Apa yang kecoh ni? Kenapa semua orang tengah duduk dekat pintu pagar kolej? Ke... Dia dah balik! Dia dah balik!
Aku mempercepat kan langkah ke arah studen ii lain yang sedang berkumpul. Aku berharap apa yang menjadi tumpuan mereka adalah apa yang aku sangka. Aku rindu kau R, aku rindu sangat ii.
Kawan ii aku yang di belakang cuba mengikut langkah aku. Aku tahu dorang pasti bingun kenapa aku tiba ii cepat kan langkah dengan tiba ii, tapi takpa nanti korang akan tahu jugak.
Making dekat dengan orang ramai making berdebar hati aku. Rasa tak keruan. Entah kenapa aku berharap dia yang sedang menunggu aku di luar. Mungkin kerana rindu?
Sebaik aku sampai di depan pintu pagar apa yang aku dapat tengok ialah... Kereta polis? Kereta polis???
Apa yang polis buat depan kolej aku ni? Dorang nak saman studens yang takda lesen ke? Atau nak tangkap budak ii sewel?
Hum... Kenapa bukan kau R? Aku dah bosan tunggu kau. Kau tak balik lagi ke dari Rusia tu? Ke kau dah lupa kan aku?
Pok~
Bahu Ayuni di tepok seseorang. Bila dia berpaling rupa rupanya si Afia. Ish kau ni!
"We... kau nak jalan laju pun bagi lah isharat dekat kita orang... Ni tak main pecut... Je kau ni" kata Afia pada Ayuni.
"Korang! Tu bukan kereta peronda polis ke? Apa yang polis buat dekat sini? Dia nak saman budak ii ke?" sampuk Marisa pula.
Dengan itu mereka serentak melihat ke arah kereta polis itu. Termaksub dengan Ayuni.
"Entah aku tak tahu, tapi aku harap sangat ii yang dorang just prak dekat situ sebab aku lupa bawak lesen do.." kata tersebut Rabiatul dalam nada takut.
"Padan muka kau! Nasib hari ni aku balik dengan texsi" balas Ayuni sambil tergelak kecil.
"Ayo... Tak tahu kau masuk lokap kena tangkap tak bawak lesen... Ayo... Tak tahu" cakap Marisa menambah kan lagi takut Rabiatul.
Manakala yang lain pula tergelak melihat Rabiatul cuba memukul Marisa yang tidak henti ii menganjing kannya.
Bunyi kasut but polis yang making menghapiri mereka membuat mereka semua berpaling ke arah sumber bunyi.
Bagai kan patung mereka kaku untuk seketika. Mungkin takut. Do... Sapa yang tak takut bila abang polis tiba ii datang ke arah kau. Kalau T mahu tunduk kepala sambil jalan, dah tak pandang dah kiri kanan. Hihihi
"Ayuni?" tanya abang polis tersebut sebaik berada di hadapan mereka berempat.
Kebanyak kan Studen memandang ke arah mereka tampa berkelip. Apa yang bakal berlaku agak ii nya?
Mereka semua memandang ke arah Ayuni. Masing ii berfikir yang Ayuni akan di tangkap dan di bawa ke balai polis tampa sebab. Takut punya pasal.
"Y...a.. Ya.. Saya?" balas Ayuni dalam gugup.
Apa yang dia nak dari aku ni? Dia nak tangkap aku ke? Nak masuk kan aku dalam lokap? Tak ii aku tak nak, Mak! Tolong Uni... Uni tak nak masuk dalam lokap mak! Jerit Ayuni dalam hati.
"Saya Aiman" cukup hanya dari nama Ayuni dah tahu siapa yang berada di depan nya.
Dengan itu Ayuni segera berpaling ke arah kawan ii dia yang lain. Dengan senyuman yang di buat dia mula berbicara.
"Weh... Korang balik dulu okay? Aku ada hal.. Dada. Jumpa korang esok" kata Ayuni lalu bergerak dari situ.
Dengan geram dia melangkah ke arah kereta peronda tersebut. Si Aiman pula hanya mengikut dari belakang, dia tidak memahami apa yang sedang berlaku di antara bakal tunang tadi.
Masih bakal you gais... Sebab Cincin tunang takda lagi...
Apasal hidup aku ni punyan lah malang... Dah aku tunggu si R muncul tapi yang muncul pulak mamat ni! Ni mesti rancangan mak!
"Em... Awak okay?" tanya Aiman apabila berhadapan dengan Ayuni yang sudah masam mengcuka.
Macam ni pun tetap comel. Bisik Si Aiman di dalam hati.
"Kau datang sini sebab rancangan mak Edah kan? Konon nya nak aku ngan kau berkenalan?" bidas Ayuni.
Sungguh hati nya sedang memanas. Dah lah di depan orang ramai mamat ni muncul tambahan di depan kawan dia pula. Pasti esok dia akan jadi bahan gosip satu kolej.
"Em... Kalau saya cakap ya? Macam mana?" Balas Aimam dengan muka selamba.
Mamat ni memang nak aku terajang ni. Kecik besar.. Kecik.. Kecik je aku tengok dia ni.
"Suka hati kau lah... Aku nak balik aku nak tunggu texsi" Kata Ayuni.
Dia baru mahu membuka langkah untuk bergerak pergi dari situ tetapi di halang oleh tubuh tegak Abang polis. Ha Gituw...
"Mak Edah mintak saya hantar awak balik hari ni. Jadi... "Aiman membuka pintu kereta.
Cuba mempelawa Si Ayuni masuk ke dalam kereta untuk menghatar balik ke rumah.
Eleh... mamat ni nak tunjuk gantel Man pulak main bukak ii pintu ni...Dia ingat aku care?
"Aku tunggu texsi!" tekan Ayuni. Dia memandang tepat ke arah Aiman menandakan dia tidak suka dengan cara lelaki tersebut.
"Okay kalau macam tu saya masuk dalam kereta guna speaker jerit nama awak nak?"Ugut Aiman pada Ayuni. Sebelah kening nya di jonket kan tanda menyindir.
Nak tak nak dia terpaksa mengalah bila di ugut sebegitu. Kalau dia berdegil pasti dia akan dapat malu di hadapan orang ramai.
Dia melepaskan keluhan sebelum melangkah masuk ke dalam kereta tersebut. Terima kasih Mak sebab dah buat Ayuni macam ni! Bentak Ayuni di dalam hati.
Tak sampai 3 minit kereta peronda polis tersebut dah hilang dari pandangan studens kolej. Apa yang tinggal hanya Asap kereta sahaja.
Bla.. Bla.. Bla.. Yada.. Yada...
Votes and comen lagi okay. Thank votes and comen :)
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .