44

794 19 6
                                    

"Betul kau taknak ikut?" tanya aku pada Ayuni untuk ke dua kali nya.

"Ya... Betul aku taknak ikut, aku ada kerja sekolah yang aku kena buat" balas nya sambil tersenyum ke arah aku.

Manakala Mak Edah pula sudah berdiri di tepi kereta sedang menunggu aku yang masih cuba memujuk Ayuni untuk mengikuti kami berdua pergi ke pekan.

Hati aku berasa gusar seakan memberi tahu akan berlaku sesuatu yang buruk jika aku meninggal kan Ayuni ke seorangan di rumah.

"Kau... "Belum sempat aku menghabis kan ayat Ayuni dah mencelah.

"Dah ii kau pergi cepat... Kesian dekat Mak aku tunggu kau tu.. "Ucap nya.

Aku memandang sekilas ke arah Mak Edah. Aku dapat tengok wajah tua nya berharap yang aku tidak mengbuang masa lagi dengan cuba memujuk Ayuni untuk mengikuti kami. 

Sambil melangkah ke arah kereta hati aku sempat berbisik seakan mengatakan sesuatu yang besar akan berlaku. Tapi apa?

Aku lepas kan keluhan berat sebelum melangkah ke arah kereta. Pintu di buka lalu aku dan Mak Edah masuk ke dalam kereta. Enjin di hidup kan, buat kali terakhir aku melihat Ayuni yang sedang melambai gembira ke arah aku di pintu dapur melalui tingkat kereta.

dengan pelahan kereta aku meluncur keluar dari halaman rumah tersebut. Entah mengapa making jauh kereta aku meninggal kan rumah itu bersama Ayuni ke seorangan hati aku making berdebar.

Ada sesuatu yang buruk akan berlaku ke? Guman aku di dalam hati.

kalau aku tahu kepala aku akan sakit macam ni sebab buat kerja yang bertimbung banyak, baik aku ikut dorang pergi pekan tadi. Taklah aku cam nak gila sekarang ni.

Aku toleh ke sisi melihat lukisan yang telah aku lukis selama 30 minit tadi. Agak cantik tapi... Erk! Masih ada 3 lagi...

Aku dah penat nak hadap kertas kosong dan pengan pensil. Aku nak rihat jap, aku perlu kan air ya... Air.

Aku bangun dari duduk bersila untuk melangkah ke arah dapur. Pintu bilik aku buka sebelum mata aku terbutang melihat seorang lelaki sedang duduk di atas sofa sambil memandang tepat ke arah aku.

Siapa dia!? Ma... Macam mana dia boleh masuk rumah aku ni? Aku... Rasa aku dah kunci semua pintu dari dalam tadi. Jadi macam mana dia boleh masuk dan apa dia nak?

Badan aku hampir tidak boleh bergerak kerana takut dan terkejut. Pandangan dia.. Pandangan yang tepat menikam ke arah anak mata aku tampa menoleh walaupun sedikit.

Aku cuba berundur ke arah belakang untuk masuk ke dalam bilik semula tapi belum sempat aku bergerak dia dah bersuara.

"Jangan kau berani nak buat bukan ii kalau kau taknak nyawa kau melayang" katanya.

Jantung aku mula berdetak dengan kuat. Rasa takut kian menyelubungi diri. Aku dapat rasa diri aku mula berpeluh, bukan peluh biasa tapi peluh sejuk akibat terlampau takut.

"Kau.. Kau sapa? Macam mana kau boleh masuk rumah aku?"tanya aku.

"Aku sapa? Aku rasa tu kau tak perlu tahu sebab... "Dengan cepat dia mendekati aku. Sedar ii je dia dah berada betul ii depan aku.

"Sebab kau tak kan nak tahu nama aku lagi lepas ni" ucap nya sebelum menekup mulut aku dengan sapu tangan nya.

Aku cuba meronta dan menolak dia jauh dari aku tapi aku tak dapat. Entah macam mana tangan aku mengenai pasu bunga yang berada di atas almari, sebaik sahaja pasu tersebut jatuh berderai di atas lantai  aku dah tak sedar kan diri.







Nah untuk korang yg setia menunggu cita ni. Sorry lama tak update and tup ii update sikit,  hihihihi sorry.... Thank votes and comen. Votes and comen lagi okay?sorry typo gaiss Sayang korang semua
Muah Cikitttt

Aku tak bodoh Where stories live. Discover now