24. Otec a syn (alfa)

103 17 0
                                    

Guoka doma nečakalo privítanie. Správa spred pár dní o súboji vyvolala vo väčšine pochybnosti v náčelníkovho syna. Veľa z nich uhýbalo pohľadom alebo naň pri pozastavení činnosti ako napríklad pranie, šitie či príprava jedla, škaredo zagánili. Za normálnych okolností by duel neodsúdili, šlo o zaužívaný spôsob riešenia problémov, no daná výzva bola svojou váhou zbytočná až neoprávnená. Zabil muža, ktorý si plnil svoje povinnosti a následne prekazil obchod prospešný dedine s prázdnymi skladmi. Samozrejme sa našli i Orsoni tajne podporujúci zrušenie danej dohody z dôvodu zachovania hrobov predkov, avšak ani tí mu nepreukázali vďaku verejne, zbytočne by si tým uškodili vzťahy v rámci klanov.
Giganta to trápilo, vždy si brával k srdcu názory ostatných, nikdy sa ich nenaučil ignorovať. Zmietal ním hnev z ukrivdenia. Vykonal to najmä pre svoj kmeň, chránil si svoje kultúrne dedičstvo a hodnoty, pretože nič iné mu neostalo. Nepoznal tento pokojný štýl života, od skorého veku si pamätal ťažký tréning a brutálny boj. Spojenie s inými Orsonmi, ktorí bývavali ich nepriateľmi mu vôbec neprišlo správne, najmä v časoch, kedy zásoby nestačili pre všetkých. Uznával, že vojna s Bosqorom im mohla pomôcť vyriešiť množstvo problémov, ale Has-Khan sa chytil vízie mieru hneď, čo dostal príležitosť bez rozumného vyťaženia výhod, preto prestal veriť v otcov úsudok, náčelník svojim prenasledovaním bezpečia svojmu ľudu väčšmi uškodil. Tieto pokusy o naviazanie priateľstva s cudzincami len prehĺbia už tak dosť zmorenú Orsonskú civilizáciu. Musel ho zastaviť, kvôli sebe i svojim predkom.
Pri prechode vedľa stajní sa k jeho pochodu pridali doteraz vyčkávajúci bojovníci so žltým pomazaním. Jeden z nich, chyf Tao, ho zastavil. Muž s vlasmi pletenými do piatich dlhých dredov naň potom prehovoril: „Klan Tagata nezabúda."
„Zomrel so zbraňou v ruke, čestne podľa zákona," odbil ho vrčiac, družina si naň naozaj nemohla dovoliť zaútočiť, považovalo by sa to za zločin.
„Prečo teda nevyzveš aj mňa?" opýtal sa Tao sebavedomo, berúc oštep do dlane.
„S radosťou."
„To by stačilo!" okríkol ich ďalší náčelník v brnení z kostí a fialovou lebkou namaľovanou na tvári doprevádzaný polovičným. Provokatér prítomnosť nováčika pochopil, samotný Khan si zažiadal hovoriť so svojim synom. Odložil zbraň a s pľuvnutím vedľa gigantových nôh ho obišiel.
Posol vďačný za prítomnosť eskorty: „Máš ísť okamžite do veľkého domu, tvoj otec ťa už očakáva."
„Už si ťa stihol adoptovať?" podpichol doň zatrpknuto, „Nemysli si, že mi smieš rozkazovať."
„Je to Khanova vôľa, nie moja," oponoval zdvorilo a až potom obor ticho počúvol.

