Pasal siapa yang mereka sedang cakapkan tadi? Macam serius je... Hum... Aku kena ambik tahu ni.
Tunggu? Bukan ke aku turun tadi nak makan? Ah... Patut lah perut aku bunyi... Menyusah kan betul lah... Dah kena turun balik!
Tapi sebelum tu aku ke tandas dulu lah kasi cuci muka. Baru segar sikit.
Aku memandang ke arah cermin di depan.Wajah aku yang basah aku biarkan.Aku masih terfikirkan pasal perbualan mereka pagi tadi. Agak mengangu fikiran aku sebenarnya.Rasa membuak buak untuk tahu mula mengusai diri nya. Dia ingin tahu siapa yang mereka bualan kan. Macam penting sangat orang tu sampai mereka berdua hampir bergaduh.
Jadi macam mana dia nak mula kan? Pura ii tanya? Lagi lah bodoh tindakan tu. Cakap dekat dorang yang dia TERdengar? Eh... Bukan TERdengar tapi sengaja dengar ada lah.
Hum... Macam mana dia nak buat? Jadi dia kena atur satu rancangan. Kejap! Apahal serius sangat dia nak ambik tahu pasal siapa yang mereka cakap kan? Bukan penting pun.... Kan?
Kemudian dia tersedar dari lamunan. Dia dapat dengar bunyi telefon berbunyi. Macam ada panggilan masuk, tapi dari mana? Dia pandang ke arah kaki nya.
Dia dapat rasa getaran halus dari lantai. Whit! Fon aku bunyi sial! Macam mana aku boleh lupa? Dengan cepat aku melutut membuka lantai untuk mangambil telefon yang berbunyi.
Tampa melihat siapa yang call terus aku menekan butang hijau.
"Hello?" tanya aku sambil melangkah ke arah pancuran air hujan. Aku buka pili air dengan pelahan.
Bunyi air hujan di dalam bilik mandi membuat kan suara aku sedikit tergelam. Jadi takda sapa yang dapat curi dengar aku bercakap melalui telefon.
"Boss! Saya dah dapat info pasal lelaki tu" kata si penelifon.
"Bagus, aku nak kau hantar info tu sekarang. Lagi satu aku nak kau ganti kan aku pergi rumah anak ii aku, aku nak kau tolong tengok ii kan mereka tanya apa kurang. Boleh?" tanya aku pada dia.
Tiba ii rasa rindu pulak nak tengok celoteh manja dorang. Gelak tawa dan jeritan rian di saat aku datang menjengah.
"Boleh nanti petang saya pergi, ada apa ii lagi Boss?" tanya dia lagi.
"Abang Box boleh kau tolong tengok kan kedai Bakery tu? Kau tengok kan sekali jualan mereka menaik atau menurun. Nanti apa ii kau info aku terus tak payah call, kau faham?" tak lupa jugak aku pada kedai ke sayang ngan aku.
Kedai pertama dan sumber halal aku yang terbesar. Duit haram yang aku dapat aku simpan dan.... Ada lah apa yang aku buat aku. duit halal tu pulak aku guna untuk hal lain.
Jahat ii aku, aku tahun yang mana haram dan yang mana halal. Sebab aku bukan pendosa yang setia aku jugak dahaga kan kebaikan dan amal jariah yang akan membina jambatan ke Syurga yang nyata.
Aku cuma perlu masa untuk keluar dari lembah dosa ni. Bila semua dah selesai aku janji aku akan cuci tangan dari dunia ni.
"Saya faham Boss. Ada apa ii lagi?" tanya Abang Box kembali.
"Takda, kau boleh pergi selesai kan kerja kau" dengan itu aku matikan panggilan telefon.
Kemudia satu notification masuk, dari abang Box. Pasal detail lelaki yang bakal jadi suami Ayuni.
Nama: Muhamad Aiman Bin Adullah Samat
Tempat belajar : sekolah agama nauriah (sejak umur 8 tahun)
Akedemit: cemerlang
Umur: 21 tahun
Pekerjaan: Pegawai polis / stabil (pangkat biasa)
Tinggi: 167 cm / berat 56 kg
Aset: sebuah kereta myvi dan rumah sewa
Sifat : (apa yang di kata orang ramai)
Baik, suka menolong, sopan satun dan pernah mengiman kan solat di masjid kampung beberapa kali.Status: single
Darah: (jenis O)
Kes jenayah: tiada
Info lain: pernah menunai kan umrah dengan keluarga.
Perfect! Semua pasal lelaki ni sempurna. Tiada cacat cela. Aku.. Aku kalah dengan dia.
Aku tersenyum untuk seketika. Kalau aku perlu lepas kan Ayuni pada seseorang maka lelaki ni layak untuk dapat Ayuni.
Dia dapat untuk bimbing Ayuni ke Syurga. Aku yakin Ayuni akan bahagia bersama dia berbanding aku.
Kalau Ayuni di takdir untuk dia maka aku akan turut bahagia.Aku akan lepas kan kau Ayuni, aku akan!
Macam mana? Ada yang tunggu update cerita ni? Pape pun thank mana yang votes and comen. Votes and comen lagi okay?
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .