen idee hoe het straks moet gaan als Daley in Manchester woont en ik in Amsterdam. Trek ik dan bij hem in Manchester, of zet hij zijn plan door om terug naar Ajax te komen?'
'Hey, daar hoef jij je nu geen zorgen om te maken. Laat Daley het eerst maar vertellen en jou voor zich terugwinnen. Je moet het allemaal op je af laten komen, Sky. Hoe gek en moeilijk dat ook klinkt,' sprak Naomi me toe.
'Bedankt, Naoom, voor dat je altijd achter me staat, of, zoals nu, direct naar me toekomt als ik je hulp nodig heb,' glimlachte ik naar haar.
'Vriendinnen zijn er voor elkaar als de ander door een lastige periode gaat,' reageerde Naomi.
'Ik hoop voor je dat Daley het gauw doet. Het heeft lang genoeg geduurd en ik zal ervoor zorgen dat Joël hem wat meer gaat aansporen.'
'Anders ik wel. Ik denk dat Rosa binnenkort moet gaan merken dat ik raar tegen haar doe en haar zoveel mogelijk probeer te ontwijken. Bedankt, Joël is niet de enige, ook Zola en Perry hebben dat mij al toegezegd.'
'Wat vindt Perry er eigenlijk van?' wilde Naomi weten.
'Hij vindt het belachelijk hoe Daley met mij omgaat en snapt niet dat Daley en Rosa nog bij elkaar zijn,' gaf ik antwoord. 'Ze schijnen veel ruzie te maken, als ik Perry moet geloven. Dus ik ben niet het enige wat hun relatie kapot maakt.'
'Maar, Sky, je moet niet in je hoofd halen dat jij hun relatie hebt verziekt! Jij hebt Daley erop gewezen dat hij Rosa had voordat hij met jou het bed indook. Jij kon er niks aandoen, want als je verliefd bent, ben je niet in staat om Daley van je af te zetten.'
'Zullen we teruggaan?'
'Goed plan. Anders zal Rosa vast gaan denken dat wij iets voor haar achterhouden,' ging Naomi met mijn voorstel akkoord.
'Het zal me niet verbazen als ze geen bal van onze verhalen gelooft,' dacht ik.
'Dan had ze ons daarmee allang geconfronteerd, Sky. Althans, dat had ik gedaan als ik haar was en ik vind Rosa daar ook mondig genoeg voor. Ze laat niet over haar heen lopen, daar hoef je je geen zorgen over te maken.'
'Had ik jou trouwens al verteld dat Rosa op Zola's feest tegen mij zei dat ik geen contact met hem mocht zoeken?'
Naomi trok haar wenkbrauwen op. 'Wát!'
'Ja, ze betrapte Daley en mij toen we in een lege kamer aan het praten waren en toen wilde ze mij alleen spreken en kwam ze dat ze mij wilde verbieden contact te zoeken met Daley. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik niet met haar plan akkoord ging en dat ze Daley maar moest vertrouwen – niet dat ik hem zou vertrouwen als ik haar was.'
'Wauw, ik wist niet dat ze tot zoiets in staat zou zijn,' Naomi leek onder in de indruk van mijn verhaal, 'dan moet Rosa Daley erg wantrouwen, anders doe je zoiets niet, lijkt me.'
'Ik denk dat ze Daley niet vertrouwt,' gaf ik toe. 'Je doet niet zomaar wat zij deed inderdaad.'
Naomi glimlachte. 'Ik vind het goed van je dat jij er niet mee bent ingestemd, Sky.'
'Ik laat niemand bepalen wat ik doe,' ik haalde mijn schouders op, 'en zeker Rosa niet, die ik pas een paar maanden ken.'
'Behalve door Daley.'
'Dat is anders. Dat is iets wat we samen veroorzaakt hebben, Naoom.'
JE LEEST
Lost
FanfictionSkylar van Dijk had jarenlang een relatie met profvoetballer Daley Blind. Het ging uit doordat Daley naar Manchester United vertrok en Skylar haar carrière als modeontwerpster bij Calvin Klein niet wilde opgeven. Wanneer Skylar Daley weer tegenkomt...