🐾 Bergomol dengan Fazren

39K 296 27
                                    

SPM,

akan berlangsung minggu depan. Semua pelajar dibenarkan pulang bercuti paling lama lima hari untuk mohon restu daripada ibu bapa masing - masing.

Ibu ke Sarawak, baba masih dengan tugasannya di Madinah. Jadi aku perlu ke balik? Nak berestu dengan siapa? Dengan Mak Milah pembantu rumah? Eh, tapi sejak kecil Mak Milahlah jadi tempat aku bergantung kasih. Patut restu dia yang aku perlu pohon agaknya.

Dalam berbolak balik memikir, aku buat keputusan untuk stay di asrama saja. Zaidah ajak balik, taubat aku takkan ikut dah walau diajak dengan umpan Cikgu Shahril menari bogel sekalipun.

"Kau tak balik sekali dengan boyfriend kau ke?" Aku tanya Zaidah yang sedang sibuk mengemas beg pakaian. Saja.

"Hish kau ni, boyfriend aku orang KL, aku Terengganu, mana nak balik sama. Kenapa kau tanya? Nak sailang dia eh?" Zaidah buat lawak bodoh yang dah lama aku tak dengar.

"Maksud aku, tak tunggu bas sama - sama ke?" Eh budak Zaidah ni aku lempang pulak karang. Aku dahla memang meluat lama dah ni.

"Tak. Bas dia pukul tujuh karang, aku punya bas pukul empat. Tak kuasa aku nak tunggu." Zaidah ketawa. Aku hanya senyum tawar.

"Ida, kirim salam ma dengan ayah." Aku bersalaman dengan Zaidah dan kami berpelukan seketika.

"Kau duduk sini hati - hati. Kalau nak makan, mintak Cikgu Shahril belikan." Aku kerut dahi, dah kenapa nak kaitkan aku dengan Cikgu Shahril pulak? Tiba - tiba dahi rasa kedinginan. Ada orang viralkan aku dengan Cikgu Shahril ke?

"Kenapa pulak suruh dia belikan makanan?" Pelukan pada Zaidah aku lepaskan. "Bebudak ni selalu kirim makanan kat Cikgu Shahril kalau diorang lapar malam - malam. Aku rasa, Cikgu Shahril tu layan semua orang sama je tapi semua perasan macam cikgu nak dekat diorang."

"Yelah, cikgu handsome memang semua orang gila. Cuba Cikgu Idris, teringin tak?" Aku ketawa geli hati. Teringat kata akak - akak kerani, Cikgu Idris dalam proses mengorat janda Kedai Asam Pedas Rohana yang mana kedainya hanya di depan sekolah saja. 

"Melissa budak kelas S15 heboh kat kawan - kawan dia, Cikgu Shahril minat kat dia and lagu malam tu memang tuju dekat dia." Zaidah ketawa geli hati.

Aku panas sikit dengar nama Melissa ni. Seorang Bimbo kelas S15 yang perasan semua lelaki di dunia ni ada crush dekat dia.

"Kenapa dia cakap macam tu? Cikgu Shahril pernah main dengan dia jugak ke?" Dan sesaat kemudian aku menyesal dengan soalan bodoh aku itu.

"Wuish kau ni, itu aku tak tahulah tapi Cikgu Shahril pernah bagi dia coklat masa dia menangis sebab failed sejarah. Sejak tu dia canang Cikgu Shahril tu minat dia."

"Bimbo dan perasan berpisah tiada." Aku mencebik.

"Weh aku gerak dulu Chyra. Dah lambat ni. Apa - apahal roger aku ye." Zaidah melambai, lalu berjalan menuju ke tempat menunggu bas di depan asrama. Dia sudah telefon teksi untuk bawanya ke stesen bas yang tidak terlalu jauh, lima belas minit berjalan kali, barangkali.

***

Suasana petang itu teramat sunyi. Aku memerhati rintik halus hujan yang mendinginkan rasa. Lagi setengah jam pukul enam petang. Aku memikir sendirian. Patutkah aku terjah? Atau biarkan saja Fazren dengan hidupnya? Aku menggeleng, kusut. Aku mahukan kepastian, dalam masa yang sama aku terlalu meluat untuk bertemu dengannya.

SMS daripada Cikgu Shahril aku abaikan. Langsung aku tak buka. SMS dari sesiapapun aku abaikan. Masih tenggelam dalam amarah sendiri.

Sweater hitam berhud aku capai dan kusarung ke tubuh. Dengan hanya membawa beg kecil berisi telefon dan purse, aku melangkah meninggalkan kawasan perkarangan asrama.

FicklerWhere stories live. Discover now