Aku langsung tidak memandang nya. Aku layang kan perasaan rindu dan sakit hati sambil memandang ke arah luar tingkap kereta.
Aku tak mintak dia berubah, jadi kenapa dia boleh terfikir nak buat macam tu? Supaya aku nampak effort dia nak dekat aku? Usaha dia nak jadi suami aku? Macam tu?
Dia tak fikir semua tu akan buat aku rasa bersalah? Buat aku rasa yang aku ni jahat dekat dia? Bodoh semua ni bodoh! Dia bodoh sebab nak kan aku!
Aku tak rasa yang masa aku dah sampai untuk bersuami. Aku cuma perlu masa, ya.... Masa.
Aku dah dekat mana ni? Oh... Dah nak sampai rumah masuk je capang depan ni dah bolah nampak halaman rumah. Aku harap mak tak tanya aku pergi mana lama sangat.
Dia marah kan aku ke? Ke aku ada salah cakap tadi?Hm.... memang aku masih mentah untuk faham perasaan perempuan. Kenapa lah aku bertindak melulu tadi? Kalau tak pasti kadaan tak jadi teruk macam ni.
Jap... tu kereta sapa tu? Mak Edah ada tetamu ke hari ni? Ke saudara mara datang melawat Mak Edah?
Sebaik kereta berhenti aku tengok Ayuni tergesa gesa keluar kereta. Jadi betul lah ada.... Tetamu yang sedang datang melawat Mak Edah.
Aku kenal kereta ni... Ni kereta dia! Dia dah balik ke? Dia balik untuk jumpa aku? Mintak maaf dengan aku sebab dia balik lambat.
Akhirnya kau balik jugak. Kau tahu tak aku ni punya lah rindu kan kau! Aku rindu kan kau sangat ii.
"Ha... Tu Ayuni dah balik dengan tunang dia" kata Mak Edah sambil memandang ke arah sebuah kereta peronda polis.
"Ayuni dah bertunang ke Mak Edah?" tanya aku berbasi basi.
"Ha'ah, kamu tak tahu ke?" balas Mak Edah semula.
Aku hanya menggelang kan kelapa. Pura ii tak tahu. Dengan senyuman aku menyambut Ayuni yang berlarik anak ke arah ruang tamu.
Aku tengok dia. Wajah nya tetap cantik macam aku ingat. Cantik sangat! Wajah yang aku rindu.
Dia membuka kasut lantas berlari bersalam dengan Mak nya sebelum menerpah memeluk aku.
Aku yang tidak menjangka kan itu agak terkejut begitu juga Mak Edah. Aku balas peluk hangat nya. Sebelum aku terpandang bakal tunang yang sedang berdiri di hadapan pintu memandang ke arah aku.
"Aku rindu kau! Kau janji kau pergi kejap je, tapi kau tipu aku" kata nya seiringan meleraikan pelukan di antara kami berdua.
"Ish! Ayuni tak elok kamu buat macam tu. Depan ii tunang kamu pulak tu. Ha... Aiman jemput lah masuk" kata Mak Edah sambil mempelawa tunang Ayuni.
"Maaf aku ada banyak kerja" kata aku sambil menggaru kepala yang tidak gatal.
Ya... Mak Edah tahu Aku perempuan jadi dia tak pelik lah bila Ayuni peluk aku tadi. Sebab aku dah bagi tahu awal ii masa datang.
Aku berikan senyuman kepada Aiman yang sedang duduk di atas sofa di dapan aku. Manakala Mak Edah dah ke dapur kata nya nak tambah air buat Aiman.
"Jadi ni lah tunang Ayuni? Hensem orang nya... Kerja polis pulak tu.. Untung kau Ayuni " kata aku sambil menepuk manja peha Ayuni yang duduk di sebelah aku.
"Eh... Tak lah saya biasa ii je" kata nya sambil tersengih bila aku memuji nya.
Manakala Ayuni masih tidak lepas kan lengan aku. Nak kata rimas ada lah sikit, tapi aku biar kan je... Dah rindu nak buat macam mana.
"Uni apa kata kau pergi mandi dulu. Sebab kau dah bau macam belacan"garau aku sambil tergelak.
Ayuni memukul bahu aku lalu bergerak pergi dari sini. Sambil berjalan dia menghentak kaki konon nya merajuk bila aku cakap macam tu...
"Kamu berdua duduk lah sini lama sikit... Mak cik nak masak makan siang... Boleh kamu makan sekali" kata Mak Edah yang tiba ii muncul di pintu ruang tamu.
Aku hanya menganguk begitu juga dia tanda meng iyakan. Jadi kini hanya tinggal aku dan dia di ruang tamu. Aku mula kan bicara...
" Muhamad Aiman bin Adullah samat... Cantik nama kau. Kerja pula sebagai pegawai polis... Tinggal di rumah sewa ya... " kata aku memberi sedikit sebanyak detail yang aku tahu pasal dia.
Dia agak terkejut. Mungkin tertanya tanya macam mana aku boleh tahu pasal dia. Hum... Budak mentah!
"Macam mana kau tahu pasal diri aku? Kau siapa?" tanya dia kembali.
"Macam mana aku tahu cukup hanya aku yang tahu. Siapa aku? Aku Alisha"
Jawap aku singkat."Jadi kau lah Alisha yang Ayuni cakap tadi" kata dia sambul memandang tepat ke arah aku.
Aku membalas pandangan nya. Untuk seketika kami berbalas pandangan. Suasana jadi sunyi di antara kami berdua. Sebelum aku sambung balik berbicara.
"Aku tak tahu kau penting atau tidak pada Ayuni tapi aku rasa you not important to her " kata aku sambil mengukir senyuman sinis pada nya.
"Kau tak dengar apa yang kau cakap tadi? Atau kau tak ingat? Kau cakap aku ni tunang dia, Jadi aku penting pada dia! " balasnya seakan marah.
"Kalau kau penting kenapa dia tak cakap hal kau pada aku? Aku tahu kau tunang dia pun dari orang lain, tapi pasal aku.. Ayuni guna mulut dia sendiri cakap hal aku pada kau! bukan mulut orang lain!You see how important me to her" kata aku seakan menambah minyak pada api yang sedang marak.
"Kau! Kau saja nak pancing ke marahan aku! Apa yang kau nak sebenarnya dari aku!" hum... Aku tengok dia dah hilang sabar.
Ni ke lelaki yang baik yang pernah imam kan solat di masjid? Aku rasa tak! Aku uji dia sikit dia dah hilang sabar? Nampak nya aku perlu berfikir dua kali untuk lepas kan Ayuni pada dia.
"Aku cakap macam tu kau dah meleting? Hilang sabar? kau yaking kau LAYAK untuk jadi bakal Suami Ayuni? Kalau lah macam ni perangai kau! Aku tak kan mudah ii lepas kan Ayuni pada kau!" ucap aku padanya.
Sengaja aku tekan kan perkataan LAYAK tadi. Saja untuk tengok riaksi dia macam mana. Nampak nya dia dah mula bertenang. Dah tahu lah tu aku just uji dia.
"And one more thing kalau kau buat dia menangis lagi, tu hari last kau jumpa dia" kata aku sebelum berjalan ke arah dapur. Aku rasa dah jelas amaran yang aku bagi pada dia.
Siapa kau? Macam mana kau tahu pasal aku? Kau sebenarnya ada apa dengan Ayuni?
Jeng jeng jeng.... Bla bla bla yada yada. Votes and comen lagi okay? Thank votes and comen :)
Sorry typo
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .