BAB 1: HUKUMAN

4.1K 279 15
                                    

BAB 1
HUKUMAN

"Shaista Adeela, Kamu dihukum penjara Seumur hidup tanpa pengampunan di atas kesalahan melakukan pembunuhan... Kamu didakwa mengikut seksyen 304 ..."

Bla. Bla. Bla.

        Shaista Adeela, yang masih berada di dalam kandang  pesalah lansung tidak mempedulikan Hakim yang sedang membacakan hukuman yang bakal diterimanya atas kesalahan melakukan pembunuhan kejam dengan niat dan bukti yang sangat jelas

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Shaista Adeela, yang masih berada di dalam kandang pesalah lansung tidak mempedulikan Hakim yang sedang membacakan hukuman yang bakal diterimanya atas kesalahan melakukan pembunuhan kejam dengan niat dan bukti yang sangat jelas.
Riak wajah Shaista Adeela, hanya memperlihatkan betapa dia puas hati dengan semua perbuatannya itu, walau dia akan menerima hukuman yang berat sepanjang umur hidupnya.

"Kenapa? Kenapa aku lakukannya? Aku Jahat.Dendam...pengkhianatan...Dipermainkan... dipandang rendah... diperlekeh ..." Shaista Adeela hanya tersenyum panjang sambil menghenyit mata di hadapan wartawan yang menunggunya di luar bilik perbicaraan. Apabila semuanya sudah selesai, Shaista Adeela, diheret oleh dua orang polis wanita di sebelah kiri dan kanannya dengan tangan yang masih bergari.

Tak. Tak. Tak. Bunyi lensa kamera di setiap Perlusuk ruangan menunggu Bilik perbicaraan itu.

"Cik..?cik?cik..? Kenapa buat benda ni cik.. kenapa bunuh orang cik..?!"

Suara jeritan pertanyaan daripada wartawan yang begitu dahagakan jawapan daripada Shaista Adeela. Dia berhenti melangkah sejenak. Polis yang mengiringinya juga berhenti melangkah.

"Mak cik Polis? Boleh tak aku jawab soalan mereka.. satu soalan pun dah kira Okay.. kesian mereka tertanya-tanya.." Kata Shaista Adeela kepada Polis itu.

"Cik tak dibenarkan lama sangat bercakap . Hukuman dah dibacakan.. So, cik akan dibawa terus ke dalam bilik hukuman..." Jawab polis itu. Shaista Adeela mengeluh kecil.

"Sekejap saja pun. Bukannya aku Nak bagi ceramah agama kat Dorang tu.. Nak jawab soalan saja. Lagi pun ni kan last aku jumpa wartawan ni semua.. kot dalam penjara nanti aku mati kebulur..." kata Shaista. Polis itu hanya menggeleng namun mereka membiarkan Shaista berhadapan dengan wartawan-wartawan itu.

Apabila Shaista Adeela, beralih tumpuan kepada wartawan, lensa kamera tidak berhenti berdetak. Shaista dengan wajah penuh senyuman seperti baru memenangi anugerah kemenangan besar dalam satu majlis agung, berhadapan dengan mereka. Tanpa rasa takut dan malu, dia menegakkan bahunya dan mula membuka mulut.

"Korang Nak tau kenapa aku bunuh mereka ..? Nak tahu sangat... tak menyesal ke Kalau Korang tahu sebabnya?" Shaista Adeela Membuat muka comel. Wajah itu tidak menunjukkan yang dia adalah pesalah jenayah berat.

Membunuh Pulak tu. Bukan calang- calang kesalahan yang dia buat. Membunuh!

Wajahnya yang cantik dan personalitinya yang peramah itu tidak memperlihatkan sisi negatif dalam dirinya.

THE GANGSTER WHO SAVE MEWhere stories live. Discover now