"Makcik masak apa tu?" tanya R secara tiba ii pada Mak edah yang tengah sibuk mengacau sesuatu di dalam periuk.
Asap yang meruap keluar di dalam periuk di atas dapur menandakan makanan sedang mengelegak. Bau masakan yang menari nari di udara sungguh menaikkan selera makan R.
Sudah lama dia tak makan makanan kampung. Apa yang dia makan di bandar hanya membuatkan dia tidak berselera, sekadar makan untuk menghilang kan lapar dan menerus kan hidup.
Mak Edah berpaling ke arah R sambil melemparkan senyuman. Sebelum dia menutup api dapur dan mengambil mangkut untuk menuang lauk ke dalamnya.
"Makcik masak gulai ayam... Maaf lah makcik hanya tahu masakan kampung. Makcik tak pandai nak masak masakan bandar yang macam selalu kamu makan tu" kata Mak Edah sopan.
Sungguh hanya itu yang dia mampu masak untuk tetamu dia untuk masa ini. Itu pun dah cukup mewah buat dia dua beranak. Kalau tanpa ke hadiran tetamu pasti dia hanya akan masak telur atau ikan sahaja.
Jimat cermat untuk kemudian hari tak salah kan? Walaupun harus hidup serba serdahan?
"Eh... Apa Makcik cakap ni? Gulai ayam ni makanan ke sukaan saya makcik! Lama saya tak makan makanan kampung. Bila Makcik masak ni rasa happy pulak saya" kata R menjaga hati Mak Edah.
Mak Edah tersenyum gembira apabila R berkata sebegitu. Senang hati nya apabila R suka apa yang dia masak walaupun masih belum di jamah. Cukup untuk membuat hati tua nya gembira.
"Lagi pun saya yang patut minta maaf dekat Makcik sebab dah susah kan Makcik masak untuk saya" tambah R lagi.
Sambil berbual dia menolong apa yang patut, apa yang di hulur kan pada nya oleh Mak Edah dia akan letak dia atas meja makan.
Kita sebagai tetamu mesti berbudi perketi sikit dekat tuan rumah. Jangan lah tunjuk yang kita ni tak hargai apa yang dah tuan rumah tu buat.
"Eh... Tak payah minta maaf... Makcik dah cukup bersyukur kamu sudi datang ke rumah Mak cik ni, ni pun dah buat Mak cik gembira" kata Mak Edah lagi.
"Amboi.. Dua beranak ni rancak berbual sampai tak sedar kita yang berdiri dekat sini" sampuk Ayuni tiba ii membuat kan Mak Edah dan R berbaling ke arah nya dengan serentak.
"Tak lah... Aku saja berborak dengan mak kau. Yelah tunggu kau mandi kalah puteri gunung ledang bersiap" sindir R sambil tergelak kecil di ikuti Mak Edah.
Ayuni menghampiri R lalu memukul manja bahu R tanda protest. Macam budak ii rabinan. Hahahaha.
"Mak tengok lah dia ni... "kata Ayuni sambil mulut di muncung kan ke dua belah tangan di silang ke dada seperti orang merajuk.
"Ayuni.. Tak baik buat perangai macam tu dekat tetamu" tegur Mak Edah pada Ayuni yang berperangai seperti budak ii tadi.
"Yela... Maaf Mak" kata Ayuni akur.
Manakala R masih dengan gelak nya. Suka sangat dia bila lihat Ayuni sebegitu. Dia harap tu bukan lah kali terakhir dia dapat bermanja dengan Ayuni.
"Dah ii kamu pergi panggil si Aiman, ajak dia makan. Kesian dia duduk sorang ii dekat depan sana" arah Mak Edah.
Tak sampai lima minit mereka semua dah duduk di kerusi masiang ii. Dia atas meja makan makanan utama semeti nya gulai ayam.
Manakala makanan sampingan ialah sambal belacan, ikan kering, ulam ulaman and tak lupa jugak makanan kebanggaan orang kelantan ia itu budu....
"Aiman baca lah doa lepas tu kita makan" kata Mak Edah.
Aiaman hanya mengiyakan sebelum memulakan bacaan manakala yang lain menadah doa dan mengamian kan sahaja.
"Ha... Jemput lah makan, ni je Makcik mampu masak untuk kamu semua" ucap Mak Edah.
"Alah Makcik takpa lah ni pun dah banyak bagi saya" balas Aiman berbasi basi.
Ayuni menyeduk kan nasi ke dalam pingan R sebelum Aiman secara tiba ii menghulur kan pingan nya pada Ayuni. Ingin saja dia menolak tapi apa kan daya bila dah di jeling oleh Mak nya.
Terpaksa lah dia turut kan kalau tidak mahu dia di bebel nanti. Ah! Sungguh ini menyusahkan dia.
"Aiman Makcik rasa lebih baik kamu mula panggil Makcik "MAK" sebab tak lama lagi kamu akan jadi menantu Makcik" kata Mak Edah tiba ii.
Terhenti seketika kunyahan R yang sedang makan. Apa dia tak salah dengar? Aiman akan panggil Mak Edah "MAK".
"Baik Mak" respon Aiman seakan menyindir R dalam diam.
"Alisha kalau Makcik nak bertanya boleh?" cakap Mak Edah sambil berpaling ke arah yang sedang makan.
"Boleh Makcik?" balas R.
Walaupun hati nya sakit tapi dia nak buat macam mana? Dia bukan lah siapa siapa nak halang semua ni.
" Kalau Makcik boleh tahu... Kamu kerja apa ya?" soal Mak Edah.
"Saya kerja biasa ii je Makcik, saya kerja sendiri dengan kawan saya. Saya kerja sebagai penjual perabut berjenama" bohong R dengan yaking.
Dia tahu takda siapa akan shak yang dia menipu."Ish! Biasa apanya? Jual perabut berjenama tu... Hebat lah kamu ni.... "Kata Mak Edah seakan memuji.
Maaf semua aku terpaksa tipu. Sebab aku tahu kalau aku cakap benda betul pasti korang aku pandang keji dekat aku.
"Eh... Tak lah Makcik biasa ii je tu" kata aku lagi.
Aku tahu Aiman jugak agak terkejut dengan apa yang aku katakan. Apa dia ingat aku kerja apa? Kerja main ii? Hahahaha.
"La... Tak tahu pulak aku kau kerja jual perabut?"sampuk Ayuni.
"Dah kau tak tanya"balas R kembali.
"Kau ni suka sangat sakit kan hati aku. Ni aku benci ni!" marah Ayuni.
"Ish! kamu berdua ni tak baik bergaduh depan rezeki nanti rezeki merajuk baru tahu"kata Mak Edah.
aku hanya tersenyum sambil menundukan kepala. Malu bila di tegur sebegitu. Teguran seorang ibu walaupun nampak lembut tapi ada tegas nya malahan tersirat juga pengajaran.
"Maaf Mak"kata Ayuni meminta Maaf.
Sungguh aku rindukan semua ni. Teguran seorang ibu dan kata ii semangat seorang wanita yang bergelar ibu. Tapi semua tu... Dah lama aku tak rasai semuanya kerana ke bodohan sendiri.
Nah sambungan dia, maaf kalau making lama making hambar. Sorry lah kalau ada typo atau tersalah bahasa. Pape pun thank votes and comen, votes and comen lagi okay : )
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .