7

698 20 0
                                    

Ketika yang lain leka memilih baju di sebuah kedai pakaian telefon R berdering. Dia melethat siapa yang menelefon, tertera nama 'BIG BOSS' ia itu Ris tampa berlengah dia mengangkat.

R: " hello kau nak apa? "

Ris:" Bodoh!!  Siapa suruh kau keluar ha!!!  Aku nak kau balik sekarang!! "

R:" lek...  Bro asal kau nak marah ni? "

Ris:" Geng brotherhood dah tahu kau  dekat sana!!  Dia datang nak bunuh kau bengap!!  Aku nak kau hantar budak² yang kau bawak jalan² dekat rumah kau and ready untuk fly KL sekarang, apa² aku call"

Tut... Tut... Tut...

Talian di mati. R memalingkan pandangannya ke ara Ayuni. Jelas terpancar riak ketakutan, takut kalau uni di apa apa kan.

Dia menelefon Ainna untuk memaklumkan tentang geng brotherhood. Dia marah ya...  Sekarang dia cukup marah. Kenapa  Arin selaku pemberi maklumat tidak tahu akan benda penting sebegini? 

R:" Hello aku nak kau balik sekarang! Aku tak kesah kau tengah buat apa sekarang tapi apa aku tahu dalam masa 15 minit kau dah ada kat rumah  faham!? "

Arin:" ba..  baik"

Tergagap Arin membalas, suara R yang memarahi nya cukup menakutkan. Tampa berlengah tangan Ainna di tarik, dia hanya memberi isyarat mata agar Ainna mengikutnya.

Tangan Ayuni di tarik kasar, sudah tiada senyuman manis atau usikan apa yang Ada hanya R si pembunuh kejam tampa belas kasihan.

Ayuni yang terkejut akan perilaku R merentap tangannya yang berada di gemgaman R. Tapi tidak lama apabila R memberi pandangan maut. Dia hanya terkaku.

------------------ ------------------ ------------------

Rumah R

Ayuni dan yang lain hanya memerhati R, Ainna dan Arin dari dapur. Apa yang mereka tahu pasti ada benda yang tak kena yang sedang berlaku.  Mereka tidak berani bertanya, wajah R yang tegang amat menakutkan lasung tiada senyuman.

Jam sudah menunjukkan pukul 6:30 petang tapi Ayuni masih belum balik lagi.  Dia takut yang emaknya risau akan keberadaan nya begitu juga kawan dia yang lain, tapi kerana takut akan R mereka hanya mampu berdiam.

" kenapa kau boleh leka!!? Kau ingat benda ni boleh di bawak main ke ha!? Aku tak kesah dengan nyawa aku tapi nyawa kau dengan budak² tu penting!! " suara R di tinggikan.

Arin dan Ainna hanya terdiam tak mampu nak melawan, mereka tahu kalau mereka menjawab pasti lebih terok mereka terima.

"Dah Ain aku nak kau buat surat bagi dekat mak bapak budak² tu kau tipu lah macam mana pun aku tak kesah. Apa yang pasti sekarang dia orang tak boleh balik rumah lagi . Faham? "Arah R kepada Ainna.

"Rin aku nak kau booking ticket  untuk kita semua fly KL malam ni.  Aku nak dalam masa 5 minit semua ni selesai, dah aku bagi tahu bebudak tu kejap"

R berjalan ke arah dapur.  Mukanya masih ketat tiada senyuman terukir. Amarah dia terhadap Arin dan Ainna masih berbaki.

Terkelehatan Ayuni, Rabiatul dan yang lain elok duduk di meja makan.  Mereka seakan tahu ada perkara penting yang ingin di katakan oleh R.

R menarik kerusi lalu dia duduk.  Sekarang dia duduk di depan di mana pusat tumpuan di meja makan. Nafas di tarik lalu di hembus. Dia perlu bertindak cepat atau semuanya akan terlambat.

"Aku nak cakap benda penting ni...  Jadi aku nak korang dengar dengan teliti. Korang akan ikut aku balik KL kejap lagi tampa bantahan, tapi kalau korang berdegil aku tak jamin keselamatan korang And family korang. Ada faham!?  "

Semua yang mendengar tercengap. Mereka berpandangan antara satu sama lain. Seakan tidak percaya apa yang di katakan oleh R sebentar tadi.

Hampir 3 minit suasana sunyi di antara mereka berlima. R tahu mereka berempat tidak pasti apa yang sedang berlaku tapi buat masa sekarang masa semakin suntuk.

"Aku nak korang ikut kak Ain naik atas tukar baju, dalam masa 5 minit aku nak semua siap kalau lambat aku tinggal. Pasal balik rumah jumpa family dengan sekolah jangan risau aku dah uruskan. Apa yang korang perlu buat sekarang bagun dan ikut kak Ain sekarang !! " naik satu oktaf suara R. 

Sudah tiada R yang suka bergurau atau baik hati.  Nak tak nak mereka perlu biasa kan diri dengan sisi R yang sekarang.

Mereka yang mendengar segera bergerak ke arah ruang tamu berjumpa Ainna. R yang melehat mereka yang kelam kabut tersenyum sinis. 

Korang sabar je....  Sebab selepas ni kadaan akan jadi lebih berbahaya jadi korang kena mula biasa kan diri bergerak pantas. Gumang R di dalam hati.

Arin yang mengadap laptop perasan akan kehadiran R. Dia berdoa di dalam hati agar selepas ni dia tidak membuat salah lagi.  Dia tahu walaupun mereka berdua lebih tua dari R, pangkat R jauh lebih tinggi dari mereka.

Arin juga tahu walaupun tampa pangkat R amat di sanjung tinggi dengan kebolehannya. Siapa yang berani nak cari pasal dengan R? Kalau orang tu ada kulit yang tebal dan tiada rasa takut mungkin dia lawan setanding .

" semua dah siap ke belum?  Kalau dah siap aku nak kau hapuskan bukti dekat rumah ni yang rumah ni penah ada penghuni. Aku nak call Ris,  bila aku siap call Ris kita semua berangkat ke airport "

Arin yang mendengar hanya mengangguk. Dia melehat R berjalan ke arah dapur semula.  Tanganya yang menekan kekunci laptop terhenti apabila dia melehat Ain dan yang lain turun dari tingkat atas.

Mereka sudah berpakaian biasa. Jadi tampa berlengah dia bersiap.  Dia naik ke atas untuk mengambil beg mereka bertiga. Apabila turun dia memberi isyarat mata kepada Ain yang R berada di dapur.

R:" 2 jam lagi aku sampai, aku bawak tujuh orang ke sana termaksut aku. Jadi aku nak kau uruskan tempat tinggal dan lain²"

Ris:"kau jangan risau semua dah beres.kau sampai abang box ambil korang"

Talian di matikan. Tampa membuang masa R bergerak ke ruang tamu. Dia melehat mereka semua sudah bersiap sedia untuk bertolak.

Paip gas dah di bocorkan dalam masa 8 minit rumah ni akan meletup. Dia bergerak ke arah kereta honda nya manakala yang lain menaiki kereta myvi milik Ainna untuk bergerak ke airport.

R follow kereta Ainna dari belakang. Ketika mereka semua ingin bertolak tadi dia dapat melehat muka kebingungan Ayuni dan yang lain tapi dia tidak hiraukan.

1
2
3
4
5saat

And......  bomm!!  dia dapat melehat rumah yang mereka tinggalkan tadi meletup. Ayuni dan lain agak terkejut manakala Arin dan Ainna hanya beriak biasa. Arin yang duduk di tepi tepat pemandu ligat menekan nekan kekunci laptop.

Manakala R sudah membelah jalan menuju ke airport meninggalkan kereta myvi berwarna kuning milik Ainna di belakang. Kaca mata hitam di pakai. Walau sejahat manapun dia, dia tetap berdoa perjalanan mereka ke airport tiada musibah.

Thank baca cerita T

Aku tak bodoh Where stories live. Discover now