29

369 15 3
                                    

"Sampai bila kau nak simpan dia?" kata alex sambil menjamah Mie goreng di dalam pinggan.

"Sampai bila ii, kenapa? Kau tak suka?" balas Ris. Surat kabar di baca. Tiada berita yang menarik perhatian nya. Lalu di letakkan ke tepi. Telefon pula menjadi ganti.

Hanya hal ii politik dan beberapa badut hiburan yang terpampang di akbar. Akbar yang memaparkan separuh akan ke benarkan tentang dunia hari ini. Selebih nya hanya untuk mengaup ke untungan semata mata.

Bagi sesetengah orang pula mengagak semua itu benar. Mudah di tipu, sebagai galang ganti nya emosi dan wang ringgit akan menjadi mangsa.

Dunia zaman sekarang banyak helah yang tersembunyi. Tak kira lah ia perlu merosakkan hubungan sesama manusia janji duit masuk berkepok kepok. PELAHAP!

"Kau tak takut?" balas Alex lagi.

Di memandang ke arah Alex. Telefon di tangan di letak kan ke tepi. Kini tumpuan utaman nya perbualan yang akan berlaku di antara dia dan Alex.

"Takut? Takut apa?" sebelah kening nya di jongket kan.

Takut apa? Apa yang perlu dia takut kan? Adakah Alex lupa dia sedang bercakap dengan siapa?

"Kau tak takut kalau tiba ii dia dapat balik memori dia? Dan dalam masa yang sama dia tahu kau menipu dia? Pasal hidup dia? FAMILY dia?" sengaja dia teka kan perkataan Family.

Dia nak tahu sejauh mana rancangan Ris tentang R. Dalam masa yang sama dia boleh merangka strategi untuk memulih kan balik ingatan R.

"Kau ingat aku bodoh? Kau ingat aku bodoh nak bagi senang ii dia ingat balik ingatan dia? Aku tak sebodoh tu Alex" satu senyuman sinis di beri.

Aku tak kan sia ii kan peluang yang datang sekali dalam seumur hidup. Aku akan manfaatkan semua ni. Sebab apa yang aku nak aku pasti akan dapat kan.

"Maksud kau? Kau nak hempok kepala dia berjuta kali? Macam tu? Sampai otak dia dah tak betul?" teka Alex.

"Kalau terpaksa apa salah nya kan?"balas Ris sambil menyilang ke dua belah tangan nya.

"Kau dah gila Dahlia! Kau dah gila! Demi ke bahagian kau sendiri kau sanggup korban kan ke hidupan orang lain!" bentak Alex.

Dia tak nak demi perasaan cinta sementara Dahlia R menjadi korban. Cukup hanya setakat dulu. Cukup setakat masa silam mereka berdua di persia siakan demi dunia kotor ni.

Tapi dia tahu Dahlia tak akan menyerah dengan mudah. Jadi dia perlu bertindak dengan lebih bijak. Kalau Ris melangkah selangkah ke hadapan dia perlu melangkah tiga tapak mendahului. Baru adil kan? 

"Apa dah jadi dengan kau ni! Dulu apa je yang aku buat pasti kau orang pertama yang sokong aku. Tak kira lah dalam apa jua keadaan sekali pun!" tangan di hentak kan dia atas meja.

Air yang berada di dalam gelas berkocak akibat gegaran meja. Nampak di mata nya api amarah sedang membara. Manakala Alex pula langsung tidak mengalih kan pandangan dari memandang Ris.

"kenapa sekarang kau tak sokong aku macam dulu? Kenapa? Sebab kau jatuh hati dengan dia? Kau suka dia?" kata Ris menambah.

"Aku buat semua ni sebab aku takut dia berubah! Kalau dia berubah jadi apa yang kau nak bukan hanya aku yang terkasan malahan orang lain juga!" balas Alex.

Ton suara masing ii tidak kalah tinggi nya. Masing ii tidak mahu mengalah. Ego yang menggunung yang berada di dalam diri Ris cuba di tundukan oleh Alex. Mampu kah dia?

"Orang lain? Siapa? Siapa orang lain tu?" tanya Ris.

Siapa orang lain yang di maksud kan Alex? R ada kawan yang aku tak tahu ke? Mustahil selama aku kenal dia, dia takda kawan lain selain Ainna dan Arin.

"Kau tak perlu tahu. Tapi apa yang kau patut tahu dia bukan apa yang kau jangka kan.Dah aku pergi dulu aku malas nak bertekak dengan kau" kata Alex lalu berlalu pergi meninggal kan Ris.

Suasana di meja makan menjadi sepi. Tiada lagi suara orang yang sedang bergaduh. Manakala Ris masih lagi memikir kan maksud Alex.

Siapa orang lain tu? Siapa?dan R yang bukan aku jangka kan? Kenapa dengan R? Ark!! Kenapa semua ni bermain di fikiran aku! Tak guna!

Ris menghayun kan tangan nya di atas meja. Semua barang yang di atas meja habis jatuh berselera kan di atas lantai. Pinggan mangkuk dan cawan habis pecah. Di rauk wajah nya hanya terpancar ke gusaran.

Ada typo tegur lah awak!thank mana votes and comen:)

Aku tak bodoh Where stories live. Discover now