Sisuskaluni ovat niin solmussa, että pelkään oksentavani hetkellä millä hyvänsä. Toisaalta en ole pystynyt syömään eilisen jälkeen mitään. Kello on puoli kymmenen, ja Lisan järjestämän ylimääräisen kokouksen on tarkoitus alkaa puolen tunnin kuluttua. Istun toimiston aulakahvilassa tuijottaen koskematonta cappucinoani.
Minulla ei ole aavistustakaan siitä mitä isäni aikoo tehdä. Omasta mielestäni hänellä ei ole vaihtoehtoja - todisteet häntä vastaan ovat kiistattomat. Toisaalta hän onnistui eilen kylvämään mieleeni epäilyksen siemenen. Mitä jos kaikki onkin vedätystä? Olenko minä vain pelinappula, osa Luken ja Lisan suurta suunnitelmaa isän syrjäyttämiseksi? En halua uskoa sitä. Toisaalta isäni syyllisyys tuntuu aivan yhtä epäuskottavalta.
Koputus olkapäälleni havahduttaa minut ajatuksistani. Scott Bass istahtaa minua vastapäätä laskien oman kahvikuppinsa välissämme olevalle pöydälle. Hän hymyilee hieman huolestuneesti. "Hei Sofia. Toivottavasti et pelästynyt minua." Huitaisen kädelläni ilmaa. "Olin vain ajatuksissani. Mitä kuuluu? Ei olla nähty hetkeen."
Se on totta. Ja totta puhuakseni poden asiasta huonoa omaatuntoa. En koskaan ehtinyt vastata Scottin treffikutsuun. Ja sitten hän hän näki minut Luken kanssa siellä kirotussa jalkapallo-ottelussa, ja käsitti koko jutun luultavasti ihan väärin. Olen iloinen, että hän ylipäätään haluaa puhua minulle.
Scott kohauttaa harteitaan. "Eipä tässä sen kummempaa. Töitä riittää niin paljon kuin vain ehtii tehdä." Hän nojautuu eteenpäin tuolissaan ja madaltaa ääntään. "Mitä tuumaat ylimääräisestä kokouksesta? Meidän osastolla ei olla eilisen jälkeen muusta puhuttukaan. Jotain suurta on selvästi ilmassa."
Yritän peittää kiusaantumiseni. En luonnollisestikaan voi kertoa Scottille tietäväni tarkalleen mistä on kyse. Hän saa kuitenkin tietää totuuden tarpeeksi pian. Mikä se sitten ikinä onkaan. Nappaan kahvini pöydältä ja siemaisen sitä hämäykseksi. Yritän käyttäytyä mahdollismman luontevasti. Sehän onnistuu minulta aina niin hienosti.
"Niin, en tiedä. Eihän meille tavallisille työntekijöille näistä kerrota. Ja isä ei koskaan puhu työasioista minulle." Joudun paikkaamaan sanojani saman tien, sillä aavistan Scottin epäilevän vastaustani. Hän vaikuttaa kuitenkin nielevän syötin ja nyökyttelee ymmärryksen merkiksi. Sitten hän vaihtaa puheenaihetta. "Mitä teet tänä iltana? Voitaisiin ottaa uusiksi ne drinkit joista joskus puhuttiin."
Tämä ilta ei rehellisyyden nimissä ole hyvä ajankohta. Olin ajatellut käpertyä viltin alle viinilasin kanssa ja unohtaa koko Sten & Steelin olemassolon. Olin ajatellut soittaa isälle ja kysyä, onko hänellä kaikki hyvin. Tiedän kuitenkin varsin hyvin, ettei hän kaipaa tukeani. Hän tuskin sietää minua silmissään. Joten hitot. Ehkä pieni irtiotto tästä kaikesta tekisi hyvää. Niinpä vastaan myöntävästi Scottin treffipyyntöön ja sovimme deitit kello kahdeksan toimiston lähellä olevaan kuppilaan.
Tasan kello kymmenen koko Sten & Steelin toimiston henkilökunta on kokoontunut suureen kokoussaliin. Isäni seisoo salin etuosassa olevan puhujakorokkeen takana Lisa vierellään. Luke seisoo syrjemmällä kolmen muun osakkaan kanssa. Koko porukka näyttää täysin kivikasvoisilta. Isä on pukeutunut mustaan pukuunsa. Hän käytti samaa pukua viimeksi äidin hautajaisissa, ja yhtäkkiä sydäntäni kylmää. Puku on eittämättä paha enne tulevast. Tarkkailen tiiviisti isän kasvojaan, mutta ne eivät kerro minulle mitään. Jos isä huomaakin läsnäoloni, hän ei osoita sitä mitenkään. Hän ei edes katso päälleni.
Luke sen sijaan suo minulle nopean katseen kun istahdan salin keskiosaan Emman viereen. Scott istuutuu vasemmalle puolelleni. En pysty tulkitsemaan Luken ilmettä sen paremmin kuin isänkään. Se häiritsee minua hieman.
Emman on vaikea peittää jännitystään. "Tiedätkö sinä tästä jotain?" Hän kuiskaa minulle silmät säihkyen. Pudistan lyhyesti päätäni. Ja tulen valehdelleeksi tänään jo toistamiseen. Emma ei selvästi niele sanojani yhtä helposti kuin Scott, mutta pääsen pälkähästä kun isä kopauttaa mikrofonia. Salissa vallinnut hiljainen puheensorina lakkaa välittömästi.
YOU ARE READING
Rakkauden lait
RomanceUnelmien työpaikka Lontoossa ja pomona häikäisevän komea, mutta toisaalta myös uskomattoman ylimielinen Luke Green. Asiat voisivat olla hulluminkin. Mutta kenties kaikki onkin liian hyvää ollakseen totta... Suuresta surusta toipuvan Sofian elämä muu...