9. luku

3.9K 230 7
                                    

"Minkä helvetin takia sinä et kertonut minulle tästä aiemmin? Yrityksen toimitusjohtaja on kavaltanut firman rahoja ties millä mitalla ja sinä katsot parhaaksi pitää tämän itselläsi! " Lisa Easton katsoo Lukea silmät kipunoiden. On myöhäinen maanantaiaamu, ja olemme kokoontuneet Lisan työhuoneeseen. Hän, Luke ja minä. En ole käynyt täällä sitten ensimmäisen päiväni Sten & Steelillä, joten on sanomattakin selvää että asia on äärimmäisen vakava.

Tunnen jalkojeni olevan hyytelöä Lisan lähettyvillä, mutta pomoni itsevarmuus ei sen sijaan horju edes yrityksen toisen pääosakkaan ankaran katseen alla. Luke katselee Lisaa tyynen rauhallisesti. "En halunnut rasittaa sinua tällä ennen kuin olin varma."

Lisa pompahtaa seisomaan valkoiselta nahkanojatuolilta, kävelee rivakoin askelin ikkunan ääreen jääden katselemaan ulos, ja yrittää selvästi tasata hengitystään. "Ja hän ei siis tiedä, että me tiedämme..." Lisan ääni on tuskin kuiskausta kuuluvampi.

Hetken on täysin hiljaista. Vilkaisen Lukea, joka näyttää edelleen täydellisen tyyneltä. Huomaan hänen jäisellä olemuksellaan olevan rauhoittava vaikutus myös minuun. Ymmärrän myös hetki hetkeltä paremmin, miten Luke Green on onnistunut kapuamaan niin korkealle nuoresta iästään huolimatta. Tuolla pokerinaamalla pärjäisi varmasti missä tahansa.

Lopulta Lisa huokaisee syvään ja kääntää katseensa takaisin Lukeen. "Jos asia on näin, niin sinulla on varmasti jokin hyvä ratkaisu tilanteeseen." Hän jää odottamaan vastausta kädet puuskassa. Luke nousee seisomaan selvästi puntaroiden sanojaan. "Annabelle Edwards kävi eilen dokumentit läpi. Hänen mielipiteensä pohjalta voin todeta meillä olevan kaksi eri vaihtoehtoa."

Kohottaudun tuolissani uteliaisuuden nostaessa päätään. Minäkään en vielä tiedä mitä nämä vaihtoehdot ovat. Kävimme Luken kanssa eilisiltana toimistolla ottamassa kopiot isäni kuiteista, ja tämän jälkeen tiemme erkanivat. Luke lähti takaisin sen naisen luokse, ja minä lähdin palauttamaan kuittikansioita sinne mistä ne otinkin. Isä ei ollut kotona, olin varmistanut asian etukäteen. Taloudenhoitajalle kerroin unohtaneeni kuulokkeeni ullakkolle. Homma sujui siis helposti. Tai ainakin toivon niin.

Luke katsoo minua otsa rypyssä. "Ensimmäinen vaihtoehtomme on ilmiantaa Sten poliisille. Pääsisimme eroon ongelmasta. Tämä vaihtoehto kuitenkin lokaisi Sten & Steelin maineen, kenties pysyvästi."

"Ja isä joutuisi vankilaan." Ääneni on hiljainen. Luke nyökkää vakavana.

"Entä se toinen vaihtoehto?" Lisa näyttää kärsimättömältä. Luke siirtää katseensa takaisin häneen. "Lakaisemme koko sotkun maton alle ja pyydämme Steniä eroamaan. Hän ei luonnollisestikaan voi enää toimia toimitusjohtajana tälläisen skandaalin jälkeen."

Tuijotan käsiäni. Meillä on toisin sanoen vain huonoja vaihtoehtoja. Joko isäni maine tuhotaan ja hän joutuu vankilaan. Tai sitten hän menettää elämäntyönsä. Tunnen äkillistä vihaa isääni kohtaan. Minkä sotkun hän onkaan aiheuttanut.

"Tässä on vielä yksi asia." Ensimmäistä kertaa Luke näyttää hieman epävarmalta. Lisa kohottaa toista kulmakarvaansa hämmästyttävän elegantisti. Muistan yrittäneeni matkia tuota elettä ollessani nuorempi, mutta onnistuin näyttämään lähinnä siltä kuin kasvoni olisivat pysyvässä krampissa. Se siitä elegantista naisesta.

Luke selvittää kurkkuaan. "Nostot on tehty Sofian nimissä. Hänen syyttömyytensä todistaminen tulee olemaan vaikeaa, mikäli kerromme asiasta poliisille." Huoneeseen laskeutuu syvä hiljaisuus. Lisa kääntää rautaisen katseensa minuun. "Ja sinä et siis ole mitenkään osallisena isäsi sotkuihin?" Myös Luke katsoo minua.

Aivan kuin olisin kolmannen luokan ristikuulustelun kohteena, ja tuomioni riippuisi siitä, miten seuraavan puheenvuoroni käytän. Nielaisen ilmaa. "Vannon, etten tiennyt asiasta mitään. Olen ollut noiden nostojen aikaan suurimmaksi osaksi Suomessa. Ja minun äitini..." Ääneni särkyy. "Hän teki tuolloin kuolemaa. Minulla ei todellakaan ole osaa eikä arpaa isäni hämäräpuuhiin." Kerään itsevarmuuteni rippeet ja vastaan Lisan tuijotukseen. Tiedän, että minun on saatava hänet puolelleni mikäli haluan selvitä tästä.

Rakkauden laitWhere stories live. Discover now