Noel
Söndag
Jag vaknar av Mys väckarklocka. Det är typ första gången. Det brukar alltid vara hon som väcker mig liksom. Det rör sig i sängen bredvid mig och jag ser hur My kliver ur sängen och går fram till garderoben."Du måste lova att det är okej att du tar Tilda, jag stannar hemma annars" säger My och börjar klä på sig.
"Det är lugnt, jag lovar" säger jag och vrider på mig i sängen så jag kan se henne. Då känner jag att det är lite fuktigt på lakanet under mig. Jag börjar skratta lite.
"Vad är det?" Frågar My och kollar på mig.
"Du borde nog byta lakan" flinar jag.
"Jasså" svarar hon och höjer på ena ögonbrynet innan hon börjar skratta. Hon försvinner ut ur sovrummet. Jag klär snabbt på mig och går ut i köket där My och Tilda sitter och äter frukost.
"Ska ni släppa låten idag eller?" Frågar My när jag satt mig och börja äta.
"Ja, inatt 00:00" svarar jag. My nickar. Sen kollar hon på klockan och reser sig upp.
"Jag måste åka nu" säger hon och går ut i hallen. Tilda springer efter henne för att säga hejdå. Jag ställer mig emot dörrkarmen och kollar när Tilda säger hejdå till My.
"Kommer du tillbaka innan jag åker hem?" Säger Tilda och tar bort sina armar ifrån My som sitter på huk.
"Jag vet inte, men om jag inte gör det så får du hälsa din mamma att det har varit kul att ha dig här" säger My och ler.
"Hejdå My" säger Tilda och ger henne en sista kram.
"Hejdå Tildis" svarar hon innan hon försvinner ut ifrån lägenheten. Tilda vänder sig om emot mig och går in i köket igen.
"Snälla snälla får jag äta fram för tv:n" ber hon och tar upp tallriken men mackor ifrån bordet.
"Okej då, det får bli våran hemlis" säger jag och följer efter henne ut i vardagsrummet. Hon slänger sig på soffan och börjar äta samtidigt som jag slår på tv:n. Efter nån timme hade hon hunnit ätit och sovit lite.
"När kommer mamma?" Frågar hon. Jag kollar på klockan på mobilen.
"Om 45 minuter" säger jag. Sen kommer jag på att hon bara är fem år. Vet man sånt när man är fem. Kan man klockan då?
"Jag vill ha glass" säger hon och fnissar lite.
"Ska vi gå och köpa glass då?" Frågar jag. Hon börjar hoppa upp och ner och springer sen ut i hallen och börjar sätta på sig. Antar att hon ville det. Jag skyndar ut i hallen och klär på mig. När vi kommit ut igenom porten så tar Tilda min hand och vi börjar gå emot Ica som ligger en kvart härifrån typ.
En halvtimme senare var vi hemma i lägenheten igen. Tildas mamma skulle komma om typ tio minuter. My har inte kommit hem än men jag antar att hon borde va hemma snart.
"Jag vill inte hem" klagar Tilda och kramar om mig.
"Du får säkert hälsa på hos My snart igen" säger jag och ler mot henne.
"Bor du här?" Frågar Tilda och sätter sig upp.
"Nej" skrattar jag. Plötsligt plingar det på dörren. Tilda reser sig upp och börjar springa till hallen.
"Jag vill öppna" skriker hon ivrigt. När jag hör att dörren öppnas reser jag mig upp och börjar gå till hallen.
"Mamma mamma du måste träffa Noel" säger Tilda och jag börjar le.
"Han är jättesnäll och Mys pojkvän" lägger hon till. Jag kommer ut i hallen och ser en kvinna. Runt 30 år typ.
"Hej, Noel jag är Mys kille" säger jag och sträcker ut handen emot henne.
"Åå trevligt, Bianca heter jag" säger hon och tar hand med mig.
"Har du haft kul?" Säger hon och lutar sig ner emot Tilda som nickar ivrigt.
"My är på något möte om du undrar men hon hälsar att Tilda gärna får komma igen" säger jag.
"Vad kul, tack så himla mycket för allt" svarar hon med ett leende samtidigt som klätt på Tilda.
"Nu får du säga hejdå till Noel" säger Bianca och kollar ner på Tilda.
"Hejdå Noel" säger Tilda och går fram till mig. Jag sätter mig på huk och besvarar hennes lilla kram. Hon är verkligen skitgullig.
"Hejdå" svarar jag med ett leende och reser mig upp igen.
"Tack igen" säger Bianca innan dom försvinner ut ifrån lägenheten. Jag går tillbaka in i vardagsrummet igen och lägger mig på soffan och somnar. Det är jobbigt att passa barn asså.
KAMU SEDANG MEMBACA
Skäms inte för någonting som vi gjort - Noel Flike
Cerita PendekHan hittar hennes pass på en hemmafest. ------- En novell om Noel Flike