Guok prehrnul záves z laniek a korálikov. Všetci v dome sa nesprávali inak, než tí vonku. Na kosteno-orchylovom tróne s nízkym operadlom sedel Has-Khan odetý v dvojfarebnom ponču.
Uklonil sa a ukazovákom sa dotkol dlažby: „Volal si ma, otec?"
„Kvôli tvojej hlúposti upustili od našej dohody," vyriekol tónom karhavým sťa na neposlušné dieťa.
Vystrel sa: „Ochraňoval som našich predkov," zvolal hrdo, „neobetujem ich kvôli slabochom z iných kmeňov!"
Náčelník sa nasrdene postavil a so svojim mocným hlasom povedal: „Všetci sme jeden kmeň!"
„Je nás priveľa!" zreval späť, čím si vypýtal bučanie od niektorých prizerajúcich, týmto výrokom stratil náklonnosť iných klanov, lenže zároveň si posilnil mienku u mladých radikálov z vlastného. „Obchody nám naše problémy nevyriešia!"
Has ignorujúc synove slová spustil: „Z dlhodobého hľadiska nám veľmi pomôžu!"
„Hladujeme teraz, chyf!" protestoval dupnutím, „riešenie sa musí naskytnúť hneď! Nie o pár rokov, inak sa priprav na vzburu!"
Zapálený pre vec začal gestikulovať: „Ostatní náčelníci sú čestní, plní viery a odhodlania v tento nový začiatok, avšak ako im môžem sľúbiť rovnosť, keď sa im môj vlastný syn vyhráža a zabíja ich!"
„Všetko prebehlo podľa zákona!" bránil sa.
„To je jedno! Tá smrť ničomu neprospela!" nakričal naň.
„Nemal súhlasiť! Poznal riziká! My sme Berserci, najsilnejší kmeň a nepotrebujeme nikoho iného! Kde je tvoja úcta voči tradíciám? Alya kan Gwanan je posvätné!" Rozvášnenie medzi otcom a synom zaujalo veľa Orsonov v okolí, šuškali si názory a prikláňali sa k rečníkom.
Has by ich najradšej vyhnal a s Guokom rozprával osamote, ale takýto rozhovor nemohol zakryť: „Ako som hovoril, spoločne sme silnejší. A ako sa opovažuješ vyťahovať meno nášho kmeňa? Ja som zaň bojoval ešte si ani nejestvoval! Po každej bitke som sa utápal v myšlienkach, či to bolo nutné, či náhodou by sme tomu nemohli zabrániť. Nebol som jediný, kto rozmýšľal nad obnovou kráľovstva, kde neexistuje strach, hladomor alebo genocída vlastného druhu. Celé tie roky som zjednocoval, aby sme nakoniec vytvorili niečo lepšie, ako pre nás tak pre našich potomkov. Áno predal som našu minulosť, preto, nech sa zachová naša budúcnosť," zapozeral sa na publikum a zmenil tón, „alebo chcete, aby zem zase vsiakla našu krv?" s predslovom začali kývať na znak nesúhlasu.
Guok ťažko zaškrípal zubami: „My sme Orsoni! My máme žiť bojom, nie nejakou pohodovou predstavou závislou na pomoci cudzincov! Toto robia slabosi! Nesmieme ich napodobňovať, inak zlenivieme a staneme sa krehkými! Dôkazom toho sú najmladší náčelníci, ktorí sa na trón dostali pokrvnou líniou alebo kríženci s inými rasami!" pri tejto poznámke ukázal prstom na Austera, „alebo si ma to takto neučil?" svoj záujem premiestnil k davu, „Možno vám príde, že toto je ten pravý smer, avšak podľa mňa tento váš sen v budúcnu zahynie. Jediné, čo drží túto utópiu je jeden pilier, ktorý stojí predo mnou," tentoraz ukázal na Hasa a pokračoval, „príde čas, kedy tu nebude a vaši páni začnú bojovať o moc, konať intrigy a postupom času bude jeden kmeň nad druhým. Jediné, po čom prahnem ja, je to, že ten môj prežije. Chcem, aby Berserci udržali naše tradície, inak stratíme všetko, čo z nás robí Orsonov! Nehovorím, že tvoje zmýšľanie je zlé, otec, ale je hlúpe klamať ostatným o tom, ako je každý čestný alebo ako nám slovo ambície nič nehovoria," po tomto argumente začali bojovníci zo spomínaného klanu rozmýšľať.
„Tak dosť!" zvrieskol a nastalo ticho, „toto tu nestrpím! Verím, že hrdosť a dôvera ešte stále koluje v našich žilách a nezmení sa to ani po mojej smrti!"
„V tom prípade, existuje iba jedna možnosť, jak to zistiť," dodal s vážnosťou syn a hodil pred otca sekeru, „Alya kan Gwanan, chyf!"
Khanovej tvári sa objavila neistota, už nebolo východiska, a tak prikývol: „Tak teda dobre, dieťa moje, prijímam tvoju výzvu, vyber si zbraň."
„Moje vlastné ruky," udrel sa po hrudi a tým upozornil otca na svoj nový klenot.
„V tom prípade to bude zajtra bez zbroje v aréne," riekol náčelník snažiac sa skryť pýchu voči Guokovi.

Synovia vojnyKde žijí příběhy. Začni objevovat